Természetes folyamat, ha egy gyorsan növekvő óriásgazdaságban, mint amilyen Kína, egyre kövérednek a pénzügyi piacok is. Az efféle expanzió azonban rázóssá válhat, és a kockázatok miatt, amelyeket a kínai vállalati kötvénypiac maga előtt görget, egyre több befektető vonja fel a szemöldökét. A probléma nem új, de a nemfizetések kockázata emelkedik, és a többi közt az állami és félállami szereplők nagy súlya miatt ez a terep sok szempontból kevésbé átlátható és kiszámítható, mint más nagy gazdaságok kötvénypiacai.
Az aggodalmaknak nyomatékot ad, hogy nemrégiben bajba került a China Huarong Asset Management nevű méretes vagyonkezelő. A Huarongé az az eset, amikor a hóhért akasztják, ami Kínában nem ritka, de felveti a kérdést, milyen mértékben segítik ki a jövőben a bajba jutott vállalatokat. A Huarong egyike annak a négy cégnek, amelyeket 1999-ben azért hozott létre az állam, hogy segítsenek kitisztítani a bankrendszerből a rossz hiteleket. Január végén azonban korrupciós vádak miatt felakasztották a vagyonkezelő korábbi párttitkárát és elnökét, Laj Hsziao-mint, majd a Huarong nem nyújtotta be a március végi határidőre éves beszámolóit, és Hongkongban felfüggesztették a kereskedést a részvényeivel és egyéb papírjaival. A kínai repopiacon a hivatalos adatok szerint a névérték 40 százalékán fogadják el fedezetnek a Huarong 2023-as lejáratú kötvényét, az április eleji 91 százalékkal szemben – jelentette a Bloomberg. Ennek jelentős tovagyűrűző hatásai lehetnek, hiszen a kvázi állami státuszú Huarongnak 18,5 milliárd dollár értékben vannak forgalomban jüankötvényei, amelyeket vélhetően széles körben használtak repofedezetnek.
A Huarong csak egy a nagy szereplők közül, miközben a kínai vállalati kötvények piaca elképesztő méreteket ért el, és a rizikók növekednek. A következő 12 hónapban 1300 milliárd dollár értékű papír jár le, majdnem háromnegyed annyi, mint az Egyesült Államokban és Európában együttvéve. Miközben a kínai hatóságok jelezték, hogy – csökkentve a morális kockázatot – kevésbé kívánnak beavatkozni a bajba került vállalatok kisegítésébe, a kormányzatnak az a célja, hogy növekedjen a gazdaság rendelkezésére álló hosszú távú finanszírozás. Ez még több papír kibocsátását vonhatja magával még nagyobb rizikó mellett, miközben a kockázatokhoz a világválság is hozzátett. Nem véletlen, hogy a kereslet és a kínálat is a kevésbé kockázatos és olcsóbban finanszírozható, rövidebb lejáratú kötvények felé mozdult el. Az első negyedévben belföldön kibocsátott vállalati papírok átlagos lejárata 3,02 év volt, szemben a tavalyi 3,22 éves átlaggal. A lejáratok rövidülése egyébként többéves folyamat: amikor a Fitch Ratings 2016-ban elkezdte gyűjteni ezeket az adatokat, az átlag még majdnem 3,8 év volt. Mindeközben a belföldi nemfizetések összege felszökött: 2016-ban még elhanyagolható volt, az ezt követő négy évben azonban mindig meghaladta a százmilliárd jüant (15,5 milliárd dollár), és ezt a határt az idén már a múlt hónapban elérte. A társadalombiztosítás és a biztosítók a hosszú távú finanszírozás fő forrásai Kínában, de a kötvénypiacon nem különösebben aktívak. Peking igyekszik javítani a szabályozást, egyebek közt azért, hogy külföldi nyugdíjalapokat is becsábítson. Kétséges, hogy maguk a belföldi cégek a hosszabb lejáratú papírok kibocsátása felé mozdulnak-e el, mivel a hosszú távú tőkemenedzselési tervezés hiányzik még az állami vállalatoknál is, ahol tipikusan három-öt évente lecserélik a vezetőket. Kína belföldi és offshore kötvénypiacainak strukturális problémái, a magas finanszírozási és visszafizetési kockázat, valamint a volatilitási rizikó vélhetően középtávon is fennmaradnak. „Ez még egy évtizedig is eltarthat” – idézte a Bloomberg Iris Pangot, az ING kínai főközgazdászát.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.