Az, hogy sok cégnél a mesterséges intelligencia (MI) bevezetése nem hozza meg a remélt eredményeket, azt mutatja: az eszköz önmagában kevés a sikerhez. Az igazi kihívás abban rejlik, hogy a szervezetek hogyan tudnak kultúrában, működésmódban és gondolkodásban alkalmazkodni az új világhoz. Azaz hogyan tudják az embereket, a kollégákat felkészíteni az új munkavégzésre. A mesterséges intelligencia bevezetése ugyanis a legemberibb IT-projekt, amelybe egy vállalat belefoghat. Elsősorban nemcsak a technológiáról, hanem az ott dolgozó emberekről szól. A bevezetés sikere azon múlik, hogy hogyan tudunk vele együtt dolgozni szervezetként, csapatként, egyénenként. Ez nem technológiai vagy IT-, hanem sokkal inkább HR-feladat.
A modern MI-rendszerek könnyen hozzáférhetők, gyorsan beépíthetők, és felhasználóbarát módon működnek. Kérdés azonban, miként fogadja a szervezet – pontosabban: az emberi közösség – az új szereplőt. Az ellenállás leggyakoribb oka a félelem. Vannak, akik attól tartanak, hogy elveszítik a munkájukat. Másokban az a kétség merül fel, hogy az MI leleplezi gyengeségeiket. És olyanok is akadnak, akik egyszerűen csak a megszokott működést féltik, vagy az elembertelenedés folyamatától tartanak. Ezek az érzések természetesek, és nem lehet őket figyelmen kívül hagyni. A legrosszabb, amit egy szervezet tehet, hogy átlép rajtuk, és csak a technikai oldalt próbálja kezelni. Ha ugyanis a munkatársak nem érzik magukat biztonságban, nem lesznek hajlandók együttműködni az új rendszerrel még akkor sem, ha az objektíven nézve javítaná a munkájuk minőségét, hatékonyságát.
A generatív MI egyedi megoldásai egy szervezetben nem tudnak hatékonyan terjedni úgy, hogy központilag előírják. Akkor működik jól, ha a szervezet tagjai közül elismerjük azokat, akik már eleve próbálták, így egyre többen kezdik el önként alkalmazni, és egymástól tanulva alakítanak ki jó gyakorlatokat. A bevezetés első szakaszában érdemes azonosítani azokat a kollégákat, akik nyitottak az újdonságokra, és szívesen kísérleteznek, és őket megnyerni „MI-nagykövetnek”. Nem kell mindenkit egyszerre meggyőzni, elég, ha elérjük a kritikus tömeget – amikor már nem az a furcsa, ha valaki használja, hanem az, ha valaki még nem. Az elején nem az számít, hogy ki ért a technológiához a kollégák közül, hanem az, hogy ki meri kipróbálni, mer vele kísérletezni és tapasztalatait megosztani munkatársaival. A változás így a jó példákon keresztül terjed, alulról, nem felülről.
Ezeket az előreszaladó kollégákat nevezhetjük MI-nagykövetnek. Ők nem szakértők vagy technológiai guruk, hanem olyan munkatársak, akik kipróbálnak valamit, és megosztják a tapasztalataikat. A történeteik, sikereik, kudarcaik többet számítanak, mint a formális oktatási anyagok, mert hitelesebbek a kollégák szemében. Ha a kritikus tömeg megvan, a szervezetben egyre több olyan történet születik, amelyben a generatív MI segített egyszerűsíteni egy adminisztratív folyamatot, felgyorsítani egy elemzést vagy előkészíteni egy prezentációt. Ezek a tapasztalatok összeadódnak, és megalapozzák azt a kultúrát, amely már nem fél a mesterséges intelligenciától, hanem partnerként kezeli.
Ahhoz, hogy az MI sikeresen beépüljön a szervezet működésébe, szükség van egy olyan szereplőre, aki érti az üzleti célokat, és egyben tisztában van az MI alapvető működésével. Ezt a szerepkört MI-partnernek nevezhetjük, hasonlóan ahhoz, ahogyan korábban a HR-partner pozíciók jelentek meg. Az MI-partner alapvető feladata, hogy hidat építsen az üzleti célok és a technológia között. Ebbe az új szerepkörbe olyan embert érdemes kinevezni, aki nem fejlesztő, nem tanácsadó, hanem tolmács: lefordítja az üzleti problémát technológiai kérdéssé, és vissza is fordítja az MI válaszait úgy, hogy az a vezetők és munkatársak számára érthető legyen.
A jó MI-partner egyszerre képes átlátni egy szervezet működését, felismerni a javítási lehetőségeket, és elég jól ismeri az MI eszközöket ahhoz, hogy javaslatokat tegyen. Ez a szerep gyakran belső kollégából alakul ki, aki érti az üzleti folyamatokat, és szívesen foglalkozik új eszközökkel. A lényege azonban nem a technikai mélység, hanem a rendszerszintű gondolkodás és az együttműködési készség. Az MI-partner segíthet eldönteni, melyik folyamatra érdemes MI-t alkalmazni, és hol van a pont, ahol az emberi döntés nem váltható ki.
Az MI-eszközök bevezetése sosem csak technológiai kérdésként dől el, hanem inkább a szervezeti kultúra kérdéseként. Ahol van bizalom, ott lehet kérdezni, lehet hibázni, lehet tanulni. Ahol nincs, ott a legjobb eszközök sem segítenek. Ezért minden bevezetés három alappillére a képzés, a folyamatos támogatás és a rendszeres visszacsatolás. A tanulás nemcsak tréningen történik, hanem akkor is, amikor valaki mer kérdezni, mer kipróbálni valamit, és megosztja a tapasztalatát. A kultúra ott alakul, ahol ezeknek van helye. A jövő versenyképessége pedig azon múlik majd, hogy a HR-szakemberek képesek lesznek-e hatékonyan kezelni ezeket az új szerepeket és kihívásokat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.