BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Meglepő: van egy bolt, ahol nem sajnálnak költeni a magyarok – rengeteg pénzt hagynak itt, egyértelműen látszik

Egyre többen kertészkednek Magyarországon, legalábbis erre lehet következteti abból, hogy tavaly a dísznövénykertészet minden alágazatában dinamikusan nőtt az árbevétel. A növekedést a hazai értékesítés bővülése táplálta, főként az otthoni kertészkedés révén, mert az exportban piacot vesztettek a magyar díszkertészek.

Tavaly a dísznövénytermesztésre használt összes terület 1598 hektárt tett ki Magyarországon, amiből 1513 hektár volt szabadföldi terület, míg fedett termesztésre 85 hektárt használtak, melyből 70 hektár volt fűthető. Itthon a virágüzleteken kívül az otthoni kertészkedést is kiszolgáló dísznövény-termékcsoportok közül 2024-ben a faiskolai növények termesztésére használták a legnagyobb területet, 1355 hektárt, ami a teljes használt terület 93,1 százaléka – írja ágazati jelentésében az Agrárközgazdasági Intézet (AKI). A faiskolai növényeket szinte teljes mértékben szabadföldön termesztették, a termelés 99,3 százaléka ezen a módon történt. A fedett termesztési terület aránya mindössze 0,1 százalék volt, hasonlóan az előző évekhez.

Daily Life In Toronto, otthoni kertészkedés
Terjed az otthoni kertészkedés, jól fogytak a paprikapalánták is /  Fotó: NurPhoto via AFP

A dísznövénytermesztésre használt összes terület 2,5 százalékán vágott virág, vágott zöld, míg 4,4 százalékán cserepes és hagymás dísznövényeket termesztettek. A vágott virágok termesztésére szolgáló területek megoszlása a következőképpen alakult: 45,4 százaléka szabadföldi, 42,8 százaléka fedett, fűthető, 11,8 százaléka fedett, fűtetlen terület volt.

A cserepes és hagymás növények esetében a termesztés túlnyomó része, 88 százaléka fedett és fűthető helyen történt, 5,2 százaléka fedett, fűtetlen, míg 6,8 százaléka szabadföldi területen zajlott. 

A dísznövénytermesztés egészében jól megfigyelhető egy egyértelmű elmozdulás a fedett, intenzív termesztési módok irányába, különösen a cserepes növények esetében. 

Ez a fejlődés a termesztők számára nagyobb függetlenséget biztosít a szezonalitástól és az időjárási kockázatoktól, ugyanakkor magasabb beruházási költségekkel is jár.

A dísznövényágazat termékeit egyszeri felhasználásra a virágkereskedelmen keresztül, továbbá a lakosság részére értékesítik, vagy a kertépítés szolgáltatás hasznosítja. A dísznövényágazatra jellemző az időzített termesztés (termin kultúra) alkalmazása, amely lehetővé teszi, hogy a növények a legnagyobb kereslet idején – jellemzően november és május-június között – kerüljenek piacra. Ezekben az időszakokban az árak magasabbak, és az éves árbevétel akár 60-70 százaléka is ekkor realizálódik. A nyári hónapokra a kereslet jelentősen visszaesik.

A dísznövénytermesztés nettó árbevétele a 2024-es adatgyűjtés alapján 20,1 milliárd forintot ért el. Ezen belül

  • a faiskolai növénytermesztés 11,4 milliárd,
  • a vágott virágok és vágott zöld termékek 2,1 milliárd,
  • a cserepes, kiültetésre szánt balkon-, hagymás és rizómás növények 6,6 milliárd forintos

árbevételt értek el.

A faiskolai tevékenység éves szinten 10–18 százalékos növekedést ért el 2020 és 2022 között, majd 2023-ban a korábbi lendület megtorpant – bár továbbra is emelkedett az árbevétel, a bővülés mértéke mindössze 1,5 százalékos volt. Tavaly viszont ismét visszatért a korábbi növekedési dinamika, és az árbevétel az előző évit 14 százalékkal haladta meg.

Az otthoni kertészkedés pörgette a piacot

A cserepes, kiültetésre szánt balkon- és hagymás, rizómás növények nettó árbevétele 2017 és 2019 között 3–3,4 milliárd forint között mozgott, ami stabil eredményt jelentett a termelők számára. Ezt követően 2020-ban enyhe visszaesés következett be, akkor az árbevétel 3,1 milliárd forintra csökkent. A következő két évben a termékcsoport bevételei ismét jelentősen emelkedtek, elérve a 4,4–4,9 milliárd forintot, 2023-ban tovább nőtt az árbevétel, közel 10 százalékkal, és az addigi legmagasabb, 5,4 milliárd forintos szintet érte el. 

2024-ben még ennél is jelentősebb, 22 százalékos növekedés következett, az árbevétel 6,6 milliárd forintra emelkedett. 

Ez is jelzi, hogy a termékcsoport iránti kereslet folyamatosan nő, ami kedvező kilátásokat vetít előre a jövőbeni piaci teljesítmény szempontjából. Mindez arra enged következtetni, hogy a lakosság körében egyre nagyobb az érdeklődés az otthoni kertészkedés és növénygondozás iránt.

A vágott virágokból és vágott zöld termékekből származó nettó árbevétel 2023-ban 1,9 milliárd forintot tett ki, ami több mint 21 százalékos növekedés az előző évhez képest, amikor is 1,6 milliárd forint volt a bevétel ebből az értékesítésből. Ez a bővülés ugyan jelentős, de még mindig 21 százalékkal elmaradt a 2018-as év kimagasló, nettó 2,5 milliárd forintos árbevételétől. Tavaly az árbevétel tovább emelkedett, és 2,1 milliárd forintot ért el, a növekedés 5,3 százalékos volt a 2023-as értékhez képest, de a 2018-as rekordnál ez még mindig 17 százalékkal alacsonyabb eredmény.

Csökkent az export

Az egy hektárra vetített nettó árbevétel a faiskolai termelésnél 8,4 millió forintot tett ki 2024-ben, az előző évhez képest több mint 20 százalékkal növekedett. A vágott virágok egy hektárra eső nettó árbevétele 57,1 millió forintot ért el, ez 19,6 százalékos növekedés egy év alatt. 

A legmagasabb – 101,1 millió forintos – egy hektárra vetített nettó árbevételt tavaly a cserepes, kiültetésre szánt balkon- és hagymás, rizómás növények termelői érték el. 

Ez jelentős, 25,7 százalékos bővülés egy év alatt.

A fa-, bokor- és cserjefélék exportértéke tavaly 12,9 százalékkal, importértéke 2,9 százalékkal mérséklődött, mivel az export nagyobb mértékben csökkent, mint az import, a külkereskedelmi egyenleg romlott. A kivitel értéke 2022-ben még 3,3 milliárd forint volt, tavaly pedig bő egymilliárd forinttal alacsonyabb. A behozatal értéke 2022-ben 3,16 milliárd, tavaly pedig 2,72 milliárd forint volt. A friss vágott virág exportja 386 millió forintot ért el, ami 37,4 százalékkal alacsonyabb a 2023-as szintnél, míg az import több mint 7,5 milliárd forintot tett ki, ez viszont 17,1 százalékos növekedés az előző évhez képest.

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.