BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Ez kilátástalan: megindult a gyárbezárási hullám, már nem csak az autóiparban – egyszerre három üzem áll le Európában

Most 800 munkahely szűnik meg, de összességében sem dübörög az európai ipar. Egyre többször érkeznek hírek gyárak felszámolásáról, most éppen a Dow Chemicals van soron.

Nincs kivétel, az autóipar mellett a vegyipar sem pörög már Európában. A Dow Chemicals három üzemét is felszámolja, elsősorban a portfólió drágább, energiaigényesebb részeit vonják ki a piacról.

Dow Chemicals
Dow Chemicals – a vegyipar sem pörög, gyárbezárások jönnek / Fotó: DPA Picture-Alliance via AFP

 A vegyipar amúgy is nyomás alatt áll globálisan: 

stratégiájuk újragondolására kényszerülnek a folyamatosan növekvő termelési költségek, a gyenge kereslet és az egyre szigorúbb környezetvédelmi előírások miatt

– írja a Reuters.

A Dow már tavaly bejelentette, hogy megkezdte egyes európai eszközeinek felülvizsgálatát, ennek végén pedig három üzem bezárásáról döntött. A következő két évben bezárnak egy etilénkrakkolót a németországi Böhlenben, klóralkáli- és vinilüzemeket a németországi Schkopauban, valamint egy Basics sziloxángyárat Barryben, az Egyesült Királyságban.

A vállalat, amelynek székhelye a Michigan állambeli Midlandben található, közölte, hogy a 800 munkahely kiegészíti a világszerte mintegy 1500 munkahely megszüntetéséről szóló terveiket, 

összesen 1 milliárd dolláros költségmegtakarítási tervet fogadtak el. 

A vállalatnak 2024 szeptemberében közel 36 ezer alkalmazottja volt. „Bár ez a döntés költséges – először 600 és 800 millió dollár közötti költség keletkezik, elsősorban a végkielégítések kifizetése miatt –, és időbe telik a végrehajtása, összességében pozitívnak látjuk, tekintettel az EBITDA és a szabad cash flow szint  javulására” – mondta Matthew Blair, a TPH Energy Research elemzője. Az ilyen intézkedéseknek javítaniuk kellene az egyensúlyt a kínálat és a kereslet között a vegyipari árucikkek piacán – tette hozzá.

A leállítás várhatóan 2026 közepén kezdődik, és a becslések szerint 2027 végére fejeződik be, a leszerelés és a bontás szükség szerint 2029-ig is elhúzódhat – közölte a vállalat.

Az autóiparban sem jobb a helyzet

A világ harmadik legnagyobb autóipari beszállítójánál is több ezer embert bocsátanak el. A német Continental autóalkatrész-beszállító vállalat szerdán közölte, hogy a korábban bejelentett leépítéseit további több száz alkalmazottra kell kiterjesztenie, mivel az egész szektor a kereslet visszaesését és a magas energiaárakat nyögi. Most elsősorban a németországi telephelyeken lesznek leépítések,

még a vállalat székhelyén, Hannoverben is lehetnek elbocsátások.

A csoport ezzel több mint hétezer munkahelyet szüntetne meg világszerte egy évek óta tervezett szerkezetátalakítás keretében. A vállalat szóvivője a Reutersnek elmondta, hogy az érintett dolgozóknak fel fognak ajánlani korengedményes nyugdíjazási csomagokat és egy esetleges áthelyezési lehetőséget a régió más gyártóihoz.

A ZF sem kivétel

A német autóipari beszállító eddig a munkaórák csökkentésével előzte meg a leépítéseket, de a dolgozók nem akarják meghosszabbítani a megállapodást. A vállalat rövid távon a munkaórák csökkentésével igyekszik lefaragni a munkaerőköltségeket, 5500 dolgozó munkaideje csökkent heti 35 óráról heti 32,5 órára, amivel a bérük is kevesebb lett a cég schweinfurti gyárában.

A lépés célja az elbocsátások megelőzése volt, ám a megállapodás június végével lejár, és a munkástanács ellenzi a meghosszabbítását – írja a Schwabische. Oliver Moll, a testület elnöke figyelmeztetett, hogy

legalább 650 ember lapátra kerülhet,

ha nem sikerül megállapodni. A ZF óvatosságra int a találgatások kapcsán, és jelezte tárgyalási hajlandóságát. A munkaórák csökkentése mintegy 300 teljes munkaidős állás fizetését takarította meg, ami elegendő volt eddig a leépítések megelőzésére. Májustól a cég központjában is csökkentik 2800 alkalmazott munkaóráit, ám ez ott inkább felerősítette a leépítésekkel kapcsolatos félelmeket.

Most derült ki: szép csendben újabb gigantikus beruházást hoznak Magyarországra a németek – ez nagyobb, mint a debreceni BMW-gyár
Egyedülálló technológiai és energetikai beruházás valósulhat meg Paks mellett. A német ParTec és a magyar 3D Lézertechnika szándéknyilatkozatot írt alá egy moduláris, hiperskálázható mesterségesintelligencia-adatközpont, egy agro-fotovoltaikus napelempark és egy nagy kapacitású energiatároló rendszer megvalósításáról. A több milliárd eurós projekt stratégiai szerepet szán Magyarországnak.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.