A koronavírus-járványt követő felpattanás egyik jelentős akadályát a félvezetők hiánya jelentette, ami különösen az autógyártók termelését nehezítette. Azonban a legnagyobb kamiongyártó, a Daimler Truck Holding már látja a fényt az alagút végén – írja a Bloomberg.

A vállalat Mercedes teherautóinak márkáját, valamint az európai és dél-amerikai részlegét vezető Karin Radstrom szerint a helyzet nem tökéletes, de jobb, mint a tavalyi, sőt a kamiongyártó egyelőre sikeresen kerülte el a Kínát lassító lezárások hatásait is. Ugyanakkor arról is beszélt, hogy 

nem szeretne előre inni a medve bőrére, ezért továbbra is élénk figyelemmel követik a helyzet alakulását.

23 March 2022, Baden-Wuerttemberg, Leinfelden-Echterdingen: The lettering Daimler Truck stands in front of the administration building of the truck and bus manufacturer. The manufacturer of trucks and buses, which was spun off from the then Daimler Group last year, is reporting its business figures for the past year for the first time as an independent company. Photo: Bernd Weiflbrod/dpa (Photo by BERND WEISSBROD / DPA / dpa Picture-Alliance via AFP)
Fotó: BERND WEISSBROD / dpa Picture-Alliance via AFP

Noha a kamionok iránt erőteljes kereslet mutatkozott, a Daimler és versenytársai – mint például a Volvo-csoport – ezt nem voltak képesek kielégíteni az integrált áramkörök hiánya miatt. Mindez tovább növelte a zűrzavart az ellátási láncokban, ahogy a szállítmányozási árakat is. Azonban Radstrom szavaihoz hasonlóan nyilatkozott a héten a Mercedes – melyről tavaly vált le a Daimler és a kamionos üzletág – termelési vezetője, Joerg Burzer is, aki szerint a csiphiány már nem okoz komoly leállásokat. A helyzet javulása vélhetően összefügg az okostelefonok eladásának csökkenésével.

Noha a viharfelhők is egyre jobban gyűlnek a globális gazdaság egén, Radstrom szerint a kamiongyártás terén nincs jele a lassulásnak, pedig a tehergépjárművek kereslete általában érzékeny a gazdaság lassulására. Mint mondta, 

továbbra is nagyon magas a kereslet a kínálathoz képest, és nem látják annak lassulását sem, ám azt is elismerte, hogy ez gyorsan változhat.

Ugyanakkor a Daimler Truck előtt álló fő kihívás inkább az, hogy páratlan méretét készpénzre váltsa a járművekhez tartozó haszonkulcsok növelésével, hasonlóan olyan versenytársaihoz, mint a Volvo vagy a Paccar. Ráadásul közben az elektromos autók gyártói is igyekeznek a kamionok piacára is betörni. A Daimler rövidebb távokra akkumulátoros, hosszabb távokra hidrogénnel hajtott járműveket fejleszt.

Tavaly az előbbiből be is mutatták az eActros nevet viselőt, melyet azonban csak 2024-től terveznek nagy mennyiségben gyártani. A rendelések száma azonban szépen gyűlik már most is, így 2022 első negyedévében már újabb 619 darabra várnak a vásárlók, szemben az egy évvel korábban igényelt 169-cel. Radstrom szerint azonban az elektrifikációhoz szükséges infrastruktúrát is fejleszteni kell, amit szerinte jó ötlet a karbonárakkal gyorsítani.