Egyre inkább úgy tűnik, hogy Peking lesz a legnagyobb nyertese az orosz-ukrán háborúnak, legalábbis az olajpiacon, hiszen a nyugati világból az amerikai és európai szankciók miatt kiszoruló orosz olaj India mellett főként Kínában talált magának piacot, egyúttal elkeseredett árharcra kényszerítve az ázsiai óriás egyik eddigi udvari szállítóját, Iránt.

TEHRAN, IRAN - MAY 14: 26th International Oil Gas Refining and Petrochemical Exhibition 2022 held at the expo center in Tehran, Iran on May 14, 2022. Fatemeh Bahrami / Anadolu Agency (Photo by Fatemeh Bahrami / ANADOLU AGENCY / Anadolu Agency via AFP)
Fotó: Fatemeh Bahrami / Anadolu Agency via AFP

Ahogy ugyanis az oroszok egyre inkább megvetik a lábukat Kínában – májusban például új szállítási rekordot állítottak fel és még Szaúd-Arábiát is megelőzték ezen a piacon – az irániak pozíciókat, megrendelőket veszítenek, és ezért kénytelenek a már eddig is árengedménnyel árult olajukat még olcsóbban adni, hogy versenyképesebbek legyenek. 

A vetélkedési kedvet nyilvánvalóan fokozta, hogy a világ második legnagyobb gazdaságában éppen az elmúlt hónapokban kezdték el lazítani a koronavírus-járvány korábbi fellobbanását követően elrendelt szigorú lezárásokat, azaz növekvő fogyasztásra számítanak az olajexportálók.

"Az iráni és az orosz olajtermelők közötti növekvő verseny teljes mértékben Peking malmára hajtja a vizet" – mondta Vandana Hari, a szingapúri Vanda Insights alapítója. "A piaci felfordulás viszont mind nyugtalanabbá teszi az Öböl-menti termelőket, mivel azt látják, hogy értékes piacaikra erősen diszkontált nyersolaj áramlik" – tette hozzá.

A hivatalos kínai nyilvántartás egyébként csupán három hónapra tartalmaz adatokat iráni nyersolajszállítmányokról, pedig az áprilisi enyhe csökkenés után a Kpler árupiaci hírszolgáltató szerint májusban és júniusban már napi 700 ezer hordó fölött járt a tőlük származó összesített import. Az FGE iparági tanácsadó pedig azt közölte, hogy az Ural típusú orosz olaj valóban szorított már ki perzsa fuvarokat.

A Bloomberg nyersolaj-kereskedői körökből eközben arról értesült, hogy az iráni olajat hordónként közel 10 dollárral a Brent határidős jegyzések alá árazták, hogy egy szintre kerüljön az augusztusi Ural-szállítmányok jegyzésével, míg az inváziót megelőzően körülbelül 4-5 dollár volt az árengedmény. Irán könnyű és nehéz olajai amúgy leginkább valóban az urálihoz hasonlíthatók.

Az olcsó szállítás már csak azért is fontos a kínaiak számára, mert az orosz és iráni nyersolajok fő vásárlói a magántulajdonú finomítók, és ezek a teafőzőknek hívott cégek az állami feldolgozókkal ellentétben nem kapnak engedélyt finomított termékeik exportjára, ezért nem is profitálhatnak a tengerentúli piacokon megugró árakból. Ehelyett a belföldi vevőiket látják el, és az elmúlt hónapokban veszteséget szenvedtek el a finomításon, mivel a lezárások leverték a keresletet.

Az irániakon túl az orosz-kínai olajszállítások növekedése az afrikai termelőket is jelentősen sújtja. Jane Xie, a Kpler vezető olajipari elemzője szerint Nyugat-Afrika a legsúlyosabban érintett, különösen Angola, Gabon és a Kongói Demokratikus Köztársaság. A nyugat-afrikai behozatal Kínában a múlt hónapban átlagosan napi 642 ezer hordó volt, ami 2013 novembere óta a legalacsonyabb szint – mondta Xie.