Európa legnagyobb szárazföldi folyóján, a Rajnán – amely Rotterdam és Antwerpen hatalmas kikötőit köti össze Németország ipari központjával és a tengerparttal nem rendelkező Svájccal – rendkívül alacsonyra süllyedt a vízszint, megnehezítve a folyami szállítást a gyárakba és az erőművekbe. Ez nem csupán a nagyobb iparágaknak okoz sürgető problémát, de hátráltatja az EU azon terveit is, amelyek szerint 2030-ig 25 százalékkal, 2050-re pedig 50 százalékkal növelnék az áruk vízi utakon történő mozgatását a közlekedési ágazat szén-dioxid-kibocsátásának csökkentése érdekében.

The river Waal and from the German side the Rhine is seen on 8 July 2022 with a very low water level, cargo ships find it difficult to navigate the river. In Nijmegen - Netherlands on 7 August
Fotó: Getty Images

A tartósan alacsony csapadékmennyiség miatt vasárnap 49 centiméterre csökkent a Rajna vízszintje Rajna-vidék-Pfalz tartományban, Kaub településnél, ahol amúgy is különösen sekély a folyó.

Kiszáradhat a Rajna, veszélybe kerülhet a kontinens ellátása

Hétvégére 47 centis vízszintet várnak Németországban, így az uszályok már alig tudnak üzemanyagot szállítani Európába.

Ha nem esik több csapadék, nagy problémával nézünk szembe– mondta Marc Daniel Heintz, a Nemzetközi Rajna-védelmi Bizottság (ICPR) titkárságának vezetője. És a következő két hétre sajnos nem jósolnak olyan mértékű felhőszakadást, amely növelné a vízszintet. Ha végül le kellene zárni a folyót a hajóforgalom elől, a társaságoknak vasútra és közútra kell cserélniük a teherszállítást. Ez azonban költséges és nem hatékony, mivel egyetlen uszály rakományának célba juttatásához több száz teherautóra vagy vonatkocsira van szükség – írja a Politico.

Az energiaválságot is tovább súlyosbítja a vízhiány

Az egyre gyorsuló infláció, a globális ellátási lánc problémái és az energiaválság idején az alacsony rajnai szint ezért újabb fejtörést okoz a német energiavállalatoknak, amelyeknek újra kellett indítaniuk a széntüzelésű erőműveiket az orosz gázhiány enyhítésére, ám most szénhiány is fenyegeti a teljesítményüket. A Kieli Világgazdasági Intézet (IfW) 2020-as kutatása szerint egy hónapnyi vízhiány a Rajnán mintegy 1 százalékkal csökkentené a német ipari termelést.

Szénre cserélné a gázt Németország, azonban nem lesz egyszerű dolga

Munkaerőhiány és súlyos aszály hátráltatja a terveket.

A Rajna alacsony vízállása a holland folyami uszályok kapacitáshiányát is súlyosbítja. Mivel a németek több szenet szeretnének importálni, megugrott a legnagyobb, 135 méteres uszályok iránti kereslet is – mondta Maira van Helvoirt, a Holland Királyi Belvízi Hajózás (KBN) munkatársa, majd hozzátette, hogy Rotterdamban, Európa legnagyobb kikötőjében 30 százalékkal, 14,6 millió tonnára nőtt a szén átbocsátása a német kereslet nyomán. A Rajna alacsony vízállása miatt azonban a legtöbb hajó csak a normál rakomány felét vagy még kevesebbet szállíthat. Ráadásul a holland vízi utakon közlekedő, nagyjából 150 ilyen hajóból 15-öt a közelmúltban adtak el Romániának, ahol gabonát szállítanak majd Ukrajnából a Dunán.

Csakhogy nem csupán Németországot fenyegeti a vízszintcsökkenés, hiszen a szomszédos Franciaországban a Garonne és a Rajna partjára épült atomerőműveket is le kellett állítani, mivel nem volt meg a szükséges vízmennyiség a reaktorok hűtéséhez.

Heintz szerint a Rajna általában tavasszal és nyár elején éri el a legmagasabb vízszintjét, ősszel pedig a legalacsonyabbat, de ez a minta gyorsan változhat. Például a 2018-as rekordmélységet tavaly nyáron szokatlanul magas vízállás követte, emiatt bizonyos területeken átmenetileg megint le kellett állítani a hajózást.

Az idei év újabb rekorddöntőnek ígérkezik. Bár a Felső-Rajna mentén Mannheimig a vízszint amúgy is alacsony, és 2-5 évente egyszer előfordul, hogy nagyon lecsökken, de Mannheimtől Duisburgig – a Kaubot is magában foglaló szakaszon – jellemzően csak 5-10 évente tapasztalható hasonló állapot.

A holland–német határon ez nagyon ritka eseménynek számít, maximum tízévente lehet rá számítani– mondta Heintz a kialakult helyzetről.

The river Waal and from the German side the Rhine is seen on 8 July 2022 with a very low water level, cargo ships find it difficult to navigate the river. In Nijmegen - Netherlands on 7 August 2022.
Fotó: Getty Images

Még pár centiméter, és teljesen tarthatatlanná válik a folyami áruszállítás Európában

Az Európán át kígyózó Rajna kritikus gazdasági artéria: évente több mint háromszázmillió tonna árut szállítanak a folyó mentén Bázel és az Északi-tenger között. Németországon belül pedig az összes vízi szállítmány mintegy 80 százaléka ezen a folyón – amelyen az Elba, a Ruhr és a Duna is átfolyik – érkezik. Ám ha az úgynevezett hajózási vízszint Kaubnál 40 centiméter alá csökken, a szállítás teljesen tarthatatlanná válik.

Amikor alacsony a vízszint, az uszályokra csak kevesebb szállítmányt tudnak felpakolni. Ennek megfelelően a gazdasági hatékonyság is csökken, a teherszállítás pedig átvált közúti vagy vasúti szállításra– mondta Dominik Rösch, a német Szövetségi Hidrológiai Intézet (BfG) munkatársa, majd ismertette, hogy az alacsony vízszint kezeléseként a német kormány el akarja távolítani a sziklákat és a kavicságyat a kritikus pontokról, azonban ez rendszeres karbantartást igényel, és környezeti aggályokat is felvet. Egyelőre azonban a szállítóknak folyamatosan számolniuk kell azzal, hogy az aktuális vízállásnak megfelelően mekkora súlyt vihetnek magukkal.

A nagy hajók átlagosan hatezer tonnát szállítanak, azonban most csak nyolcszáz tonnát pakolhatnak fel– jelezte Leny van Toorenburg, a KBN vezetője.

Bár a német vállalatok próbálnak felkészülni, de a termelésük még így is visszaeshet

Az alacsony vízállás jókora stratégiai probléma a német BASF vegyipari óriáscégnek, amelynek globális központja – a világ legnagyobb vegyianyag-gyártó telephelye – Ludwigshafenben található, mintegy száz kilométerrel feljebb Kaubtól. Valeska Schößler, a BASF szóvivője elmondta, hogy a jelenlegi vízállás még nem gyengítette a kibocsátást, azonban az elkövetkező két hétben olyan alacsony szintre csökkenhet a Rajna, amelynél már bizonyos típusú hajók egyáltalán nem használhatók, és a kisebbek is csupán korlátozott teherbírással közlekednek.

A 2018-as rekordmélypontok óta a vállalat megállapodott a német BfG-vel: hathetes előrejelzést szolgáltatnak, hogy optimalizálni tudják a szállítást. Új, szélesebb hajókat is rendeltek, amelyek rendkívül sekély vízben is közlekedhetnek. Például tavaly állt szolgálatba a Gas 94, amely akkor is képes földgázt szállítani, ha Kaubnál a hajózási vízszint eléri a 30 centimétert – mondta Schößler, majd hozzátette, hogy ha az elkövetkező hetekben nem esne nagyobb mennyiségű eső, a vízszint még ennél is lejjebb kerülhet.