A 2022-es év mérföldkő volt a horvát úthálózat történetében. Megépült az ország legdélibb, Dubrovnik környéki részét Dalmácia többi részével összekötő Peljesac híd,  északon pedig elérte a magyar határt az A5-ös autópálya. Ezen beruházásokkal gyakorlatilag csaknem teljessé vált a horvát autópálya-hálózat, és az idei évtől új korszakba léphet a sztrádafejlesztés. 

Chinese-Built Bridge Connects Croatia's Mainland to Its Peljesac Peninsula Visitors at the Peljesac Bridge, that spans the Neretva channel between the mainland and the peninsula of Peljesac, in Dubrovnik-Neretva county, Croatia, on Monday, July 25, 2022. The 2.4-kilometer long four-lane bridge, built by China Communications Construction Group Ltd. and financed by the European Union, officially opens on July 26 and connects the entire southernmost region of Croatia to the rest of the country, bypassing the coastal stretch that gives sea access to Bosnia-Herzegovina. Photographer: Oliver Bunic/Bloomberg via Getty Images
A rég várt Peljesac hidat tavaly adták át a forgalomnak.
Fotó: Bloomberg / Getty Images

Éppen ezért a horvát autópályákat kezelő vállalat nyilvánosságra hozta legújabb terveit, melyek középpontjában a következő évtizedben a tehermentesítés áll. A projekt a zágrábi körgyűrű bővítésével kezdődik. Ennek keretein belül 

a fővárost elkerülő út 2026-ig mindkét irányban háromsávossá bővül. 

Erre azért van szükség, mert az említett, 1981-ben megépített gyorsforgalmi út már nem bírja a napi átlag 70 ezer autó jelentette terhelést. A munkálatok még idén megkezdődhetnek, mivel nincs szükség az érintett szakaszon telekfelvásárlásra, az elkerülő építésekor ugyanis – bölcsen – eleve számoltak az esetleges bővítéssel. 

Hasonló a helyzet a Zágrábot Károlyvárossal (Karlovac) összekötő autópálya esetében is. Ezen az úton naponta átlagosan 50 ezer jármű halad át, de a nyári hónapokban ennek a duplája is megfordul a szakaszon, ezért a jövőben itt is ki fognak építeni egy harmadik sávot. 

De szükség van a Károlyváros és a legnagyobb horvát kikötő, Fiume (Rijeka) közti szakasz tehermentesítésére is,

itt azonban új sávok helyett egy másik sztrádát építenek. Az új út a kikötővárostól délre a tengerparton halad majd, és Zengg (Senj) térségében csatlakozik a Zágráb–Split pályához. A projekt azonfelül, hogy csökkenti az A3 autópálya terhelését, csaknem 100 kilométerrel lerövidíti az utat Fiume (Rijeka) és Split között.

The Franjo Tudman Bridge Dubrovnik Croatia
The Franjo Tudman Bridge Dubrovnik Croatia, The 518 Meter Long Cable Stayed Suspension Bridge Carries The D8 State Road Across The Dubrovnik River Close To The Port Of Dubrovnik Croatia. (Photo by: Education Images/Universal Images Group via Getty Images)
Dubrovnik közvetlen elérését a Franjo Tudman híd könnyíti meg, a sztrádára még pár évet várni kell. 
 Fotó: Education Images / Getty Images

A Peljesac híd megépítésével Zágrábtól egészen a dél-dalmáciai Stonig elkészült az autópálya, de Dubrovnik továbbra is gyorsforgalmi kapcsolat nélkül maradt. A következő években ez is megváltozhat, 

a tervek szerint ugyanis 2030-ig a sztráda eléri majd az Adria gyöngyszemének tartott várost és a montenegrói határt.

Az elmúlt években komoly vita folyt egy esetleges Dráva menti autópálya építéséről is, amivel a szlovén határtól a Dráva vonalát egészen a szerb határig követő 2-es utat lehetne kiváltani. A kormány viszont nemrég pontot tett a vita végére, az említett szakaszon ugyanis a következő években csak egy kétszer egysávos gyorsforgalmi utat építenek. 

Az új út Csáktornyától (Cakovec) egészen Újlakig (Ilok) húzódik majd. De új gyorsforgalmi út épül majd Közép-Horvátországban is Pakrác (Pakrac) és Verőce (Virovitica) érintésével a bosnyák határtól egészen Barcsig.