Átlépte az 1000 kilométeres mérföldkövet a romániai autópálya-hálózat, miután átadtak a forgalomnak csütörtökön egy 13,55 kilométeres szakaszt az észak-erdélyi sztráda nyomvonalán, Szilágynagyfalu és Berettyószéplak között. 

Bucharest,,Romania,-,July,10,,2023:,Traffic,On,The,A3
Fotó: LCV

Bár kormányzati illetékesek óriási vívmányként állították be az ezredik sztrádakilométer megépülését, a valóság az, hogy az infrastruktúra-hálózat fejlettsége terén Romániának jókora a lemaradása a környező országokhoz képest, hiszen a területileg kisebb Ausztria 1740, Magyarország több mint 1600, Csehország 1300, Horvátország 1310, Szerbia pedig közel ezer kilométeres gyorsforgalmi úthálózattal rendelkezik.

Út a semmibe

Ráadásul a Szilágy megyében most felavatott, apró szakasz kis túlzással a semmibe vezet, hiszen nem rendelkezik sztráda-összeköttetéssel, ugyanis

a 2004-ben megkezdett, 415 kilométeresre tervezett észak-erdélyi autópályából eddig csak mintegy 100 kilométert adtak át a forgalomnak Kolozsvár és Marosvásárhely között.

Emellett elkészült egy 5,5 kilométernyi betonkígyó a román–magyar határ mentén, ami rávisz az M4-es autópályára. A romániai infrastrukturális beruházások menetére jellemző módon a csütörtökön felavatott, 78 millió euróba kerülő 13,5 kilométer kivitelezése hét hónapot késett, a török építővel kötött szerződés alapján februárban kellett volna átadni a forgalomnak. A többi szakasz közül különböző okok (a sorozatos óvások, félig megépült, majd torzóban maradt pályák, évek elteltével felbontott szerződések) miatt semmi nem készült el, ezért a legoptimistább becslések szerint leghamarabb 2030-ban autózhatunk sztrádán Kolozsvártól a román–magyar határig megszakítás nélkül.

Csigalassan

A romániai közúti infrastruktúrát kezelő országos társaság (CNAIR) számításai szerint 

az ország autópálya- és gyorsforgalmi hálózata egészen pontosan 1004 kilométeresre bővült – harminc évvel az 1989-es rendszerváltás után.

Ebből 955 kilométer autópálya, 40 pedig gyorsforgalmi út. Mindezt úgy sikerült összehozni, hogy az elmúlt húsz esztendő során többnyire hol 20, hol 50 kilométernyi új szakaszt adtak át évente, ritka volt az olyan év, amikor az új sztrádakilométerek elérték vagy meghaladták a 100-at.

A fogadkozások és ígéretek azonban „mérhetetlenek” a mindenkori román kormányok részéről. Sorin Grindeanu közlekedési miniszter szerdán azt vetítette előre, hogy jövő év végéig legalább 250 kilométer autópályát és gyorsforgalmi utat adhatnak át az országban. A tárcavezető meggyőződését fejezte ki, miszerint a következő ezer kilométerre nem kell majd újabb három évtizedet várni, mivel csaknem 760 kilométer új autópálya és gyorsforgalmi út megépítésére már aláírták a szerződést, és ezeknek öt éven belül el kell készülniük. „További 500 kilométerre kiírtuk a versenytárgyalást, így optimisták lehetünk abban a tekintetben, hogy legkésőbb 2030-ig elkészül az újabb ezer kilométer” – jelentette ki Grindeanu, miután aznap három infrastrukturális szerződést írt alá összesen mintegy 70 kilométer autópályaszakasz kivitelezéséről.