BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
This photograph taken on April 9, 2024, shows watches of Swiss luxury watchmakers Parmigiani during the opening day of the "Watches and Wonders Geneva" luxury watch fair, in Geneva. The 2024 edition faced with slower demand in China for fancy Swiss timepieces and more timid consumer spending across the board on luxury items. The Watches and Wonders salon, which runs until April 15, will see 54 major watch brands show off their latest creations, including Rolex, Patek Philippe, Cartier, Chopard, Hermes and Chanel. (Photo by Fabrice COFFRINI / AFP)

Senkinek sem kell a Rolex – beszakadt a svájci óraexport

Az összes árkategóriában és szinte mindegyik piacon csökkent a svájci óraexport értéke és mennyisége. A magasabb kamatlábak, a bizonytalan gazdasági növekedés, a megélhetési költségek emelkedése és a geopolitikai feszültségek arra késztették a fogyasztókat, hogy átgondolják a költéseiket.

A svájci óraexport értéke márciusban 16,1 százalékkal, 2 milliárd svájci frankra (mintegy 813,2 milliárd forint) esett vissza az előző év azonos hónapjához képest. A második legnagyobb piacnak számító Kínába a kivitel 41,5 százalékkal csökkent, míg a távol-keleti országhoz tartozó, de a statisztikában külön kezelt Hongkongban 44,2 százalékkal zsugorodott – derül ki a Svájci Óraipari Szövetség (FHS) adataiból.

This photograph taken on April 9, 2024, shows watches of Swiss luxury watchmakers Parmigiani during the opening day of the "Watches and Wonders Geneva" luxury watch fair, in Geneva. The 2024 edition faced with slower demand in China for fancy Swiss timepieces and more timid consumer spending across the board on luxury items. The Watches and Wonders salon, which runs until April 15, will see 54 major watch brands show off their latest creations, including Rolex, Patek Philippe, Cartier, Chopard, Hermes and Chanel. (Photo by Fabrice COFFRINI / AFP)
A svájci órákból kevesebb fogyott az elmúlt hónapokban / Fotó: Fabrice Coffrini / AFP

Az Egyesült Államokba tartó szállítmányok 6,5 százalékkal mérséklődtek, míg Japánba 3,5 százalékkal kevesebb áru érkezett. Növekedést csak néhány esetben – Tajvan, Szaúd-Arábia, Mexikó, India, Izrael – regisztráltak. Említésre méltó még, hogy a legfontosabb piacok közül a Szingapúrba (14,8 százalék), a Németországba (13,1 százalék), az Egyesült Királyságba (13,2 százalék) és az Egyesült Arab Emírségekbe (3,6 százalék) tartó export is visszaesett.

Az FHS az összes árkategóriában fogyatkozást mért: a 3 ezer frank feletti órák szállítása mintegy 10 százalékkal zsugorodott, míg az 500 és 3 ezer frank között kapható eszközök kivitele 38 százalékkal csökkent. A legolcsóbb, 200 frank alatti időmérőkből 19  százalékkal kevesebbet exportáltak. A Svájcból szállított órák száma is visszaesett: éves szinten 25 százalékkal, 1,1 millió darabra csökkent.

Az export zsugorodása aláhúzza a svájci órák iránti kereslet globális visszaesését.

Az alpesi ország termékei a koronavírus-járvány alatt lettek kelendők, mivel az otthonaikba zárt és a kormányok ösztönző intézkedései miatt pénzzel elhalmozott fogyasztók előszeretettel vásárolták a svájci márkákat. A járványvédelmi intézkedések miatt bezártak a gyárak és megszakadtak az ellátási láncok, így sok svájci óragyártó nem tudott lépést tartani, ami felhajtotta az árakat. 

Emiatt sokan befektetési célból is vásárolták az eszközöket, főleg a tehetősebb vásárlók. A magasabb kamatlábak, a bizonytalan gazdasági növekedés és a geopolitikai feszültségek azonban arra késztették a vastagabb pénztárcájú fogyasztókat, hogy átgondolják a költéseiket. A kínaiak például aranyba fektetik a pénzüket: veszik az érméket és a rudakat is, hogy megóvják vagyonuk értékét, nem pedig luxustermékeket vásárolnak.

A megélhetési költségek emelkedése miatt a kevésbé tehetős fogyasztók is elfordultak az óráktól. Az óraipar az ország harmadik legnagyobb exportágazata, és mintegy 60 ezer embert foglalkoztat. A belföldi alkatrész-beszállítók pár éve még kétségbeesetten kutattak szakemberekért, most viszont jelentős méretű leépítéseket hajtanak végre.

Luxusipar: az LVMH is bemondta az unalmast

Igen szerény forgalmi adatokat tett közzé a világ legnagyobb luxusipari cége az első negyedévről. Sem a pezsgők, sem az órák, de még az ékszerek sem fogynak az LVMH várakozásainak megfelelően, de a fő bevételi forrást képező divatcikkekért sem kapkodnak az emberek. Ázsiában most a gazdasági növekedés szerényebb volta korlátozta a törzsfogyasztókat a luxustermékek vásárlásában.

 

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.