Nemzetközi aukciókon akár harmincmillió dollárt is adnak a licitharcban egy ritkaságszámba menő Patek Philippe karóráért, míg itthon a BÁV óraaukcióján húszmillió forintos volt a legmagasabb leütési ár – árulta el a Világgazdaságnak Szongoth Gergely, a BÁV óraszakértője. 

SZALAY-BOBROVNICZKY Kristóf; VERSTAPPEN, Max
Mogyoród, 2023. július 23.Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter átadja az első helyezettnek járó trófeát Max Verstappennek, a Red Bull holland versenyzőjének a Forma-1-es Magyar Nagydíj eredményhirdetésén a mogyoródi Hungaroringen 2023. július 23-án.MTI/Kovács Tamás Mogyoród, 2023. július 23.
Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter átadja az első helyezettnek járó trófeát Max Verstappennek, a Red Bull holland versenyzőjének a Forma-1-es Magyar Nagydíj eredményhirdetésén a mogyoródi Hungaroringen 2023. július 23-án.
MTI/Kovács Tamás
Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter átadja az első helyezettnek járó trófeát Max Verstappennek a Forma–1-es Magyar Nagydíj eredményhirdetésén, a Hungaroringen július 23-án. Az óra ott figyel a még ép Herendi fölött. Fotó: Kovács Tamás / MTI

Mi tesz egy órát luxustermékké? A nagy múltú – főként svájci – manufaktúrák által használt prémium-alapanyagok, mint az arany, a platina, az acél vagy a titán. A minél összetettebb funkciókkal, azaz – szaknyelven – komplikációkkal elkészített szerkezet, hiszen a hagyományos időmérésen túl egy óra kijelezheti a holdfázisokat, egy másik időzóna pontos idejét (GMT), lehet benne öröknaptár, stopper vagy percütős szerkezet, amely egy gombnyomásra zenélve üti le a pontos időt. 

És persze az mindig kérdés – mert óriási árkülönbséget eredményezhet –, hogy hány darabot gyártanak egy sorozatból: pár százat vagy több százezret, akár milliót

– hangsúlyozta a szakember.

Amiket ma a hírességek, sztársportolók csuklóján látunk, azok felső árkategóriás órák, amelyek 

gyártói hirdetési felületként kezelik a teniszezők, Forma–1-es pilóták vagy golfozók karját.

Hiszen a hozzájuk kötődő, nagy látogatottságú, sok nézőt vonzó sporteseményeknek, versenyeknek óriási a reklámértékük. Egyebek között a TAG Heuer már az ötvenes évek óta támogatja az autó- és motorsportot, komplett szériákat, csapatokat karoltak fel, ikonikus órákat is fejlesztettek direkt ezekhez a technikai sportágakhoz, de a cég volt már motor névadója vagy a sportág hivatalos időmérő partnere is.

Nem azért hord Rafael Nadal vagy Max Verstappen egy bizonyos, több százezer eurós órát, mert számára fontos, hogy tudja, mennyi az idő. Hanem mert szponzortól kapja a sportcipőjét, a teniszütőjét és az óráját is. 

És ha nem is viseli meccs vagy verseny közben, mert zavarná, a díjat, a kupát már abban veszi át, ahogy az autóversenyzők esetében is látjuk, hogyan kapják fel a hirdetői logókkal teli baseballsapkát, mielőtt kilépnének az eredményhirdetés helyszínére” – jellemzi a helyzetet Szongoth Gergely.

Spain's Rafael Nadal, wearing a watch, reacts as he plays against Italy's Jannik Sinner during their men's singles quarter-final tennis match on Day 10 of The Roland Garros 2020 French Open tennis tournament in Paris on October 6, 2020. (Photo by MARTIN BUREAU / AFP)
Rafael Nadal óráját és érzelmeit is megfigyelhettük a 2020-as Roland Garroson. Fotó: Martin Bureau / AFP

Például a Breitling a légisport eseményeit támogatja, nem véletlenül, mivel a márka már indulásakor a pilótaórák fejlesztésére specializálódott. A Longines-ről ez szintén elmondható, amelyet Charles Lindbergh – aki először repülte át egyedül az Atlanti-óceánt – viselt, és a navigálásban nagy segítséget nyújtott neki. A vitorlázáshoz sem csak a stílusos öltözködés miatt kapcsolódott eredetileg a karóra, hiszen egy pontos kronométer a tájoláshoz – modern eszközök híján – anno elengedhetetlen volt. Tudjuk azt is, hogy 

a holdra szálláskor Neil Armstrong egy Omega karórát hordott, és amikor egy számítógépes eszközük tönkrement, nagy hasznát vették a visszaúton. 

A Rolex arról vált híressé, hogy olyan vízálló, nyomásbiztos tokot készített, amellyel a tengeralattjárók személyzete is merülhetett. Ezek a különleges modellek fejlődtek később tovább, és mára az órák utcai viseletté, a divat eszközévé, illetve státuszszimbólummá váltak.

Hublot Creates Football History Again - Pelé and Maradona together for Once in a Lifetime Match!
From L to R : Angelo Peruzzi, Italian football coach and former goalkeeper, Marco Materazzi, Italian professional footballer and manager and Diego Armando Maradona (C) retired Argentine professional footballer and coach before the arrival of the players and coaches before the football match of friendship with Pelé and Maradona sponsored by Hublot in Paris, France on 9th of June 2016. (Photo by FLORIAN DAVID / Hublot)
Diego Maradona nem aprózta el: mindkét csuklóján egy-egy Hublot óra. Fotó: Florian David / AFP

„Ma a férfiak kevesebb kiegészítőt viselnek, mint akár száz évvel ezelőtt, amikor az óralánc, a kalap, a sétapálca az alapmegjelenés része volt – magyarázza a szakértő. – A karóra viszont megmaradt, és ebből, aki megteheti, többféle stílusút is tart: egy aranyat, egy bőr- és egy fémszíjasat, egy sportost, egy elegánst. A vásárlók cserélgethetik is az óráikat, adhatják-vehetik, többféle fórumon edukálhatják magukat, és kereskedhetnek. Az órakülönlegességek utáni kutatás közben egy lelkes gyűjtő szinte szakértővé képezheti ki magát.”

Ahogy egyre tudatosabbá válnak a fogyasztók, egyre jobb minőségre vágynak, méghozzá jó áron – és itt lép be a képbe a minőségi használt órák kereskedelme, amelynek fontos hazai fóruma a BÁV által rendezett aukciók sorozata. 

Magyarországon nincs másik órákat aukcionáló cég, így nagy számban keresik meg az eladni vágyók és a vásárlók is. Mindkét félnek biztonságot nyújt, hogy itt professzionális körülmények között értékesítik az órákat, és ellenőrzik a valódiságukat. 

A belépő szint – ahol a fiatal vásárlók is felbukkannak – a néhány százezer forintos órák, de értékesítettek már tíz-húsz milliós értékű darabot is.

Léteznek olyan órák – a Rolex vagy a Patek Philippe egyes modelljei –, amelyeknél többéves várólista van, hiszen a legnagyobb cégek hagyományával, filozófiájával szembemenne, ha túl sokat dobnának piacra a termékeikből. Akik ezek után ácsingóznak, használtan sok esetben gyorsabban hozzájuthatnak a vágyott darabhoz, például egy aukción. 

Only Watch Charity Auction
The Patek Philippe Grandmaster Cime watch is seen during an Only Watch Charity Auction for research into Duchenne Muscular Dystrophy, a biennal auction of 50 one-off luxury timepieces made by the finest watch manufacturers in Geneva on November 9, 2019. During this auction this watch from Patek Philippe has beaten the world record of auction sell for new watches with 31,000,000 CHF (around 31,117,000 USD). (Photo by ALAIN GROSCLAUDE / Only Watch)
Egy Patek Philippe Grandmaster Chime óra, amely egy jótékonysági aukción, 2019-ben Genfben több mint 31 millió dollárért kelt el, ezzel aukciós eladási világrekordot állított be. Fotó: Alain Grosclaude / AFP

„A felső kategóriás órák előállítási ára (az alapanyag, a munkaerő, a szállítás, a technológia miatt) biztos, hogy csak felfelé változik, így befektetésnek sem utolsó erre költeni. Főleg, ha ritka modell kerül a birtokunkba, amelyet jó állapotban, a teljes dokumentációjával őrzünk meg, és rendszeresen, profi körülmények között átnézetünk. Arról nem is beszélve, hogy egy karóra a nap minden percében örömet okoz a viselőjének esztétikai szempontból, de funkcionálisan is csak a segítségére lehet” – nyilatkozta lapunknak az óraszakértő. 

Egy igazi gyűjtőt nem az ár, hanem egy óra kora, ritkasága, állapota hozza izgalomba, miután egy szépen karbantartott, 20-as, 30-as, 40-es évekből származó prémiumkaróra még simán elketyeg.

„De kié lehetett, hány készült belőle, mennyit viselték, leejtették, behorpadt? Sok-sok apró részlet tesz egyedivé egy gyűjtői darabot. Nemrég aukcionáltunk egy Patek Philippe zsebórát, amelynél még a rendeléssel összefüggő levelezés is megmaradt a századfordulóról. Hihetetlen, hogy akkor egy postatiszt tudott rendelni magának Svájcból egy órát, amely 2023-ban hárommillió forint körüli összegért kelt el” – mesélte Szongoth Gergely. Vannak, akik bizonyos márkát, formatervezést, stílust keresnek, és nem feltétlenül a legújabbak iránt lelkesednek. 

Kockázati tényező, hogy ma a legújabb modellek megjelenésével egy időben piacra kerülnek a hamisítványok is – tíz dollárért, de több százért is kapható replika.

„Bár a megtévesztésig hasonlíthat egy hamisítvány, a szakértő szem kiszúrja, ha már jó sok eredeti ment át a kezén. Itt nem csak az esztétika a lényeges, mert egy órának funkcionálnia is kell ahhoz, hogy eladható legyen. Ami hibádzhat, az a minőség, az alapanyag, a szerkezet – kívül vagy belül, de a hamisítvány elárulja magát.”

@beszeljunkorakrol

Max Verstappen órája az ikonikus 1970-es Heuer Monaco Dark Lord kiadásának a 2022-es változata, viszont van egy kis gond a számlapjával... #órák #karóra #maxverstappen #tagheuer #hírességekórái

♬ Love You So - The King Khan & BBQ Show