BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A Tesla akár 1,2 milliárd dollárt bukhat azon, hogy megszavazták Trump törvényét – Musk háborút hirdetett Trump ellen

Elon Musk több mint 250 millió dollárral támogatta Donald Trump kampányát, most mégis egy olyan törvényt fogadtak el, amely akár milliárdoktól is megfoszthatja a Teslát. A Big Beautiful Bill megszünteti az amerikai kibocsátási kvótarendszer egyik legfontosabb pillérét, amelyből a Tesla eddig évente több milliárd dollár bevételt szerzett. Musk dühösen tiltakozik, de a törvény már átment a kongresszuson – a cég pénzügyi modellje meginoghat.

Több mint 250 millió dollárral támogatta Donald Trumpot, cserébe most olyan törvényt kapott, amely kiszedi a nyereség egyik legfontosabb pillérét a Tesla alól. A kongresszus elfogadta Trump „nagy, gyönyörű törvényét” (Big Beautiful Bill), amely lenullázhatja a kibocsátási kvótarendszert – Musk dühöng, de lehet, hogy már elkésett.

Megszavazták Trump törvényét, a Tesla akár 1,2 milliárd dollárt bukhat – Musk háborút hirdetett Trump ellen
Megszavazták Trump törvényét, a Tesla akár 1,2 milliárd dollárt bukhat – Musk háborút hirdetett Trump ellen / Fotó: Hans Lucas via AFP

Trump aláírásra váró törvénye kiütheti a Teslát a nyeregből

Elon Musk még nem is olyan régen több mint 250 millió dollárral támogatta Donald Trump újraválasztását. Most viszont az amerikai elnök keresztülvitte kongresszusi többségével a Big Beautiful Bill névre keresztelt költségvetési törvényt, ami a jelek szerint éppen Musk legfontosabb üzleti érdekeit sodorja veszélybe.

A jogszabály lenullázza az autógyártókat sújtó büntetéseket,

ha azok nem teljesítik az üzemanyag-hatékonysági előírásokat (az ún. Cafe-rendszert). Ennek következménye: a Tesla már nem fog tudni kvótákat eladni a hagyományos autógyártóknak, mivel azoknak már nem lesz okuk azokat megvásárolni – számolt be róla a Financial Times.

A Tesla a kvótaeladásai nélkül veszteséges lenne

A Tesla évek óta nyereséges elsősorban a környezetvédelmi szabályozásokból fakadó kvótaeladások révén. Ezek a kreditek lehetővé tették, hogy szennyezőbb autógyártók elkerüljék a bírságokat, míg a Tesla értékesítette a „tiszta” működéséből fakadó krediteket. A legfrissebb számok szerint:

  • 2024 első negyedévében 595 millió dollárnyi bevétel származott a krediteladásokból – a Tesla teljes nettó profitja viszont csak 409 millió volt.
  • 2023-ban 2,8 milliárd dollár volt az ebből származó éves bevétel, ami az éves nyereség 39 százalékát adta.
  • 2015 óta több mint 11 milliárd dollárra rúg ez az összeg.

„Ha nincs büntetés a szennyezésre, senki sem vesz majd tiszta krediteket” – jegyezte meg Dan Becker klímavédelmi szakértő. Musk a törvénytervezet elfogadása előtt „förtelemnek” nevezte azt, és megfenyegette a republikánus képviselőket, hogy ha megszavazzák, politikai bosszút fog állni, akár egy saját párt indításával is. Ennek ellenére 53 republikánus szenátorból 50 megszavazta a törvényt, a döntő szavazatot pedig JD Vance alelnök adta le. Trump visszavágott: „Szubvenciók nélkül Elon már rég visszaköltözött volna Dél-Afrikába”, ráadásul nyilvánosan felszólította a hatékonyságért felelős állami hivatalát (DOGE), hogy vizsgálja felül Elon Musk cégeinek állami támogatásait.

Elon Musk túl későn kapcsolt?

A Tesla számára a veszély nem csak a Cafe-rendszer eltörléséből fakad:

  • megszűnik a 7500 dolláros kedvezmény elektromos autó vásárlására (szeptember végén),
  • eltűnnek a gyártási, napelemes, töltőhálózati adókedvezmények,
  • a Trump által újraélesztett kereskedelmi háború Kínával felboríthatja a Tesla beszállítói láncait, nehezítve az akkumulátorok és alkatrészek beszerzését.

„Ez nemcsak a kvóták eltörlése, hanem egy egész támogatási ökoszisztéma megszűnése” – mondta egy volt Tesla-vezető. A viszony évek óta hullámzó: volt, hogy Eric Trump még zseninek nevezte Muskot, de mostanra a republikánusok szinte teljesen ellene fordultak. Musk a közösségi médiában azzal fenyegetőzött, hogy „bárki, aki megszavazta ezt az adósságnövelő szörnyeteget, szégyellje magát – és jövőre el fog bukni az előválasztáson, ha ez az utolsó dolgom is az életben”.

A Tesla még számíthat kvótabevételre az EU-ban és Ázsiában, sőt nemrég közös kvótapoolt írt alá olyan cégekkel, mint a Ford, Stellantis, Mazda vagy Toyota. Egyes elemzők szerint ez több mint 1 milliárd eurós potenciált jelenthet. De az amerikai piac – ahol a Tesla kvótabevételének háromnegyede származott eddig – most gyorsan és váratlanul összeomlani látszik.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.