BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A Tesla akár 1,2 milliárd dollárt bukhat azon, hogy megszavazták Trump törvényét – Musk háborút hirdetett Trump ellen

Elon Musk több mint 250 millió dollárral támogatta Donald Trump kampányát, most mégis egy olyan törvényt fogadtak el, amely akár milliárdoktól is megfoszthatja a Teslát. A Big Beautiful Bill megszünteti az amerikai kibocsátási kvótarendszer egyik legfontosabb pillérét, amelyből a Tesla eddig évente több milliárd dollár bevételt szerzett. Musk dühösen tiltakozik, de a törvény már átment a kongresszuson – a cég pénzügyi modellje meginoghat.

Több mint 250 millió dollárral támogatta Donald Trumpot, cserébe most olyan törvényt kapott, amely kiszedi a nyereség egyik legfontosabb pillérét a Tesla alól. A kongresszus elfogadta Trump „nagy, gyönyörű törvényét” (Big Beautiful Bill), amely lenullázhatja a kibocsátási kvótarendszert – Musk dühöng, de lehet, hogy már elkésett.

Megszavazták Trump törvényét, a Tesla akár 1,2 milliárd dollárt bukhat – Musk háborút hirdetett Trump ellen
Megszavazták Trump törvényét, a Tesla akár 1,2 milliárd dollárt bukhat – Musk háborút hirdetett Trump ellen / Fotó: Hans Lucas via AFP

Trump aláírásra váró törvénye kiütheti a Teslát a nyeregből

Elon Musk még nem is olyan régen több mint 250 millió dollárral támogatta Donald Trump újraválasztását. Most viszont az amerikai elnök keresztülvitte kongresszusi többségével a Big Beautiful Bill névre keresztelt költségvetési törvényt, ami a jelek szerint éppen Musk legfontosabb üzleti érdekeit sodorja veszélybe.

A jogszabály lenullázza az autógyártókat sújtó büntetéseket,

ha azok nem teljesítik az üzemanyag-hatékonysági előírásokat (az ún. Cafe-rendszert). Ennek következménye: a Tesla már nem fog tudni kvótákat eladni a hagyományos autógyártóknak, mivel azoknak már nem lesz okuk azokat megvásárolni – számolt be róla a Financial Times.

A Tesla a kvótaeladásai nélkül veszteséges lenne

A Tesla évek óta nyereséges elsősorban a környezetvédelmi szabályozásokból fakadó kvótaeladások révén. Ezek a kreditek lehetővé tették, hogy szennyezőbb autógyártók elkerüljék a bírságokat, míg a Tesla értékesítette a „tiszta” működéséből fakadó krediteket. A legfrissebb számok szerint:

  • 2024 első negyedévében 595 millió dollárnyi bevétel származott a krediteladásokból – a Tesla teljes nettó profitja viszont csak 409 millió volt.
  • 2023-ban 2,8 milliárd dollár volt az ebből származó éves bevétel, ami az éves nyereség 39 százalékát adta.
  • 2015 óta több mint 11 milliárd dollárra rúg ez az összeg.

„Ha nincs büntetés a szennyezésre, senki sem vesz majd tiszta krediteket” – jegyezte meg Dan Becker klímavédelmi szakértő. Musk a törvénytervezet elfogadása előtt „förtelemnek” nevezte azt, és megfenyegette a republikánus képviselőket, hogy ha megszavazzák, politikai bosszút fog állni, akár egy saját párt indításával is. Ennek ellenére 53 republikánus szenátorból 50 megszavazta a törvényt, a döntő szavazatot pedig JD Vance alelnök adta le. Trump visszavágott: „Szubvenciók nélkül Elon már rég visszaköltözött volna Dél-Afrikába”, ráadásul nyilvánosan felszólította a hatékonyságért felelős állami hivatalát (DOGE), hogy vizsgálja felül Elon Musk cégeinek állami támogatásait.

Elon Musk túl későn kapcsolt?

A Tesla számára a veszély nem csak a Cafe-rendszer eltörléséből fakad:

  • megszűnik a 7500 dolláros kedvezmény elektromos autó vásárlására (szeptember végén),
  • eltűnnek a gyártási, napelemes, töltőhálózati adókedvezmények,
  • a Trump által újraélesztett kereskedelmi háború Kínával felboríthatja a Tesla beszállítói láncait, nehezítve az akkumulátorok és alkatrészek beszerzését.

„Ez nemcsak a kvóták eltörlése, hanem egy egész támogatási ökoszisztéma megszűnése” – mondta egy volt Tesla-vezető. A viszony évek óta hullámzó: volt, hogy Eric Trump még zseninek nevezte Muskot, de mostanra a republikánusok szinte teljesen ellene fordultak. Musk a közösségi médiában azzal fenyegetőzött, hogy „bárki, aki megszavazta ezt az adósságnövelő szörnyeteget, szégyellje magát – és jövőre el fog bukni az előválasztáson, ha ez az utolsó dolgom is az életben”.

A Tesla még számíthat kvótabevételre az EU-ban és Ázsiában, sőt nemrég közös kvótapoolt írt alá olyan cégekkel, mint a Ford, Stellantis, Mazda vagy Toyota. Egyes elemzők szerint ez több mint 1 milliárd eurós potenciált jelenthet. De az amerikai piac – ahol a Tesla kvótabevételének háromnegyede származott eddig – most gyorsan és váratlanul összeomlani látszik.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.