További fejlesztésekre és modernizációra, valamint összefogásra van szükség, hogy a magyar műanyaggyártók állva tudjanak maradni az EU-úthengerrel szemben - nyilatkozta a Világgazdaságnak Karsai Béla, a Karsai Holding Rt. elnök-vezérigazgatója.

A cél ma a nagy multinacionális cégek globális beszállítójává történő válás, követve őket akár Kínába is. Csak így lehet élvezni az első vonalbeli beszállítókat megillető nagyobb nyereséget - tette hozzá. Jó példát mutatnak a hazánkban megtalálható nyugat-európai beszállítók, akik követték megrendelőiket Magyarországra is, komoly versenyhelyzetet teremtve a hazai vállalatok számára.

Karsai - aki vállalatán keresztül a Pannonplast Rt. legnagyobb részvényese - úgy véli, a rivális műanyagipari cég vezetősége kommunikációs sikert ért el, amikor elhitette, hogy külső problémáktól szenved az iparág. Saját példáját hozta fel: majd negyedakkora holdingja szintén 600 milliós üzemi eredményt ért el, és csak a Pannonplast-részvénycsomagon elért 512 millió forintos veszteség vezetett negatív eredményre. Megoldásként az országból való kilépést és fejlesztést javasol a kecsegtető megrendelések elnyerése érdekében. A Pannonplast nem ezt a stratégiát követi, csak a térségben vásárol piacot, de nem követi megrendelőit másik piacokra - például a Hewlett Packard és a Philips esetében. Karsai az autóiparban és a telekommunikáció területén tervezi a nemzetközi piacokra lépést, a konkrétumok még nem nyilvánosak.

A Pannonplast veszteségeinek okát az elmúlt időszak hibás döntéseiben, beruházásaiban látja, erre példa a Pannon Aldrába történt befektetés. (A termelés leállítása és az üzletrész eladása komoly veszteséget eredményezett.) A társaság Karsai szerint nem lesz képes továbblépni problémáin, míg nem csökkenti lényegesen eladási árait. Ugyan kismértékben már mérsékeltek, de még így is drágák, vesztésre állnak a piacokon - jegyezte meg.

A Karsai Holding és a Pannonplast hasonló profilú, mindketten foglalkoznak fröccsöntéssel és csomagolóanyagok gyártásával. Karsai szeretett volna együttműködni a Pannonplasttal, kezdetben a menedzsmentet kereste meg, majd az elmúlt közgyűlésen a tulajdonosokhoz fordult, azonban csak a jelenlévők 30 százaléka támogatta. Próbálta elkerülni a versenyt a potenciális partnerrel. Mivel nem sikerült együttműködést kiépíteni, Karsai ezután versenybe száll a Pannonplasttal, ha azt kívánja cégének érdeke. Egy utolsó lehetőséget azonban még nyitva hagy: a következő közgyűlésen utoljára felajánlja a stratégiai együttműködés lehetőségét. Mivel a részvényárfolyam tavaly óta megfeleződött, a tulajdonosok bizalma is meginoghatott a jelenlegi struktúrában.

Mint ismert, a Pannonplast részvényein az elmúlt napokban felerősödött a spekulatív vételi nyomás. Többféle szcenárió látott napvilágot, hallani menedzsment támogatta kivásárlásról, új befektetői csoport megjelenéséről is. Karsai - bevallása szerint - nem vásárolt több részvényt, de tart az ellenséges kivásárlástól. Mivel a közgyűlés háromnegyedes többsége kell a szavazati korlát jelenlegi 12,5 százalékos szintjének felemeléséhez, bízik a jelenlegi tulajdonosokban, hogy nem hagyják felaprózni a vállalatot.

Érdekes közgyűlés előtt állnak tehát a részvényesek, ahol Karsai a maga részéről az idén is a tavalyi napirendi pontokkal áll elő. Továbbra is fontosnak tartja az elnök-vezérigazgatói poszt szétválasztását, hogy az igazgatóság ellenőrizni tudja az operatív vezetés munkáját.(FR)