Csökkent az év elején a lakossági KHR-ben nyilvántartott mulasztások száma, és március végére 2,1 millió alá kúszott. Javult
a helyzet a még fennálló mulasztásoknál is.
Nem egészen 2,1 millió lakossági mulasztást tartottak nyilván március végén a központi hitelinformációs rendszerben (KHR), 26 ezerrel kevesebbet az év véginél – derül ki a BISZ Központi Hitelinformációs Zrt. friss adataiból. Kevesebb a rendszerben a fennálló mulasztások száma is: ezekből a BISZ nyilvántartása 1,758 milliót tartalmazott a múlt hónap végén, ami szintén 26 ezerrel – nagyjából 1,5 százalékkal – kevesebb a három hónappal korábbihoz képest. (A lakossági KHR-ben a legalább három hónapja lejárt, a minimálbér összegét elérő tartozásokkal rendelkező adósokat tartják nyilván.)
Visszaesett kissé a lakossági KHR-ben tárolt összes szerződés száma is: márciusban 9,444 milliót ért el, 43 ezerrel volt kevesebb a három hónappal korábbinál. A rendszerben nyilvántartott ügyfelek száma viszont nem változott érdemben az utóbbi időszakban: most is kevéssel marad el az ötmilliótól.
A negatív KHR-lista rövidülésével párhuzamosan javul a hitelintézetek lakossági hitelportfóliójának minősége is. Itt jóval látványosabb javulást mutatnak a legfrissebb – tavaly év végi állapotokat tükröző – számok: a Magyar Nemzeti Bank (MNB) adatai szerint 2016-ban csaknem öt százalékponttal 12,7 százalékra csökkent a 90 napon túl nem teljesítő hitelek aránya a teljes lakossági hitelportfólióban, míg a 90 napon belüli csúszásban lévőké 10,2-ről 9,8 százalékra. Ennek eredményeként 2016 végén már a háztartások hiteleinek 77,4 százaléka számított késedelem nélkülinek, szemben az egy évvel korábbi 72,2 százalékkal.
A portfólió tisztulásával párhuzamosan a késedelmes hitelek mennyisége is jelentősen zsugorodott tavaly az MNB adatai szerint: a 90 napon belüli késésben lévőké közel 40 milliárd forinttal 559,6 milliárdra esett vissza egy év alatt, míg a három hónapnál régebben nem teljesítőké drasztikus mértékben, 30 százalékkal zsugorodott. Ezzel együtt a 90 napon túl késedelmes hitelek mennyisége továbbra is nagyon magas, hiszen még decemberben is meghaladta a 725 milliárd forintot.
A lakossági portfólió minőségének javulása várhatóan tovább folytatódik 2017-ben is: egyrészt a pénzügyi szolgáltatók feltehetően tovább csökkentik a könyveikben szereplő, nem teljesítő tételek állományát, másrészt az új kihelyezések mennyisége is folyamatosan emelkedik, ami jót tesz a teljes portfólió késedelmesség szerinti összetételének is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.