Nagy átrendeződések, tevékenységátgondolások zajlanak a privátbanki (pb) piacon.
Miként értékeli az elmúlt évet?
Mindenképpen megnyugtatónak. A magyar privátbanki szektor évek óta a nemzetközi növekedési ütemet meghaladó mértékben bővül. Világszerte tetten érhető a trend, hogy a rendkívül likviditásbő környezet a vagyonosoknak segít elsősorban befektetéseik gyarapításában. A mostani piaci környezet ugyanis tömegével kínálja az olyan tranzakciók lehetőségét, ahol „biztosra futva” jól kamatoztathatók a vagyonok, jellemzően a reálszférában. A magyar társadalom felső rétege is gyarapszik, a hazai vagyonos populáció ugyan szerényebb mértékben bővül a nemzetközinél, ám összességében minden bizonnyal a privatizációs időszak éveit is felülmúló vagyonosodást tud felmutatni egy néhány ezer fős elit, amely mellett a top húszezernek is kivételes lehetősége van élénkebb gazdasági szerepet vállalni.
Ideális időszak ez a vagyonosok pénzügyeivel foglalkozó szakembereknek, szolgáltatóknak is?
A kezelt vagyon bővülése okán mindenképpen, azonban számos más oknál fogva én nem ideálisnak, hanem inkább forradalminak nevezném. Az előttünk álló időszakban három olyan elemet látunk, amelyek – amellett, hogy meghatározták már a szektor fejlődésének-fejlesztésének 2017-es irányát is – 2018–2020-ban a korábban megszokottól jelentősen eltérő szerkezetűvé is alakítják a privátbanki vagyonkezelést és szolgáltatásokat. Az első az alacsony kamatkörnyezet és az ebből eredő jövedelmezőségi kihívások kezelése, a második szabályozói, vagy ha úgy tetszik, MiFID-hatás, a harmadik pedig a digitalizációs hullám.
Mennyiben gond és mennyiben kihívás a piac átalakulása egy olyan tanácsadó-training cégnek, mint a Blochamps?
A kihívást érezzük, viszont ez az a feladat, amely versenyképessé teszi a cégünket, azaz jó megfelelni neki. Tény ugyanakkor, hogy a magyar privátbanki, vagyonkezelési piac méretéből adódóan megérezzük a szolgáltatói konszolidálódást. 2005 óta készítjük a hazai privátbanki piac éves összefoglaló tanulmányát, s ez idő alatt másfél tucat olyan szereplő vette igénybe a tudásunkat, amely összeolvadás, kivonulás, megszűnés vagy átalakulás miatt már nem aktív Magyarországon. A partnerkör mára 15-17 vagyonkezelési szolgáltatóra csökkent. De ez is kihívás, hiszen méretéhez képest kifejezetten dinamikusan változó közegről beszélünk, ahol ugyanakkor a legnagyobb hat-nyolc privátbanki szolgáltató a stabilitást jelenti tizenöt-húsz éve.
Mennyivel nehezebb a változó piacon kiszolgálni a privátbankárokat és a pb-igazgatókat?
A Blochamps filozófiájának egyik lényeges eleme – amely nyilván adottságainkból származik –, hogy lokálisan meg kell különböztetnük magunkat a nagyobb külföldi tanácsadó cégektől, amelyek hazánkban is versenytársaink. Ez csak folyamatosan fenntartott minőségi tudással, gyors és hatékony reakciókkal, rugalmassággal és megbízhatósággal lehetséges. Ügyfeleink ezeket keresik, a pénzügyi szolgáltatók keményen követelnek, ha tudásvásárlásról van szó. Mostanra szerintem nem csupán alkalmazkodunk az igényekhez, de állíthatom, hogy a magyar privátbanki piacot érintő összes problémára, felmerülő kérdésre, működési adatsorra egyedülálló archívummal rendelkezünk, s erre alapozva könnyebb megtalálni a best practice lehetőségeket.
A piac azért a szereplők számát tekintve mégis szűkül. Vannak új területek, ahol igényt tartanak az önök szolgálataira?
A Blochamps Capital 2002 óta készít elemzéseket, és 2004 óta képez adatbázist a hazai és magyar ügyfélreferenssel rendelkező privátbanki szolgáltatókról, amivel a magyarországi privátbanki piac legnagyobb független tanácsadó cégévé válhatott. Kutatásaink, méréseink, előadásaink, konzultációink a hazai privátbanki szakma és a média egyaránt és rendszeresen referenciaként használt eszközei. Adatbázisaink, saját gyűjtéseken alapuló elemzéseink egyre keresettebbek a privátbankárok, privátbanki vezetők körében. Egyedi megkeresések is érkeznek, minden évben van néhány olyan szolgáltató, amely speciális kérdésekkel jön fel irodánkba, amelyekre máshol nem találta meg a választ.
A privátbankárok más tudást keresnek, mint a privátbanki igazgatók?
Igen. A privátbankároknak a soft-skill képzéseink, az összefoglaló tanulmányaink vagy az egész vagyonkezelési szektort összefogó privátbankári konferenciánk fontos együttműködési felület. A vezetők inkább a stratégiaalkotásban igénylik a segítségünket.
Sokat ígérő terület a vagyonkezelés. Itt akár önállóan is meg lehetne jelenni. Vannak ilyen terveik?
Érdekes, amit kérdez. Valószínűleg az élénk befektetői múltunk miatt vagy a Blochamps privátbanki szakértői aktivitása miatt, de minden évben érkezik hozzánk néhány ilyen kérés. De nem tervezzük, maradunk a jól működő tanácsadói szerepnél.
Említette a digitalizációs hullámot. Mennyiben jelenthet újat
a pb-szolgáltatások területén
a fintech? Az önök képzési rendszerében mennyire van jelen a digitális támogatás?
A fintech a digitális pénzügyek legújabb úttörője, nemcsak felgyorsítja, hanem olcsóbbá, hatékonyabbá is teszi a szolgáltatások elérhetőségét. A bankszektor sokáig ellen tudott állni a technológiai újításoknak, most viszont ideje van a fejlődésnek a retail pénzügyektől egészen a vagyonos elit kiszolgálásának átalakulásáig.
A Blochamps privátbankári soft-skill és szituációs gyakorlati képzési programjainak célja kifejezetten kerülni a tankönyvekből megszerezhető statikus, alapvető pénzügyi ismeretanyagokat, azok elsajátítására kiváló kurzusok vannak. Mi egyedi megközelítést kínálunk, miközben a privátbankárokat kicsit ki is mozdítjuk a szakmai komfortzónájukból. Piaci tapasztalatainkon alapuló, félévente frissülő aktuális gyakorlati képzést adunk a referensek magasabb szintű piaci ismereteit és fegyvertárának bővítését célozva. A program három-négy alkalommal megtartott tanácsadói képzési napot tartalmaz, prezentációkkal, egyedi szituációs gyakorlatokkal. Képzéseinknek már évek óta részét képezik a digitális kivitelezések, megvalósítások – persze ha digitalizációról van szó, hónapról hónapra is van mit fejlődni.
A banki területen egyértelmű
a trend: egyre kevesebbet adnak az emberek a szolgáltatásokért.
A privátbanki üzletágban még van ára a minőségi szolgáltatásnak, vagy a tanulmányok, tanácsadás ára is csökken? Ha igen, mit lehet tenni?
Ahogy mondtam, munkánk során globális hálózattal és ügyfélkörrel rendelkező versenytársakkal küzdünk. Szerencsére mások a fajlagos költségeink egy nyolcfős irodával, más a helyismeretünk. Lokális erőforrásokkal felvértezett és a nemzetközi hálózati támogatás előnyei nélkül felépített, teljesen új felfogással kezdtünk anno a munkához, máshogy, mint a nagy tanácsadó cégek: mi a privátbanki vezetőkkel, tanácsadókkal alakítottunk ki bizalmi és minőségi kapcsolatot. Emellett a mennyiségi adatfeldolgozásra épülő munka mellett az egyediségre, a lokálisan érdemi információkra, akár az elvártat is meghaladó mélységű elemzésekre törekedtünk. Mindezt úgy, hogy meg kellett küzdenünk az ismertségért, és közben tudtuk: ezért nem kérhetünk a nemzetközi tanácsadó cégek díjazását elérő honorálást. Ez ugyanakkor előnyt jelent nekünk a tanácsadói munka világszerte tapasztalt újraárazásának idején. Ettől még igaz: a jelenlegi versenykörülmények között nehezebb prosperálóan működni, mint tizenöt éve – ezt mutatja az is, hogy akkori versenytársaink közül talán már csak a Big4 cégei vannak jelen ebben a szegmensben a piacon.
Mennyiben emeli a reputációjukat, hogy az elmúlt évben több nemzetközi díjat is bezsebelt a Blochamps? Vannak esetleg külföldi megkeresések is?
Jólesik nyilván minden elismerés, de nekünk a napi munka visszaigazolása az igazi díjazás. Vagy az, amikor a konferenciánk már több hónappal az esemény megrendezése előtt telt házas. Megtisztelő számunkra, hogy 2018-ban a Euromoney társaságunkat választotta elsőnek a SRI/Social Impact Investing kategóriában a Messzehangzó Tehetségek Alapítvánnyal kialakított évtizedes támogatói munkánk elismeréseként. Emellett az Estate Planning Advisory Firm of the
Year in Hungary országkategória díját is megkaptuk. A külföldi partnerek érdeklődése, megbízásai jellemzően a privátbankári konferenciánkhoz kötődnek.
Vagyonkezelési szolgáltatást
15-17
társaság végez már csak
Magyarországon
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.