Nem adja fel, újabb ajánlatot tesz az Unilever a GlaxoSmithKline (GSK) fogyasztói üzletágára, miután a hétvégén kiderült, a GSK jóval többre tartja 50 milliárd fontnál az adásvétel tárgyát képező, a háztartásban szükséges vegyi eszközöket, vény nélküli gyógyszereket és kozmetikumokat gyártó egységét. A november végétől hollandiai, rotterdami székhelyét feladó és Londonba költöző, ezzel teljesen britté váló Unilever a Bloomberg értesülései szerint már fel is vette a kapcsolatot az ügylet finanszírozásába bevont bankokkal a pótlólagos forrás előteremtéséhez. 

Fotó: Shutterstock

Az Unilever kitartóan próbálkozik, már három ajánlatot is tett, a legutolsó, december 20-i 41,7 milliárd font készpénzről és 8,3 milliárdnyi Unilever-részvénypakettről szólt, de komoly, értékelhető prémiumot piaci források szerint az sem tartalmazott. A versenyjogi akadályok elkerülésére a Unilever felajánlotta több, a fő profilba nem illó termékkör leválasztását és eladását magánbefektetőknek.

Az Unilever számára elsősorban a szépségápolási portfólió megszerzése kulcsfontosságú, azzal felvértezve már az Estée Laudert és a L’Oréalt is megszoríthatja. 

A GSK-t két oldalról is éri nyomás, egyrészt brit versenytársa felől, másrészt a részvényesi érték felturbózásában, ezáltal az üzletága eladásában érdekelt tulajdonosok felől, közülük is a palotaforradalmat kirobbantó Elliott és Bluebell amerikai aktivista befektetők érdemelnek említést. A menedzsment azonban köti az ebet a karóhoz, és az egységet fundamentálisan alulértékelt ajánlatra nem adja áldását. Ugyanakkor – gyakorlatilag előkészítve az értékesítést – folytatja a fogyasztói termékeket gyártó üzletág leválasztását, amivel tervei szerint az év közepére végez. S ha addig nem ütik nyélbe az üzletet az Unileverrel, akkor a leválasztott üzletág mehet a londoni tőzsdére, ahol tárt karokkal várnák, s lehet, hogy még jobb árat kapnának érte. 

Vagy nem, hiszen tavaly a Jefferies a komplett GSK-üzletágat 45 milliárd fontra értékelte. A nem a fő tevékenységhez tartozó divíziók leválasztása és önálló útjukra bocsátása újabban egyre gyakoribb (Sanofi, J&J stb.), az eladók egyrészt jó pénzt remélhetnek például a fogyasztói üzletágaikért, a forrást pedig fő profiljuk fejlesztésére fordíthatják. Mint a Pfizer, amelynek 32 százaléka van a pénzzé teendő GSK-üzletágban, s amely az érte kapott bevételből a következő öt évben 520 millió eurót költhetne franciaországi bázisa megerősítésére, Covid elleni termékeinek ottani fejlesztésére, amint azt Albert Bourla vezérigazgató hétfőn bejelentette.