Ilyen még nem történt a Zuckerberg galaxisban: visszaesett a Facebookot napi rendszerességgel használók száma. Igaz nem sokkal, három hónapos időtávon szerény tízmillióval, 1,929 milliárdra, de ez is sokkolóan hatott az előjelváltást eddig legfeljebb hírből ismerő közösségimédia-óriásnál.A Facebookot havi rendszerességgel felkeresők száma változatlanul, 2,91 milliárd maradt. 

Fotó: dpa Picture-Alliance via AFP

Emellett az anyacég, a Meta Platforms által megfogalmazott, a szerdai amerikai tőzsdezárást után publikált gyorsjelentéshez fűzött idei üzleti kilátások sem hangzottak túl meggyőzően, úgyhogy innen egyenes út vezetett a húsz százalék feletti brutális árfolyameséshez. 

Ami 200 milliárd dollárral csökkentette a Facebook piaci értékét, 

de a tovagyűrűző hatás a versenytársakat sem kímélte, a Twitter, a Snap és a Pinterest együtt 15 milliárd dollárt veszített a befektetőket sokkoló Facebook fejlemények mellékhatásaként.

Magyarázat persze mindenre akad: a piaci várakozásoktól elmaradó számokat a Meta a feltörekvő titánok közönségelszívó hatására, valamint 

az Apple adatvédelmi szigorítására vezette vissza, 

de az ellátási láncok felszakadozására és makrogazdasági problémákra is panaszkodtak. A riválisok közül a kínai ByteDance által üzemeltetett, minivideók megosztására szolgáló TikTokot nevesítették. A Facebook hirdetési bevételeit a vártnál is érzékenyebben érintették az Apple által tavaly tavasszal bevezetett adatgyűjtési szigorítások. 

A célzott hirdetések azóta nehezebben jutnak el a felhasználókhoz, akiknek most már jogukban áll nemet mondani arra, hogy a cégek hirdetéseikkel üldözzék egészen addig, míg meg nem vásárolják az adott, amúgy a böngészési előzményeik alapján az érdeklődésükre számot tartó terméket vagy szolgáltatást. Az Apple előírta, hogy az adatgyűjtést és a követést a felhasználóval közölni kell és egy felugró ablakban jóvá is kell velük hagyatni. Ha ez nem történik meg, akkor bezárul az ajtó a folyton visszatérő reklámok előtt.

Fotó: dpa Picture-Alliance via AFP

Annyiban nem volt meglepetés az Apple-faktor hirdetési bevételeket erodáló hatása, hogy ezt a Meta már késő ősszel komoly bizonytalansági tényezőként jelölte meg és ezt tudatosítani is próbálta részvényeseiben. Most, a negyedik negyedéves gyorsjelentés publikálását követő elemzői tájékoztatón Dave Wehner, a Meta pénzügyi igazgatója az Apple-faktor idei bevételekre gyakorolt várható hatását tízmilliárd dollárra becsülte. Az idei első negyedéves bevételi tervben 27-29 milliárd dollárral számol a Meta menedzsmentje, míg a Refinitiv elemzői konszenzusa 30,15 milliárd dollárnál állapodott meg.

A negyedik negyedévet 33,67 milliárd dolláros bevétellel zárta a Meta, amely ezen a soron maga alá gyűrte a 33,40 milliárdos konszenzust. 

Adózott nyeresége viszont 8 százalékkal 10,28 milliárd dollárra esett vissza éves összevetésben. Az évet Facebookként kezdő és Metaként befejező technológiai óriás 2021-es teljesítményét 37 százalékkal, 117,93 milliárd dollárra nőtt bevétel és 35 százalékkal, 39,37 milliárdra gyarapodó nyereség jellemezte. Azaz van miből finanszírozni az mobilinternet korából a metaverzum irányába való virtuális átmenetet, amit a társaság célként maga elé kitűzött. 

Fotó: Shutterstock

Ez hatalmas összegeket emészt fel, Mark Zuckerberg alapító-vezérigazgató tavaly ősszel tízmilliárd dollárra becsülte az átállásnak az üzemi eredményre gyakorolt éves hatását és nem is tévedett sokat. A gyorsjelentésben a társaságon belül a kiterjesztett és virtuális valósággal foglalkozó üzletág, a Reality Labs a 2,3 milliárd dolláros bevétele mellé 10,2 milliárdos veszteséget tüntettek fel 2021-re, megfejelve az megelőző évi 6,6 milliárdos mínuszát.

Zuckerberg ugyanakkor a forrásigényes fejlesztések folytatását ígérte a gyorsjelentéshez fűzött közleményében. Biztatónak nevezte, hogy az elmúlt évben számos fontos növekedési területen, így a TikTok ellenlábas Reelsnél és a és a virtuális valóság terén elért előrelépést, és idén folytatják a beruházásokat ezeken a területeken, miközben gőzerővel dolgoznak a metaverzum kiépítésén.