Az Adidas már korábban jelezte, hogy a világbajnoki pótselejtezőkre készülő szbornaja, azaz az orosz labdarúgó-válogatott nem az ő szerelésükben fog kifutni a pályára, ám végül az Ukrajna ellen indított háborúra adott nemzetközi válasz, az oroszok kizárása a sportéletből mindezt okafogyottá tette. Az Adidas azonban tovább ment és  most már üzleteinek bezárását, tevékenységének szüneteltetését készíti elő Oroszországban. 

Fotó: PETER KNEFFEL / dpa Picture-Alliance / AFP

A német sportszergyártó megpróbál a kínai piacon vigasztalódni, ahol a rabszolgaként dolgoztatott ujgurok melletti kiállásával került nehéz helyzetbe legfőbb riválisaival, így a világelső Nike-val és a Pumával egyetemben. Az ellenük és a nyugati ruházati cégek ellen tavaly meghirdetett kínai bojkott érezhetően belemart a társaságok bevételeibe, de valamennyien úgy nyilatkoztak, hogy az idén helyreállhat a béke. 

Az Adidas idén Kínában 5-7 százalék közötti forgalombővüléssel számol, ami legfeljebb a pandémia előtti szint megközelítésére lehet elegendő. Pláne az után, hogy 2021 utolsó negyedévében 24 százalékkal zuhant a Kína-Hongkong-Tajvan háromszögben eladott termékeiből származó bevétel, s jórészt erre visszavezethetően a globális forgalom 3 százalékkal 5, 137 milliárd euróra apadt. A kínai visszahódítását új régiós igazgatóra, Adrian Siu-ra bízzák. 

Globálisan – árfolyamhatásoktól szűrten – 11-és 13 százalék közé várják az idei forgalombővülést, ebben már az orosz-ukrán háború negatív hatásait is beleszámolták. Az ottani piac kiesése egy százalékponttal rontja a növekedési kilátásaikat. A nettó nyereségre 1,8 és 1,9 milliárd euró közötti becslést adtak a szerda reggel publikált gyorsjelentésükhöz fűzött kitekintésben. A tiszta profit tavaly 1,492 milliárd euró volt, szemben a 2020-as 461 millióval, a forgalom pedig 15,2 százalékot emelkedve elérte a 21,23 milliárd eurót.