A 2025-től előrendelhető első modellt fizikai valójában kevés helyen lehet majd megtekinteni, hiszen a Sony Honda Mobility nem épít ki hatalmas pénzekért saját kereskedési hálózatot, inkább az interneten kínálja portékáját. Bár megtehetnék, hogy a Honda-szalonok hálózatán keresztül szolgálják ki a vásárlóikat, ezt a kézenfekvő megoldást egyelőre nem alkalmazzák, igaz, a startig még rengeteg idő van hátra. 

Technology Fair CES - Sony, 06 January 2022, US, Las Vegas: Sony is showing its second electric car prototype, called "Vision-S02," at the CES technology trade show in Las Vegas. The Japanese electronics group also wants to look into a market launch. Photo: Andrej Sokolow/dpa (Photo by Andrej Sokolow/picture alliance via Getty Images)
A Sony Vision-S 02-t januárban mutatták be, ez még nem a közös autó, de ötleteket meríthetnek belőle.
Fotó: Getty Images

Azt viszont már most kommunikálták, hogy 

első körben a japán és az amerikai piacot „támadják le”, 

azaz a legnagyobb felvevőpiac, Kína csak a második körben következhet, míg Európa egyelőre a térképen sem szerepel. A projekt júniusi elindítása óta most először csepegtetett információkat terveiről a Sony Honda Mobility, köztük egy érdekes üzleti modellt is felvillantott. 

Las Vegas Hosts Annual CES Trade Show, LAS VEGAS, NEVADA - JANUARY 04: The Sony VISION-S 02, an SUV prototype vehicle, is on display during a Sony press event for CES 2022 at the Mandalay Bay Convention Center on January 4, 2022 in Las Vegas, Nevada. CES, the world's largest annual consumer technology trade show, is being held in person from January 5-7, with some companies deciding to participate virtually only or canceling their attendance due to concerns over the major surge in COVID-19 cases. (Photo by Alex Wong/Getty Images)
Fotó: Alex Wong / Getty Images

Eszerint a jármű agyon lesz zsúfolva extrákkal, és olyan szolgáltatásokat is kínál majd, amelyeket csak havi előfizetéses konstrukcióban lehet élvezni. Ezzel az egyszer már eladott autó folyamatosan termeli majd a bevételt a cég számára. Más kérdés, hogy az eleve beszerelt extrák előfizetéses aktiválásának ötletével az egyik nagy német luxusmárka már befürdött, akkora volt az elutasítottság, hogy visszavonulót fújtak.

A japánok gyakorlatilag egy „guruló okostelefon” koncepciót követve építik fel modelljeiket, melyeknek egyelőre nem közölték sem a márkanevét, sem a konkrét árfekvését, sem a hatótávolságát, de még azt sem, hogy milyen platformra építik fel. Meglepetést keltene, ha a Sony-Honda elektromos platformja nem a Honda által javában fejlesztett e:Architecture lenne, amelyre alapozva a japánok 2026-tól indítanák el saját villanyautó-gyártásukat az Egyesült Államokban.

A globális piacvezető Toyotához hasonlóan 

a Honda is alaposan lemaradt a tisztán elektromos autók fejlesztésében és gyártásában, 

de igyekeznek hátrányukon faragni. Ráadásul a Honda a magas haszonkulccsal értékesíthető luxusautók kategóriájában sem jeleskedik, itteni almárkája, az Acura nem zavar sok vizet, szemben a Toyotához tartozó Lexusszal vagy a Nissan Infinitijével. Ezért is kulcsfontosságú számára a Sonyval közös új autójának a sikere. A Sony önállóan is próbálkozott már, alábbi videón egyik koncepció autójukat mutatják be. 

Ennek a platformját, hajtástechnikáját és akkumulátor-beszállítóját a Honda választja majd ki, míg a Sony felel az autó szoftverrendszeréért, a fedélzeti vezérlőktől kezdve a felhőalapú szolgáltatásokig. A szórakoztatás és az információáramlás megvalósítása is az ő dolga lesz, ahogy a fizetős szolgáltatások menedzselése is. 

Relatív árfolyammozgások Honda Sony
 

A jármű önvezető képességét megteremtő technológiához szükséges érzékelőket, agyat és szoftvert is a Sony szállítja majd, megkönnyítve a sofőr dolgát, akinek több ideje lesz így a szórakoztatórendszer által kínált tartalmak közötti elmélyedésre és a kikapcsolódásra. 

Olyan nagyon azonban nem lazulhatnak el, ugyanis a kormány érintése nélküli önvezető szintre optimalizált technológia biztonsági okokból megköveteli a sofőr közbeavatkozását. 

Ilyen, érintés nélküli önvezető rendszert már kínál a General Motors, a Ford és a Mercedes is, nem beszélve a kategória királyáról, a Tesláról.

Mizuno Jasuhide, a Sony Honda Mobility elnök-vezérigazgatója, egyben a Honda egyik topmenedzsere elmondta, hogy az autógyártó életében 2025 döntő év lesz az amerikai piacon, a villanyautók áttörést érnek el az értékesítésben, és erre maguknak is fel kell készülniük, még ha ez fokozott tempóval jár is a fejlesztések és a beruházások terén. 

Technology fair CES in Las Vegas - Sony, 04 January 2022, US, Las Vegas: Sony's "Vision-S02" electric car is on display at the CES tech show. It is already the second prototype of the Japanese electronics group, which is looking into a market launch and wants to establish its own mobility subsidiary. Photo: Andrej Sokolow/dpa (Photo by Andrej Sokolow/picture alliance via Getty Images)
Fotó: Getty Images

A Honda számára lényegi kérdés, hogy az elektromos átállás amerikai fázisában már javában jelen legyen. A cég az Amerikában értékesített villanyautókhoz adott 7500 dolláros szövetségi adókedvezményt is igénybe szeretné venni versenyképességének javításához, ám ez a támogatás 2023-tól csak az Egyesült Államok területén gyártott, tisztán elektromos hajtású autókra jár. 

Épp ezért sok kétség nem férhet hozzá, hogy 

az új modelleket a Honda valamelyik ohiói üzemében (is) gyártani fogják. 

Ezt a döntés előlegezi meg az a keddi bejelentés, miszerint a Honda a dél-koreai LG Energy Solutionnal közösen akkumulátorgyárat épít, szintén Ohióban. Magát a 4,4 milliárd dolláros beruházás tervét már augusztusban ismertették, de a helyszínt csak most véglegesítették. A Columbus közelében megépülő létesítmény 2024-ben készülhet el, éves lítiumakku-gyártó kapacitását 40 gigawattórára méretezik.