Kábellopás bénította meg az Eurostart – utasok ezrei rekedtek az állomásokon
Súlyos fennakadásokkal kellett szembenézniük az Eurostar utasainak szerdán, miután ismeretlenek 600 méternyi jelzőkábelt loptak el vagy vágtak el a franciaországi Lille Europe állomás közelében. A kábellopás következtében leálltak a nagy sebességű vonatok Párizs, London, Brüsszel és Amszterdam között, ami még a hágai NATO-csúcs zavartalan lebonyolítását is fenyegette.

Az Eurostar hivatalos közleményben kérte az utasokat, hogy halasszák el vagy töröljék az utazásukat, mivel „súlyos késésekre és az utolsó pillanatban bejelentett járattörlésekre” lehet számítani. A társaság teljes visszatérítést vagy díjmentes jegycserét ajánlott fel. A francia nemzeti vasúttársaság, az SNCF és a regionális TER Hauts-de-France hálózat 15 szakembert mozgósított, hogy a megsérült szakaszon mielőbb helyreállítsák a kábeleket.
A kábeleket a Lille és Lezennes közötti pályaszakaszon lopták el, az úgynevezett „földi csatornákban” elhelyezett jelzőkábelekből.
Az SNCF szerint a javítás rendkívül aprólékos munkát igényel, ugyanis minden egyes kábelen belül körülbelül 15 vezetéket kell kézzel összekötni, hogy visszaálljon a rendszer működése.
A kábelrongálás miatt a NATO-csúcs biztonsága is napirendre került: a holland igazságügyi miniszter, David van Weel szerint nem zárható ki, hogy a károkozás szándékos szabotázs volt. „Felmerül a kérdés: ki állhat mögötte? Lehet egy aktivista csoport, de akár egy ország is” – mondta újságíróknak Hágában. Hasonló gyanú merült fel a holland vasúti rendszerben történt keddi áramszünet kapcsán is, amely a Schiphol repülőtér környékén okozott fennakadást, alig 50 kilométerre a csúcstalálkozótól.
Nem ez volt az első kábellopás
A mostani zavarok a keddi nap káoszát követik, amikor két különböző haláleset miatt zárták le órákra a Lille–Párizs vonalat. Több járat akkor is leállt vagy visszafordult – köztük az a Londonból Párizsba tartó Eurostar, amelyről az egyik utas, Alex Deane a közösségi médiában számolt be: „A semmi közepén álltunk meg, majd visszafordultunk Londonba.”
A vonat-infrastruktúrák ellen intézett szándékos rongálások nem példa nélküliek:
májusban Spanyolországban is ellopták a jelzőkábeleket egy hosszú hétvégén,
ami több mint 10 ezer utast érintő fennakadást okozott Madrid és Sevilla között. A spanyol közlekedési miniszter akkor „súlyos szabotázsakciónak” nevezte a történteket. Az Eurostar azt reméli, hogy délután 3 óra után fokozatosan helyreállhat a menetrend, de a vasúttársaság figyelmeztetése szerint a zavartalan közlekedés csak másnapra térhet vissza.


