BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
null

Bele kell húznia a Mohunak, nagy a tét

Egy uniós rendelet szerint 2029-től csak nonprofit cég kezében lehet a palackvisszaváltás, de van egy kiskapu: maradhat a tevékenység a már működő, nem nonprofit cégnél, ha elérte az üvegvisszaváltás 90 százalékos arányát – hívta fel a figyelmet a Szabad Európa. Reagálásában a Mohu jelezte: az adatok alapján e feltétel teljesülhet.

Egy uniós rendelet miatt bukhatja a Mohu az üvegvisszaváltást – írja a Szabad Európa –, mert a tevékenységet 2029-től nonprofit cégekre bízná az Európai Unió. Bár a rendelet kiemelten az üvegvisszaváltást említi, vonatkozik a fém- és a műanyag italcsomagolásokra is.

üvegvisszaváltás
A Mohunak fel kell pörgetnie az üvegvisszaváltást / Fotó: Kallus György

Szigor és kivétel az uniós elvárásokban

A hazai hulladékkoncessziós rendszerben azonban a palackvisszaváltást a profitorientált Mol-leány, a Mohu Zrt. végzi– hívja fel a figyelmet a cikk. Hozzáteszi, hogy az Európai Parlament és az Európai Tanács csomagolásról és a csomagolási hulladékról szóló 2025/40 rendelete értelmében az érintett társaság más tevékenységet nem is végezhetne. Ez minden tagállamra egységesen vonatkozik.

A nonprofit szervezet igénybe vétele és az egyéb tevékenység végzésének kizárása a visszaváltási díjas rendszerekre vonatkozó általános minimumkövetelmények között szerepel. Azonban – ezt is a Szabad Európa emeli ki – az uniós jogszabályok eltekinthetnek a két minimumfeltételtől, ha az adott tagállamban már bevezették az üvegvisszaváltást, de van egy feltétel: a visszaváltási aránynak el kell érnie a 90 százalékot.

Nő az üvegvisszaváltás aránya

E kivételre és feltételre hivatkozik reagálásában a Mohu is, a feltétel teljesítéséről azonban máshogyan vélekedik, mint a Szabad Európa. Az internetes lap úgy véli, a társaságnak nehéz lesz elérnie a 90 százalékot, mert érvelése szerint a Mohu anyavállalata, a tőzsdén lévő Mol – tisztán üzleti szempontból – akkor jár jól, ha minél kevesebb palackot váltanak vissza. A visszaváltás folyamatában ugyanis a Mohu addig van pluszban, amíg nála van a vásárlónak a palackért visszafizetendő pénz. Azt is írja, hogy mivel a Mohutól nem tudta meg, hogy 2024-ben hány, a kötelező visszaváltási rendszerbe tartozó (DRS-köteles) italcsomagolást hoztak forgalomba, és ebből mennyit váltottak vissza,  az IFUA Horváth & Partners tanácsadót idézi. Eszerint 2024-ben 48 százalék lehetett a visszaváltási arány, ami idén 77 százalékra emelkedhet.

A Mohu nem lát akadályt

A Világgazdasághoz is eljuttatott reagálásában a Mohu jelezte, hogy a hatályos uniós és hazai szabályok szerint működteti sikeresen a visszaváltást Magyarországon. Eddig több mint kétmilliárd palackot váltottak vissza hazánkban, az idei havi visszaváltási arány 80 százalék feletti. Ezeknek a palackoknak a hulladéka már megfelelő helyre kerül, e hulladékot újrahasznosítják. A Mohu szerint az adatok alapján nincs akadálya annak, hogy 2029-re teljesüljön a 90 százalékos visszaváltási arány.

Néhány pont a visszaváltási díjas rendszerekre vonatkozó általános minimumkövetelményekből:

  • A tagállamok egyetlen rendszer-üzemeltetőt hoztak létre, illetve engedélyeztek; vagy ha egynél több rendszer-üzemeltető van, a tagállam intézkedéseket fogad el a különböző rendszer-üzemeltetők közötti koordináció biztosítására;
  • A rendszer irányítása és a rendszer kapcsolódó működési szabályzata egyenlő hozzáférést és tisztességes feltételeket biztosít valamennyi gazdasági szereplő számára, aki részt kíván venni a rendszerben, feltéve, hogy a rendszerben szereplő csomagolástípusba vagy -kategóriába tartozó csomagolást forgalmaz;
  • Olyan ellenőrzési eljárásokat és jelentéstételi rendszereket hoznak létre, amelyek lehetővé teszik a rendszer-üzemeltető számára, hogy adatokat szerezzen a visszaváltási díjas rendszerbe tartozó csomagolások gyűjtéséről;
  • Megállapítják a visszaváltási díjnak egy legkisebb szintjét, amely elegendő az előírt gyűjtési arányok eléréséhez;
  • A rendszer-üzemeltető pénzügyi teljesítőképességére vonatkozóan olyan minimumkövetelményeket állapítanak meg, amelyek lehetővé teszik a rendszer-üzemeltetőnek feladatai ellátását;
  • A rendszer-üzemeltető nonprofit és független jogalany;
  • A rendszer-üzemeltető kizárólag az e rendelet szabályaiból eredő feladatokat, valamint a tagállamok által létrehozott visszaváltási díjas rendszer koordinálásával és működtetésével kapcsolatos további feladatokat lát el;
  • A rendszer-üzemeltető koordinálja a visszaváltási díjas rendszer működését;
  • A tagállamok biztosítják, hogy a végső forgalmazók kötelesek átvenni az általuk forgalmazott csomagolóanyaghoz és csomagolási formához tartozó visszaváltási díjas csomagolást, és a visszaváltási díjas csomagolás visszaváltásakor visszafizetik a végfelhasználóknak a visszajáró visszaváltási díjat, kivéve, ha a végfelhasználóknak a visszaváltási díjas csomagolás felhasználását követően is ugyanúgy hozzáférhető módjuk van a visszaváltási díj visszaszerzésére az olyan gyűjtési csatornák egyikén keresztül, amelyek az élelmiszer-csomagolás esetében élelmiszer tárolására alkalmas minőséget eredményező újrafeldolgozást biztosítanak, és amelyeket a nemzeti hatóságok e célra engedélyeznek.
  • E kötelezettség nem alkalmazandó, amennyiben az eladótér alapterülete nem teszi lehetővé, hogy a végfelhasználók a visszaváltási díjas csomagolást visszaváltsák. A végső forgalmazóknak azonban mindig el kell fogadniuk az általuk értékesített termékek üres csomagolásának visszaadását;
  • A végfelhasználó a visszaváltási díjas csomagolást visszaválthatja anélkül, hogy bármely árut meg kellene vásárolnia; a visszaváltási díjat vissza kell fizetni a végfelhasználónak.

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.