
Végül mindenki lefogyhat? Felére vitte le súlycsökkentő gyógyszere árát az Eli Lilly
Annak ellenére, hogy az Egyesült Államokban a fogyasztószerek piacán a kereslet gyakorlatilag folyamatosan meghaladja a kínálatot, az Eli Lilly felére, azaz 399 dollárra szállította le Zepbound nevű nagy sikerű súlycsökkentő gyógyszere egy hónapra elegendő adagjának az árát, amennyiben receptre írták fel az elhízott betegeknek – írja a Bloomberg.

Olcsóbb lett az Eli Lilly Zepboundja, de nem egyformán mindenkinek
Ez az ár egyébként már nem haladja meg egyhavi fitneszbérlet árát sem a tengerentúlon. A receptet a cég közvetlen fogyasztói oldalán, a LillyDirecten lehet beváltani az egyszer használatos injekciós üvegcsékre, amelyekből a betegeknek maguknak kell feltölteniük az autóinjektoros tollakat.
Ily módon a Lilly gyártási időt takarít meg, és több ember juthat a készítményhez.
Ugyanebben a konstrukcióban
- nagyobb adag is kapható havi 549 dollárért,
- míg a nem biztosított betegek havi 1000 dollárért juthatnak a súlycsökkentő injekciókhoz.
A lépés már csak azért is nagy feltűnést keltett, mert sem a Lilly, sem a rivális dán Novo Nordisk nem tudja kielégíteni az elhízás elleni gyógyszereik iránti keresletet. A Zepboundot és a Novo Nordisk Wegovyját az amerikai Élelmiszer- és Gyógyszerügyi Hivatal (FDA) a piacra kerülésük óta folyamatosan hiánycikknek tekinti.
A fogyasztószerek piacának a mérete ugyanakkor az évtized végére várhatóan eléri az évi 130 milliárd dolláros forgalmat.
A Lilly lépése a Novo Nordiskre is nyomást gyakorolhat, bár a dánok fő problémája, hogy egyelőre képtelenek elegendő mennyiséget előállítani a Wegovy hatóanyagából, a szemaglutidból.
A Lilly esetében az injekciós tollak gyártása képezte eddig a szűk keresztmetszetet.
Csapás a másolt változatok piacára
Vannak azonban további versenytársak is, hiszen a hiány miatt az FDA engedélyezi a gyógyszertáraknak, hogy a fogyasztószerek másolt változatait árulják. Bár ezeket úgy kínálják, hogy ugyanaz a hatóanyaguk, mint a Zepboundé vagy a Wegovyé, a minőségük mégsem üti meg az eredeti készítmények színvonalát. Egyes esetekben a fogyasztóik kórházba is kerültek. Ugyanakkor sokkal olcsóbbak, és egyes becslések szerint már 1 milliárd dollárnyi forgalmat oroztak el a két eredeti gyártótól.
Az egyszer használatos fiolák árusításával a Lilly javítja a betegek hozzáférését a Zepboundhoz, jelentősen csökkentve a másolt változatok piacát
– írta Evan Seigerman, a BMO Capital Markets munkatársa befektetőknek szóló jegyzetében.
Az árcsökkentés híre gyorsan eljutott a Fehér Házba is, Joe Biden amerikai elnök „üdvözlendő első lépésnek” nevezte a Lilly gesztusát.
Az Eli Lilly részvényei kedden 0,4 százalékkal, 954 dollár fölé emelkedtek New Yorkban, miután az idén már közel 64 százalékkal erősödtek. A Novo nagyjából stagnált Dániában.
A súlycsökkentő gyógyszerek másolatát értékesítő Hims & Hers Health részvénykurzusa viszont 6,1 százalékkal zuhant.
A LillyDirect tavaly indult el, és Frank Cunningham, az amerikai gyógyszergyártó alelnöke szerint hetente több ezer beteget szolgál ki. Más gyógyszergyártók – köztük a Pfizer is – nemrégiben indítottak hasonló szolgáltatásokat.
Az Eli Lilly részvényeit az LSEG elemzői konszenzusa, 1027,5 dolláros medián célár mellett vételre ajánlja.





