BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Luxusipar: mélyütést kapott a Burberry és a Tiffany

A Burberry hiába kért magának helyet a nagy luxusdivatházak asztalánál, visszaküldték a konyhába, hogy új vezérigazgatójával ráleljen a siker valódi ízére. A luxusipar másik legendás cége, a Tiffany & Co. szégyenszemre kiüríti sanghaji proccos plázájának egyik szintjét, hogy alkalmazkodjon az apadó kereslethez.

Újabb csapás érte a Burberryt, a cég gyatra üzleti teljesítménye és zuhanó piaci értéke miatt elvesztette 15 éves tagságát a londoni tőzsde elitklubjában, azaz a szerdai aktuális revízión kiesett a legértékesebb száz brit tőzsdevállalat alkotta FTSE 100 indexből. Ez nagy meglepetést már nem okozott: a luxusipar brit ékkövének részvényárfolyam 1,5 százalékkal esett csupán, ennyit tapasztott hozzá az év eleje óta felhalmozott 55 százalékos mínuszához. 

Luxusipar, burberry
Singapore,-,November,07,,2023:,Burberry,Storefront,Inside,Singapore,Changi
A luxusipar bevétele folyamatosan csökken, ezt a Burberrynék stratégiai baklövésekkel még fokozni is tudták / Fotó: Sorbis

A 168 éve alapított luxusdivatház megreformálása most a júliusban kinevezett Joshua Schulmanra vár. Tíz év alatt vele együtt már a negyedik vezérigazgatóját fogyasztja a cég, és igen valószínű, hogy a termékpalettát megszabó kreatív igazgatók közül is jön majd a negyedik, bár a korábbi vezér, a 2022 márciusában kinevezett Jonathan Akeroyd „embere”, Daniel Lee még tartja a frontot. 

A luxusipar vezéráldozatokat követel 

Most épp az ő ízlése az irányadó, de a szeptember 16-án induló londoni divathéten debütáló legújabb kollekciójának fogadtatása minden bizonnyal meghatározó lesz a karrierjére nézve – írja a Bloomberg

 

Ám szakértők szerint ebben a szakmában az új seprűhöz új lapát is jár, vélhetően a Michael Korstól érkezett amerikai Schulman is hozza majd a saját emberét. A kudarcos üzletpolitikában részes Gerry Murphy elnök széke is erősen billeg. A nagy kérdés azonban az, hogy a cég képes lesz-e elengedni a legnagyobb luxusdivatházakhoz, – mint

  • a Louis Vuitton
  • és a Hermes

– való felzárkózást célzó stratégiát, képes lesz-e megújulni és termékpalettájának felfrissítéssel új vevőket magához vonzani.

A korábbi vezérigazgatók a luxusdivat arénájába repítették a Burberryt, de ott nem tudott gyökeret ereszteni, mert alapvetően nem ez a legbritebb divatcég igazi DNS-e

– hangsúlyozta Fabio Becheri, a Guccinál tapasztalatot szerzett független marketing-tanácsadó. A Burberrynek meg kell találnia saját identitását, és akkor ismét növekedési pályára állhat, ebben a vásárlóközönség megfiatalodása is fontos szerephez juthat Becheri szerint. 

Öngólt lőttek a túlárazásokkal 

A Burberry gyorsan apadó eladásait és profitját a tradicionális brit stílusjegyeket hordozó felsőruházattól való elszakadás, a cégtől szokatlan táska- és cipőkínálat erőltetése váltotta ki azzal együtt, hogy a termékpalettát durván felülárazták, s erre már a törzsközönség sem volt vevő. 

Súlyosbította a helyzetet, hogy az utóbbi évek történelmi magasságokba emelkedett inflációja miatt már a tehetősebbek is kétszer meggondolták, milyen divathóbortra költik a pénzüket. Különösen fájó volt a világgazdasági bizonytalanságokat visszatükröző kínai és észak-amerikai keresletcsökkenés, mivel két kiemelt piacról van szó.

Schulman az üzleti fél év eredményeit ismertető novemberi tájékoztatón vázolja fel a Burberry új stratégiáját. Elemzők szerint Schulman kényszerpályán mozog, lefelé kell nyitnia, de a Michael Korsnál, a megfizethető luxus egyik zászlóshajójánál megszerzett tapasztalataira támaszkodva sikeresen vezetheti vissza a Burberryt a helyes útra.

Lasszóval fogja a vevőket a Tiffany

Az ékszeriparon is mély nyomot hagynak a gazdasági bizonytalanságok. Most a luxusipar globális piacvezető vállalatcsoportjához, a francia LVMH-hoz tartozó amerikai Tiffany & Co. nyomta meg a vészcsengőt, a cég a lézengő vásárlókra és a kereslet visszaesésére hivatkozva csaknem a felére csökkenti eladóterét első, 2019-ben megnyitott sanghaji óra-ékszer plázájában.

A Tiffany 2019-ben átadott sanghaji plázájában lézengtek a vásárlók / Fotó: AFP

 Úgy döntöttek, hogy az impozáns Hong Kong Plazában az eddigi két emelet helyett meghúzzák magukat egy szinten.

A Tiffany szeptemberben kiüríti az egyik szintet, a plázát üzemeltető társaság már tárgyal a potenciális bérlőjelöltekkel – írja a Bloomberg

A Tiffany maradt volna, de bérletidíj-csökkentési igényét nem tolerálta a „háziúr”. 

A Sanghaj központi üzleti és bevásárló negyedében található pláza ad otthont a Tiffany első kínai Blue Box Caféjának is, amely a harmadik ilyen egység a világon. Az üzlet jelenleg a márka legnagyobb üzletei közé tartozik Ázsiában. A kávézó a leépítés után is megmarad.

Bár a Tiffany eladásait külön nem részletezik az LVMH gyorsjelentésében, összességében nem alakulhat fényesen, hiszen az első fél évben az anyacég óra- és ékszerüzletágának bevételei 3 százalékkal estek vissza éves alapon, míg az általa hozott nyereség 19 százalékkal zuhant.

Állami támogatásért kopogtatnak a svájci luxusóragyártók

A hagyományos svájci óragyártók a kormány pénzügyi segítségével időt szeretnének nyerni a luxusipari válsághoz való alkalmazkodáshoz, a meghirdetett program keretében az állam fizeti a dolgozók fizetésének akár 80 százalékát, hogy legfontosabb célja, a tartós leépítések elkerülhetők legyenek.

 

Google News Világgazdaság
A legfrissebb hírekért kövess minket a Világgazdaság.hu Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.