BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kína vámfenyegetése mély sebet üthet a francia konyakgyártókon

Amerika ismét rákapott a francia konyakra, míg a másik kiemelt piac, Kína még várakozó állásponton van. A francia minőségi szeszes italokra kivetendő vámmal Kína térdre kényszerítheti a Rémy Cointreau-t és társait.

Kezdenek magukhoz térni az amerikaiak az inflációs sokkból és már ismét telik nekik a drágább, minőségi szeszes italokra. Olyanokra például, mint amilyeneket a francia Rémy Cointreau gyárt. Erre hívta fel a figyelmet a társaság vezérigazgatója, Eric Vallat, aki versenytársaikhoz hasonlóan az utóbbi években a megcsappant kínai és észak-amerikai fogyasztásra vezette vissza cége vártnál gyengébb pénzügyi eredményeit. 

francia konyak - Remay Cointreau
ABACE 2017 makes Shanghai world's business Aviation center
Kína a francia konyak megvámolásával revolverezi az Európai Uniót /Fotó: Imaginechina via AFP

Vallat pozitív üzenete azután érkezett, hogy a Rémy Cointreau árfolyama 6 százalékot esett a jövő márciussal véget érő üzleti évre előrejelzett, a vártnál gyengébb bevételi adatok kapcsán. A Rémy Cointreau vezére kijelentéseivel 6,3 százalékos pluszba hozta fel az idén már 46 százalékkal zuhant árfolyamot. 

A francia konyak „visszatért” Amerikába

Az első fél év lehangoló számai mögött álló tendenciákat Vallat részletesen kibontotta a gyorsjelentés publikálását követő elemzői tájékoztatón. elmondta, hogy az amerikai piac megdolgozása már folyamatban van, az ottani marketingkampányuk arca az Usher nevű népszerű énekes lesz, tárgya pedig a Rémy Martin konyak és annak pezsgőváltozata.

Konyakjaink értékesítése máris felfutóban van az Egyesült Államokban, helyzetünk stabilizálódott

– osztotta meg a jó hírt hallgatóival Vallat. Riválisaival ellentétben a Rémy Cointreau a történelmi magasságokba emelkedett infláció miatt drasztikusan visszaesett forgalmát nem árcsökkentésekkel próbálta kompenzálni, inkább költségeinek csökkentéssel kerülte el haszonkulcsának látványos erózióját. 

A folyó üzleti év azonban még mindig nem lesz az igazi, a bevételek 18 százalékos visszaesésével számol a vállalat, 

szemben a Bloomberg 11,8 százalékos csökkenést toleráló elemzői konszenzusával.

A vámháború áldozata lehet a francia konyak is

A francia konyakgyártóknál a vámkérdés hatványozottan jelentkezik. A Rémy Cointreau folyó üzleti évére a kínai fenyegetés – amíg be nem váltják – nem lesz jelentős hatással Vallat szerint, ám ha a kínai elektromos autókra novemberben öt évre bevezetett, 35,3 százalékig terjedő, sávosan megállapított büntetővámra ellenintézkedéseként a kínaiak valóban megsarcolják többi között az unióból származó minőségi szeszes italokat, az új helyzetet teremt. 

Hennessy cognac bottles belonging to customers at  Club
A Hennessy Kínában nyithat palackozó üzemet a szankciók elkerülésére / Fotó: Getty Images

Akkor átértékelik a teendőket, ahogy azt a Martell konyakjáról ismert Pernod Ricard is teszi. Megoldást, a költségek csökkentését hozhatja például a közvetlen értékesítés további felfuttatása. A Rémy Cointreau itt jó úton jár, a kínai eladások negyedét már online bonyolítják le. 

Vám még nincs, de a brandyt importálóknak ideiglenesen a vámérték több mint 30 százalékát elérő biztosítékot kell letenniük. Erre válaszul az LVMH csoporthoz tartozó Hennessy azt tervezi, hogy Kínában nyit palackozót, hogy helyi vállalkozásként mentesüljön a szankciók alól. 

A francia brandy kínai exportja tavaly elérte az 1,7 milliárd dollárt, és a brandyimport 99 százalékát tette ki. Az EU a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) elé vitte a kínaiak eljárását, az ügyben egyhamar aligha születik döntés.

Gyenge számokat produkált a Rémy Cointreau 

Kínával szemben az amerikai közelgő vámemelés terhei sokkal könnyebben kigazdálkodhatók, Eric Vallat szerint a Donald Trump hivatalba lépését követően az uniós importra kivetendő egységes 10 százalékos vám „nem komoly tétel”. A Rémy Cointreau szeptemberrel zárult üzleti félévében 

  • az eladások 16,8 százalékkal, 533,7 millió euróra estek vissza, 
  • a nettó árrés 17,7-ről 17,2 százalékra olvadt,
  • az üzemi eredmény 12,9 százalékkal, 147 millió euróra, 
  • a tiszta nyereség pedig 18,6 százalékkal, 92 millió euróra zuhant. 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.