Kína vámfenyegetése mély sebet üthet a francia konyakgyártókon
Kezdenek magukhoz térni az amerikaiak az inflációs sokkból és már ismét telik nekik a drágább, minőségi szeszes italokra. Olyanokra például, mint amilyeneket a francia Rémy Cointreau gyárt. Erre hívta fel a figyelmet a társaság vezérigazgatója, Eric Vallat, aki versenytársaikhoz hasonlóan az utóbbi években a megcsappant kínai és észak-amerikai fogyasztásra vezette vissza cége vártnál gyengébb pénzügyi eredményeit.

Vallat pozitív üzenete azután érkezett, hogy a Rémy Cointreau árfolyama 6 százalékot esett a jövő márciussal véget érő üzleti évre előrejelzett, a vártnál gyengébb bevételi adatok kapcsán. A Rémy Cointreau vezére kijelentéseivel 6,3 százalékos pluszba hozta fel az idén már 46 százalékkal zuhant árfolyamot.
A francia konyak „visszatért” Amerikába
Az első fél év lehangoló számai mögött álló tendenciákat Vallat részletesen kibontotta a gyorsjelentés publikálását követő elemzői tájékoztatón. elmondta, hogy az amerikai piac megdolgozása már folyamatban van, az ottani marketingkampányuk arca az Usher nevű népszerű énekes lesz, tárgya pedig a Rémy Martin konyak és annak pezsgőváltozata.
Konyakjaink értékesítése máris felfutóban van az Egyesült Államokban, helyzetünk stabilizálódott
– osztotta meg a jó hírt hallgatóival Vallat. Riválisaival ellentétben a Rémy Cointreau a történelmi magasságokba emelkedett infláció miatt drasztikusan visszaesett forgalmát nem árcsökkentésekkel próbálta kompenzálni, inkább költségeinek csökkentéssel kerülte el haszonkulcsának látványos erózióját.
A folyó üzleti év azonban még mindig nem lesz az igazi, a bevételek 18 százalékos visszaesésével számol a vállalat,
szemben a Bloomberg 11,8 százalékos csökkenést toleráló elemzői konszenzusával.
A vámháború áldozata lehet a francia konyak is
A francia konyakgyártóknál a vámkérdés hatványozottan jelentkezik. A Rémy Cointreau folyó üzleti évére a kínai fenyegetés – amíg be nem váltják – nem lesz jelentős hatással Vallat szerint, ám ha a kínai elektromos autókra novemberben öt évre bevezetett, 35,3 százalékig terjedő, sávosan megállapított büntetővámra ellenintézkedéseként a kínaiak valóban megsarcolják többi között az unióból származó minőségi szeszes italokat, az új helyzetet teremt.

Akkor átértékelik a teendőket, ahogy azt a Martell konyakjáról ismert Pernod Ricard is teszi. Megoldást, a költségek csökkentését hozhatja például a közvetlen értékesítés további felfuttatása. A Rémy Cointreau itt jó úton jár, a kínai eladások negyedét már online bonyolítják le.
Vám még nincs, de a brandyt importálóknak ideiglenesen a vámérték több mint 30 százalékát elérő biztosítékot kell letenniük. Erre válaszul az LVMH csoporthoz tartozó Hennessy azt tervezi, hogy Kínában nyit palackozót, hogy helyi vállalkozásként mentesüljön a szankciók alól.
A francia brandy kínai exportja tavaly elérte az 1,7 milliárd dollárt, és a brandyimport 99 százalékát tette ki. Az EU a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) elé vitte a kínaiak eljárását, az ügyben egyhamar aligha születik döntés.
Gyenge számokat produkált a Rémy Cointreau
Kínával szemben az amerikai közelgő vámemelés terhei sokkal könnyebben kigazdálkodhatók, Eric Vallat szerint a Donald Trump hivatalba lépését követően az uniós importra kivetendő egységes 10 százalékos vám „nem komoly tétel”. A Rémy Cointreau szeptemberrel zárult üzleti félévében
- az eladások 16,8 százalékkal, 533,7 millió euróra estek vissza,
- a nettó árrés 17,7-ről 17,2 százalékra olvadt,
- az üzemi eredmény 12,9 százalékkal, 147 millió euróra,
- a tiszta nyereség pedig 18,6 százalékkal, 92 millió euróra zuhant.


