BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kína vámfenyegetése mély sebet üthet a francia konyakgyártókon

Amerika ismét rákapott a francia konyakra, míg a másik kiemelt piac, Kína még várakozó állásponton van. A francia minőségi szeszes italokra kivetendő vámmal Kína térdre kényszerítheti a Rémy Cointreau-t és társait.

Kezdenek magukhoz térni az amerikaiak az inflációs sokkból és már ismét telik nekik a drágább, minőségi szeszes italokra. Olyanokra például, mint amilyeneket a francia Rémy Cointreau gyárt. Erre hívta fel a figyelmet a társaság vezérigazgatója, Eric Vallat, aki versenytársaikhoz hasonlóan az utóbbi években a megcsappant kínai és észak-amerikai fogyasztásra vezette vissza cége vártnál gyengébb pénzügyi eredményeit. 

francia konyak - Remay Cointreau
ABACE 2017 makes Shanghai world's business Aviation center
Kína a francia konyak megvámolásával revolverezi az Európai Uniót /Fotó: Imaginechina via AFP

Vallat pozitív üzenete azután érkezett, hogy a Rémy Cointreau árfolyama 6 százalékot esett a jövő márciussal véget érő üzleti évre előrejelzett, a vártnál gyengébb bevételi adatok kapcsán. A Rémy Cointreau vezére kijelentéseivel 6,3 százalékos pluszba hozta fel az idén már 46 százalékkal zuhant árfolyamot. 

A francia konyak „visszatért” Amerikába

Az első fél év lehangoló számai mögött álló tendenciákat Vallat részletesen kibontotta a gyorsjelentés publikálását követő elemzői tájékoztatón. elmondta, hogy az amerikai piac megdolgozása már folyamatban van, az ottani marketingkampányuk arca az Usher nevű népszerű énekes lesz, tárgya pedig a Rémy Martin konyak és annak pezsgőváltozata.

Konyakjaink értékesítése máris felfutóban van az Egyesült Államokban, helyzetünk stabilizálódott

– osztotta meg a jó hírt hallgatóival Vallat. Riválisaival ellentétben a Rémy Cointreau a történelmi magasságokba emelkedett infláció miatt drasztikusan visszaesett forgalmát nem árcsökkentésekkel próbálta kompenzálni, inkább költségeinek csökkentéssel kerülte el haszonkulcsának látványos erózióját. 

A folyó üzleti év azonban még mindig nem lesz az igazi, a bevételek 18 százalékos visszaesésével számol a vállalat, 

szemben a Bloomberg 11,8 százalékos csökkenést toleráló elemzői konszenzusával.

A vámháború áldozata lehet a francia konyak is

A francia konyakgyártóknál a vámkérdés hatványozottan jelentkezik. A Rémy Cointreau folyó üzleti évére a kínai fenyegetés – amíg be nem váltják – nem lesz jelentős hatással Vallat szerint, ám ha a kínai elektromos autókra novemberben öt évre bevezetett, 35,3 százalékig terjedő, sávosan megállapított büntetővámra ellenintézkedéseként a kínaiak valóban megsarcolják többi között az unióból származó minőségi szeszes italokat, az új helyzetet teremt. 

Hennessy cognac bottles belonging to customers at  Club
A Hennessy Kínában nyithat palackozó üzemet a szankciók elkerülésére / Fotó: Getty Images

Akkor átértékelik a teendőket, ahogy azt a Martell konyakjáról ismert Pernod Ricard is teszi. Megoldást, a költségek csökkentését hozhatja például a közvetlen értékesítés további felfuttatása. A Rémy Cointreau itt jó úton jár, a kínai eladások negyedét már online bonyolítják le. 

Vám még nincs, de a brandyt importálóknak ideiglenesen a vámérték több mint 30 százalékát elérő biztosítékot kell letenniük. Erre válaszul az LVMH csoporthoz tartozó Hennessy azt tervezi, hogy Kínában nyit palackozót, hogy helyi vállalkozásként mentesüljön a szankciók alól. 

A francia brandy kínai exportja tavaly elérte az 1,7 milliárd dollárt, és a brandyimport 99 százalékát tette ki. Az EU a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) elé vitte a kínaiak eljárását, az ügyben egyhamar aligha születik döntés.

Gyenge számokat produkált a Rémy Cointreau 

Kínával szemben az amerikai közelgő vámemelés terhei sokkal könnyebben kigazdálkodhatók, Eric Vallat szerint a Donald Trump hivatalba lépését követően az uniós importra kivetendő egységes 10 százalékos vám „nem komoly tétel”. A Rémy Cointreau szeptemberrel zárult üzleti félévében 

  • az eladások 16,8 százalékkal, 533,7 millió euróra estek vissza, 
  • a nettó árrés 17,7-ről 17,2 százalékra olvadt,
  • az üzemi eredmény 12,9 százalékkal, 147 millió euróra, 
  • a tiszta nyereség pedig 18,6 százalékkal, 92 millió euróra zuhant. 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.