Elfogyott a türelem, jöhet az új adó az autósokra: pluszútdíjat szedne be a kormány, Európa első országa már szövi a terveket – ezt érdemes a magyaroknak is figyelniük
Egy kormányszóvivő a BBC-nek elmondta: „Az üzemanyagadó a benzinre és a dízelolajra is vonatkozik, de az elektromos autók estében nincs megfelelője. Igazságosabb rendszert akarunk minden sofőr számára.”

A költségvetés a tervek szerint 2028-tól új, mérföldenkénti díjat tartalmazna az elektromos járművekre.
Mérföldenként három pennyt kellene fizetniük a többi útadón felül, ami további 12 fontot jelentene például a Londonból Edinburgh-ba tartó út során. A hibrid autók vezetőinek is fizetniük kellene, de kevesebbet.
A tanulmány szerint az elképzelés az, hogy a tulajdonosoknak meg kellene becsülniük és ki kellene fizetniük az úthasználatukat a következő évre. Ha az év végén kevesebb kilométert tettek meg, akkor jóváírást kapnának, amit átvihetnének a következő évre, de ha többet vezettek, akkor pótdíjjal kellene szembenézniük.
Őrizni kell a bevételeket
A benzin- és dízelüzemű járművek vezetői üzemanyagadót fizetnek, így az elektromos járművekre való áttérés kiesést okoz a kormányzati bevételekben, amelyekre már így is jelentős nyomás nehezedik. Idén április óta az elektromos autók nem mentesülnek a gépjármű-jövedékiadó alól a 2022-es költségvetésben végrehajtott változtatásoknak köszönhetően.
Egy igazságosabb rendszert akarunk minden sofőr számára, miközben támogatjuk az elektromos járművekre való áttérést
– mondta egy kormányszóvivő a BBC-nek.
A kormány azonban továbbra is támogatja a benzintől és a dízeltől való elszakadást – mondták, rámutatva a már odaítélt 4 milliárd fontnyi támogatásra, beleértve azokat is, amelyek a kezdeti költségeket jogosult járművenként akár 3750 fonttal is csökkenthetik.
Az ellenzéki Mel Stride nem értett egyet az elektromosjármű-vezetők megadóztatásának tervével, és azt mondta, hogy most nem jött el az ideje egy „újabb adórazziának”.
Helytelen lenne, ha Rachel Reeves így célozná meg az ingázókat és az autótulajdonosokat, csak hogy segítsen betömni az általa teremtett fekete lyukat az államháztartásban
– mondta a konzervatív képviselő.
Nathan Coe az Autotrader autóértékesítési platform vezetője szerint az elektromos járművekre kivetett kilométerenkénti adók növelnék az üzemeltetési költségeket, így valószínűleg befolyásolnák a keresletet.
„Jelenleg az egyik nagy különbség az, hogy bár az elektromos járművek eleve valamivel többe kerülnek, sokkal olcsóbb az üzemeltetésük. Ez elvesz ebből az előnyből.”
Idehaza is boom van
Nem gondolná, melyek a legnépszerűbb támogatott autótípusok: tízezernél több elektromos gépkocsival zöldíthetik flottájukat a hazai vállalatok – számoltunk be róla a napokban. Meghaladta a tízezret a vállalati e-autó-program segítségével beszerezni kívánt klímabarát járművek száma, az igénylések alapján közel 7800 környezetkímélő személygépkocsi és több mint 2200 kisteherautó zöldítheti az állományt.
A gazdasági társaságok a 40 milliárd forintra megemelt keretösszegből kérhetnek támogatást tisztán elektromos autók megvásárlásához – közölte az Energiaügyi Minisztérium. Az eddigi kérelmekben 10 030 gépkocsira érkezett be támogatási igény. A legkeresettebb márka több mint kétezer darabbal a BYD, a legnépszerűbb típus a Tesla Model Y. Több mint 5700 gépkocsira már ki is fizettek összesen 22 milliárd forintot.


