A Bloomberg cikkében felhívja a figyelmet arra, hogy az új tőzsdei csúcsokkal együtt ismét előtérbe került a lakossági befektetők körében egy inkább fogadásnak nevezhető stratégia: a mémrészvények vétele. A mémrészvények árfolyamát nem a fundamentumok, így a vállalat értékének változása vagy makrogazdasági tények, hanem internetes közösségek vélelmei, internetes tartalmak, mémek és a kisbefektetői lelkesedés hajtják.
A jelenség 2020–2021 között robbant be, a Covid-világjárvány idején. Akkor az USA-ban
tömegeket vittek a tőzsdére.
A Reddit közösségi fórum, különösen a WallStreetBets csoport, kulcsszerepet játszott ebben a folyamatban. Az első emlékezetes mémrészvények közé tartozott a GameStop, az AMC Entertainment és a Bed Bath & Beyond. Ezek olyan cégek voltak, amelyek inkább a csőd közelében inogtak, mégis az online közösségeknek köszönhetően árfolyamuk rövid idő alatt sokszorosára nőtt.
Bár a legtöbb mémrészvény 2021 második felére elveszítette korábbi értékének nagy részét, most megújult erővel jönnek az új „sztárok”. Először az online ingatlanirodáról, az Opendoor Technologiesról szóló hírek kerültek be a médiába, de gyorsan jöttek a többiek, például az amerikai kiskereskedelmi lánc, a Kohl’s, a sportkamerákra fókuszáló GoPro vagy a fánkgyártó Krispy Kreme.
A Citadel Securities statisztikái szerint júliusban volt olyan időszak, amikor a lakossági befektetők 19 egymást követő kereskedési napon nettó vásárlók voltak a részvénypiacon.
Ez a leghosszabb ilyen sorozat a 2021-es mémrészvényláz óta.
A nem nyereséges technológiai vállalatokban való kisbefektetői részvétel tíznapos átlaga pedig elérte a 23 százalékot. Ez a legmagasabb szint, amióta a Goldman Sachs kereskedési deskje követi ezeket az adatokat.
A lakossági befektetők a Bloomberg által megkérdezett szakértők szerint – ahogy a Covid idején – most is short squeeze-re spekulálnak. Eszerint egy tömeges, összehangolt lakossági vételi hullám esetén, illikvid piacon az intézményi befektetői short pozíciókat zárni kell, hogy az alapkezelő a túlzott veszteséget elkerülje. Ez nagy volumenű részvényvásárlásokat eredményez, ami felhajtja az árfolyamot. A világjárvány alatt ennek volt némi Robin Hood-i romantikája is, azaz „a kicsik és gyengék összefogva legyőzhetik a hedge fundok-at”. Most ez kevésbé érezhető.
Talán ennek az is az oka, hogy az intézményi befektetők gyakrabban beszállnak ebbe a fogadási körbe. Az először említett Opendoor Technologiest például egy kanadai hedge fund, az EMJ Capital alapítója, Eric Jackson dobta be a köztudatba. A részvény hat nap alatt 312 százalékot emelkedett. Az opciós aktivitás robbanásszerű volt. Ebben az időszakban több mint 2 millió opciós kontraktus cserélt gazdát, túlszárnyalva a GameStop 2021-es időszakát.
Nem kérdés, hogy ezek a teljesítmények nem nevezhetők befektetési eredménynek. Daniela Hathorn, a Capital.com vezető piaci elemzője szerint a mémrészvények árfolyam- és forgalomnövekedését leginkább a közösségi média körüli felhajtás, a short squeeze hatások, valamint technikai kitörések vezérlik. Az ilyen típusú kereskedés a kisbefektetők számára extrém spekulációs kockázatot jelent.
A mémrészvények esetében előfordulhat, hogy a részvényár hirtelen összeomlik,
így a befektetők akár a teljes tőkéjüket is elveszíthetik, különösen ha későn szállnak be a spekulációba. Például a Blackberry részvényei az elmúlt években többször is egy-egy TikTok- vagy más streamingtrend hatására rövid időre megugrottak, majd napokon belül visszazuhantak. Míg korábban a műanyag edényeket forgalmazó Tupperware árfolyama a Reddit-felkapottság után gyakorlatilag nullára esett, így elvesztette Nasdaq-tagságát, sok befektető vagyonvesztését okozva.
A tőzsdére mindig érkeznek új befektetők, akik számára ezek a tények talán nem közismertek. Így a szokásos figyelmeztetés, hogy a múltbeli árfolyamok nem jelentenek iránymutatást a jövőre nézve, és hogy egy adott elérhető hozamhoz mindig annak megfelelő kockázat párosul, különösen indokolt.
A jelen írásban foglaltak nem minősíthetők befektetésre való ösztönzésnek, befektetési tanácsadásnak, értékpapír jegyzésére, vételére, eladására vonatkozó felhívásnak vagy ajánlatnak! A jelen írásban foglaltak célja kizárólag tájékoztató jellegű információk közlése a befektetőkkel és azt a PFN Prestige Financial Zrt., az Erste Befektetési Zrt. közvetítőjeként készítette.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.