Okosváros – okos, mert nekem is hasznos

PR
Szinte minden hétre jut egy bejelentés, amely valamilyen új okosváros-megoldást mutatnak be, vagy fejlesztenek egy-egy településen. Ezért talán egyre kevésbé tűnik ez a fogalom távolinak és futurisztikusnak. Mégis mitől okos? Miért hasznos? A térfigyelés, az érzékelővel ellátott gyalogátkelő, a parkolásfigyelés és -követés, az energiatakarékosság és a megtakarítás lehetősége közvetlenül nekünk hasznos, összességében pedig a városnak. A T-Systems ezeknek a rendszereknek az átfogó tervezésében, összehangolásában és kiépítésében vállal jelentős szerepet.

Egyre több okosváros-megoldással lehet találkozni az országban, és az állam is nagy hangsúlyt fektet arra, hogy ezekről tudjon a lakosság. A fejlődés jó dolog, de felmerülhet a kérdés, biztos szükség van arra, hogy okosvárosok épüljenek ki? Eddig megvolt az emberiség okosvárosok nélkül, most miért lett rá szükség? Pusztán azért, mert a technológiai fejlődés lehetővé teszi, és badarság lenne nem élni ilyen lehetőségekkel? Vagy mert olyan globális társadalmi változás indult, amelyre az okosvárosok jelenthetik a megoldást? Utóbbira a válasz egyértelműen igen. Ha nem készülnek fel a városok az egyre erősödő urbanizációs folyamatra, néhány évtized alatt élhetetlenné válhatnak. 2025-re a városokban élő lakosság mintegy 58 százalékkal emelkedik, 2050-re pedig a világ népességének 80 százaléka városokban él majd. Az okosvárosok tehát az urbanizációs problémákra kell, hogy választ adjon úgy, hogy megnövekedett lakosságszám mellett is fenntartható legyen.

Kritikus pont például a vízellátás és szennyvízkezelés, hiszen kevés helyen megoldott a pazarlás kérdése, és elkerülhetetlen a víz városokon belüli körforgásának újragondolása, az újrahasznosítás. A hulladékgazdálkodás is komoly problémákkal nézhet szembe, ha megduplázódik a városok népessége, és gondolni kell az egyre nagyobb problémát okozó túlfogyasztásra is. Nagy és szükséges változás előtt áll a közlekedés is, a nagyvárosok felelnek az üvegházhatású gázok kibocsátásának mintegy 70 százalékáért, és a városi emberek közérzetének és egészségének egyik legfontosabb alakítója. Az okosvárosokban szükség lesz a közlekedés átszervezésére, az új, környezetkímélő technológiák előnyben részesítésére, a biciklis közlekedés fejlesztésére. De legalább ekkora kihívást jelent majd az energetika kérdése is az okosvárosoknak, mivel az energiatermelést össze kell egyeztetni a környezetvédelmi és kényelmi szempontokkal, szükség lesz a hatékonyabb felhasználásra, az alternatív és lokális energiaforrások bevonására, elterjedésére.

A T-Systems nagy feladatot vállalt abban, hogy Magyarországon segítsen a városoknak okosvárosokká válni, hiszen már több éves tapasztalata az okosváros-megoldások teljes körű kivitelezésében, és a megbízások során közös tervezéssel keresi a megfelelő megoldásra és ha kell, továbbfejleszti, átalakítja az eredeti elképzelést.

Jó példák már szerencsére Magyarországon is vannak. Zalaegerszegen a ZalaZone járműipari tesztpályán mutattak be a T-Systems közreműködésével a régióban először konkrét manővereket 5G hálózaton kommunikáló önvezető járművekkel, valós körülményeket szimuláló környezetben. A pályára Sparkon megoldáson alapuló okos parkolási rendszert telepített a T-Systems, hogy az önvezető autók irányítás nélkül, nagyobb távolságból is optimalizálni tudják a parkoláshoz szükséges időt, előre lefoglalva a használni kívánt parkolási helyet.

Gyakran hangoztatják egy-egy projektnél, hogy a város lakosai lesznek a haszonélvezői. Amit ezek által kapnak, az a magasabb életminőség, az élhetőbb és fenntarthatóbb város, szolgáltató szemlélet, több szabadidő, kevesebb frusztráció, intenzívebb közösségi élet, enyhülő zsúfoltság az utakon és a tömegközlekedésben, csökken a feleslegesen megtett kilométerek száma, valamint javuló minőségű és elérhetőségű oktatást.

A témáról bővebben a T – Systems Sympoziumán lesz szó, bővebb információ symposium2019.hu weboldalon található.

Az EU frontot nyithat a kínai cégek ellen

Szigorúbb szabályokat javasol az euró­pai magánszektor versenytársaival szemben Hollandia.

Egyre kevesebb hamis forint van forgalomban

Tavaly 42 százalékkal csökkent az MNB által kiszűrt hamis forintbankjegyek száma.
Világgazdaság Piactér