Nem boldogok a fuvarozók: Duplázódik az útdíjhitelkamat

Vállalatok
Nem boldogok a fuvarozók, mert a Széchenyi Útdíj Hitelprogramhoz négyszázalékos kamattámogatást ad a büdzsé, de a meghirdetett 5,5 helyett 10 százalékos THM-mel kerül hozzájuk

Annak örülnek a fuvarozók, hogy megkezdte a használatarányos útdíj finanszírozását szolgáló útdíj-hitelkérelmek befogadását a KAVOSZ Vállalkozásfejlesztési Zrt. Annak viszont nem, hogy a kormány szándékával ellentétben a vállalkozók versenyképességet rontja a KAVOSZ által felszámított 29 ezer forintos szerződéskötési díj, a hitelkeret egy százalékát kitevő folyósítási jutalék, a 0,65 százaléknyi kezelési költség és a 0,5 százalékos kezességvállalási díj – mondta el lapunknak Karmos Gábor, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) főtitkára.


Az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt.-nél regisztrált kis- és középvállalkozások az általuk üzemeltett, útdíjfizetésre kötelezett gépjárművenként maximum egymillió forintos, rulírozó jellegű forgóeszközhitelt igényelhetnek az Útdíj Hitelprogram keretében. A hitelkonstrukcióhoz az állam 4 százalékos kamattámogatást biztosít, így a vállalkozások által fizetendő nettó kamat egyhavi Bubor plusz 1,5 százalék, vagyis jelenleg csupán 5,5 százalék. Ezzel szemben a fenti járulékos költségek miatt a teljes hiteldíjmutató 5,5 százalék helyett eléri a 10,4 százalékot. Így legalábbis kétséges, hogy a deklarált célnak megfelelően beszélhetünk-e kedvezményes hitelkonstrukcióról és versenyképesség javításról – foglalta össze Dittel Gábor, a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete (NiT Hungary) ügyvezető főtitkára.


A Fuvarozó Vállalkozók Országos Szövetsége (Fuvosz) részéről Peredi Péter mindezeket kiegészítette azzal is, hogy külföldön a teherautók mozgását regisztráló úgynevezett fedélzeti egységet a szolgáltató biztosítja, nálunk viszont azt is meg kell venni, ami tovább növeli a vállalkozások terheit. Annak azért örülnek a Fuvosz tagjai, hogy végre van lehetőség arra a hitelre, aminek – a korábbi többoldalú stratégiai megállapodások alapján – már július elsején, az útdíj bevezetésekor rendelkezésre kellett volna állnia. Az is nagy segítség azoknak, akik likviditási gondokkal küzdenek, hogy a hitel 20 százalékát kitevő óvadékkal sem kell rendelkezniük a vállalkozásoknak, hiszen lehetőség nyílik arra, hogy az óvadék összegét visszatartsák a hitelből, így nyolcvan százalékot még mindig fölhasználhatnak az útdíj fizetésére.


„Függetlenül attól, hogy ez egy célzott felhasználású, a KAVOSZ Zrt. számára teljesen kockázatmentes hitel, mégis a hitelképességi vizsgálat olyan mélységű és mennyiségű adatot kér be, mint a szokványos piaci hitelelbírálás esetén” – írta az MKFE és a NiT Hungary a KAVOSZ-nak.
A két szakmai szövetség a fentiek alapján nem érti milyen céllal gyűjt olyan, a hitelbírálathoz nem kellő adatokat a KAVOSZ, mint a vállalkozó tulajdonosok iskolai végzettsége, milyen mobil előfizetése van a cégnek, a vállalkozó (vállalkozás) más vállalkozásban fennálló tulajdona illetve a foglalkoztatotti létszám. Ez utóbbi úgyis csökken.


A kamion árából fizetett útdíj

Amint Karmos Gábor a Világgazdaságnak elmondta, az elmúlt másfél hónapban sok vállalkozó azért csökkentette teherautói számát, hogy fussa a fuvardíjra, vagyis hogy folytatni tudja a tevékenységét.
Ezen azonban nem segít, hogy a THM állami kamattámogatással együtt is közel 10 százalékra rúg a Széche-nyi Útdíj Hitelprogram esetében.
Az eladott kamionok nagy része ugyanakkor külföldre került, ami azt jelenti, hogy ezáltal itthon csökkent a foglalkoztatottság. Egy teherjármű eladása ugyanis átlagosan 1,2 – 1,5 állás megszűntét jelenti.

14:37
Gazdaság

Elfogadták a jövő évi költségvetést

Az Országgyűlés elfogadta a 2019-es büdzséről szóló törvényt, amelyet Varga Mihály annak ismertetésekor a biztonságos növekedés büdzséjeként jellemzett.
09:56
Gazdaság

Lapos maradhat az amerikai hozamgörbe

Eltűnt az érdemi volatilitás az amerikai kötvénypiacról, a hozamkülönbözet pedig bő tízéves mélyponton van.
Világgazdaság Piactér