Az állami szerepvállalás erősítését szorgalmazza a médiapiacon keddi beadványában Maria Cantwell, az amerikai szenátus kereskedelmi bizottságának demokrata képviselője. Álláspontja szerint az Egyesült Államok Szövetségi Kereskedelmi Bizottságának új hatáskörökre van szüksége, hogy megfelelő védelmet nyújthasson a nehéz helyzetben lévő amerikai helyi hírgyártás számára a nagy technológiai vállalatok tisztességtelen versenyelőnyével szemben – közölte a Reuters.
A regionális sajtótermékek pénzügyi helyzetét a hirdetések koronavírus-válsággal összefüggő visszaesése tovább súlyosbítja a világon mindenhol. Cantwell jelentése szerint
Ennek következtében például az amerikai újságok legalább hétezer alkalmazottat bocsátanak el 2020-ban, így alig harmincezer újságírói munkahely marad.
Fotó: Shutterstock
A folyamatot ellensúlyozandó
Márciusban pedig a Facebook közölte, hogy
Általános – nem csak az Egyesült Államokat érintő – probléma, hogy az ingyenes és tömegesen elérhető junk news információs zaja megnehezíti a hozzáférést az értékes tartalmakhoz, és elveszi a hagyományos média piacát, lefölözi a hirdetési piac bevételeit. A lokális hírek ellehetetlenülése pedig táptalaja a helyi korrupciónak, a közbeszéd romlásának, és a szélsőségek erősödésének az okozója – állítja Koltay András a social media platformokkal kapcsolatos tanulmányában.
Ez a folyamat a szektor leépüléséhez vezet, a helyette elérhető tartalom megbízhatósága és hitelessége viszont nem felel meg a demokratikus intézmények működéséhez szükséges nyilvánosság biztosításának – hangsúlyozza Koltay. A világon mindenhol egyre inkább szabályozói feladattá válik a demokratikus működést szolgáló tartalom- és hírelőállítás támogatása.