Az Apple, a Google és az Amazon a világ három legértékesebb márkája az Interbrand legfrissebb rangsora szerint. A tech cégek letarolták a száz márkát felsorakoztató listát, hiszen az első tízbe öt vállalkozás is bekerült a technológiai szektorból.
Kreivich Orsolya
2018.10.04, 18:36
Megosztom a cikket
Az Interbrand olyan szempontok alapján rangsorolta a cégeket, mint a pénzügyi teljesítmény és márkaérték.
Az első helyen az Apple található, amely értéke 214 milliárd dollárt tesz ki, és ez volt az első olyan cég, amelyik a világon először lépte át az 1 ezer milliárd dolláros határt.
Az Apple és a Google egyébként továbbra is tartja jó pozícióját, immáron hat egymást követő évben foglalják el a lista első két helyét. Idén a Facebook a kilencedik helyre csúszott vissza, miután öt évig a leggyorsabban növekvő márka volt. Mindeközben a tavaly top 100-as Tesla idén lecsúszott a listáról.
A legértékesebb cégek listája 2018-ban (a képre kattintva a teljes lista megtekinthető) Fotó: Interbrand.com
A személyre szabható brandeké a jövő
Charles Trevail, az Interbrand ügyvezető igazgatója szerint azok a legsikeresebbek márkák, amelyek képesek voltak reagálni az ügyfelek változó igényeire és elvárásaira. Az ügyvezető azzal folytatta, hogy
ma egy olyan világban élünk, ahol a fogyasztóknak több erejük van, mint valaha, a feltörekvő új vállalatok pedig saját márkájukat eddig még nem látott módon menedzselik. Az Amazon, a Spotify és a Netflix úttörők ebben az új érában: úgy szolgálják ki a fogyasztók elvárásait, hogy személyes igényeik szerint tudják használni ezeket a brandeket”.
„A Netflix bátor döntése 2012-ben – miszerint saját, eredeti tartalomgyártással szolgál – megdöbbentően sikeres lett, tőzsdei értéke már meghaladja a Disney-ét is, vagy egyéb másik streaming szolgáltatóét” – tette hozzá.
A Netflix korszakalkotó újításai egyre jövedelmezőbbnek tűnnek Fotó: Pixabay
Az Amazon volt a leggyorsabban növekvő márka – 2018-ban 56 százalékkal növelte értékét az összeállítás szerint –, így úgy tűnik, bejött a „világ legügyfélközpontúbb vállalata akarunk lenni” mottó.
A listán új szereplő a Spotify (92.) és a Subaru (100.), visszatérő „vendég” pedig a Chanel (23.), a Hennessy (98.) és a Nintendo (99.).
Az autóipar és a technológia dominál
A top 100-as cégek több mint fele öt szektorból érkezett: autóipar, technológia, pénzügyi szolgáltatók, luxusipar és FMCG (gyorsan forgó fogyasztási cikkek – a fogkrémektől egészen a zabpelyhekig).
Nézzük meg, hogy a 100-as listára mely szektorok adják pontosan a legtöbb szereplőt.
Az első 16 márkával az autóipar, melyek közül kiemelkedik a Toyota, a Mercedes, a BMW, a Honda, és a Ford.
A második legjelentősebb szektor a technológiai vállalatok csoportja volt: az Apple, a Google, a Microsoft, a Samsung és a Facebook voltak az ágazat legerősebb márkái.
Fotó: AFP
Szintén sok sikeres vállalatot tud felmutatni a pénzügyi szolgáltatók kategóriája: a J.P. Morgan, a Goldman Sachs és a Citi viszi a pálmát, míg az alkoholgyártók közül a Budweiser és a Jack Daniels a húzónév.
A médiavállalatok versenyében továbbra is a Disney a listavezető, de a top 100-ba bekerült a Netflix, a Discovery és a Spotify is.
Csak két szektor lépte át a 200 milliárd dolláros határt
A 100-as ranglistán a technológiai szektor toronymagasan kiemelkedik, a 13 vállalat összértéke közel 732 milliárd dollárt tesz ki, míg az autóipar 16 szereplője 275 milliárd összértéket ad ki. Az összes többi ágazat egyike sem éri el a 200 milliárd dollárt.
A 100-as rangsor márkaértékei alapján a technológiai szektor a legerősebb (millió dollár) Fotó: Interbrand.com
Sokan már tíz éve is az éllovasok között voltak
A jelenlegi top 10-es vállalatok közül sokan már tíz esztendeje is kiváló pozícióban voltak. A Coca-Cola, a Microsoft és a Toyota már 2008-ban is az élmezőnyben szerepelt.
Érdekes, hogy a most listavezető Apple akkoriban még csak a 24. volt, míg a Google már a 10. Előbbi cég 24 százalékkal tudott nőni az előző évhez képest, míg a keresőóriásnál 43 százalékos növekedést számoltak.
Az Apple által gyártott iPhone-on fut a Google egyik szolgáltatása – feltehetően egy Toyotában Fotó: AFP / Jaap Arriens / NurPhoto
A négy év kimaradás után a listára most visszakúszó Nintendo viszont még az előkelő 40. helyen szerepelt, és az olyan nagy márkák, mint a Marlboro, a Nokia vagy a Dell most már a kanyarban sincsenek.
Ne maradjon le a Világgazdaság híreiről, olvassa őket mindennap!
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.