Az egységes fizetési övezet létrehozásának első lépése 1999. január 1-jén az euró számlapénzként való bevezetése volt. Ekkor az európai jegybankok valós idejű bruttó elszámolási rendszereiket összekapcsolták, hogy azok együtt alkossanak egy - a közös monetáris politikához elengedhetetlenül szükséges - egységes fizetési rendszert.
Az így létrejött, a nemzetközi átutalásokat is percek alatt teljesítő rendszert TARGET-nek nevezték el, ami a Trans-European Automated Real-time Gross sett-lement Express Transfer System kifejezésből alkotott mozaikszó. Az átutalások gyors teljesítése folytán a rendszer nemcsak a bankok, hanem a vállalatok között is népszerű, a nemzetközi átutalások majdnem felét az ügyféltételek teszik ki. Hasonló, de magántulajdonban lévő rendszer az Euro1, amely szintén nagy egyedi értékű átutalásokat számol el - viszont a TARGET-tel ellentétben itt ezeket nettósítják, s a bankoknak elég a különbözetet a nap végén rendezni.
Az euró 2002. január 1-jei, készpénzként való kibocsátása szintén igen jelentős lépés volt az egységes fizetési övezet kialakulása szempontjából. Ekkortól kezdve ugyanazzal a készpénzzel lehet fizetni az eurózóna orszá-gaiban, lehetővé téve például azt, hogy akár egymástól több ezer kilométerre lévő államokba (Görögország-Írország) valutaváltás nélkül lehessen utazni.
A két említett fizetési típus között helyezkedik el a bankszámlák közötti, igen jelentős volumenű, kis egyedi értékű átutalások lebonyolítása. A nemzetközi kis értékű átutalások jelentős részének feldolgozása még jelenleg is elsősorban az ún. levelező banki kapcsolatokon keresztül történik, amely kettő-hat napot vesz igénybe, és - egy belföldi átutaláshoz képest - igen magas a díja.
Az unió az egységes fizetési övezet megteremtését először csak a bizottság által kiadott ajánlás, irányelv útján, később kötelező érvényű szabályokkal próbálta meg kikényszeríteni. Az övezet létrejöttéhez egységesíteni kell az üzenetszabványokat, a számlaszámokat és az elszámolási rendszereket. Az Európai Parlament és Tanács 2560/2001. számú rendelete előírja, hogy 2003. július 1-jétől kezdődően bankok nem tehetnek különbséget a belföldi és EU-n belüli euróátutalási tranzakciók díja között (ha azok 12 500 euró alattiak, s az ügyfél az IBAN-t és a SWIFT-kódot is megadja). Emiatt a bankoknak költséghatékony megoldást kell találniuk az eurózónán belüli átutalások lebonyolítására (vagy emelni a belföldi tranzakciók díját, és ezzel keresztfinanszírozni a nemzetközi átutalásokat).
A pénzügyi célú elektronikus üzenetközvetítést egy a világ gyakorlatilag minden országában jelen lévő, belgiumi központú vállalat (SWIFT) hálózata teszi lehetővé. Bár a SWIFT a különböző típusú pénzügyi üzenetekre külön-külön szabványt dolgozott ki, azonban még ez sem tette lehetővé a megbízások feldolgozásának automatizálását. Ennek oka az, hogy az egyes országokban kialakított számlaszámok képzése jelentősen eltér egymástól, ezért egy bank számos partnerétől ugyanazon mezőben teljesen eltérő információt kaphat. Ráadásul a nemzetközi fizetések egy része helytelen vagy hiányos információt tartalmaz, ami a bankok számára jelentős utánajárást, egyeztetést igényel.
A számlaszámrendszerek a különböző országokban általában úgy vannak kialakítva, hogy már a belföldi átutalási megbízás befogadásakor a bank meg tudja állapítani, történt-e elírás a számlaszámban. A nemzetközi átutalásnál viszont az egységes ellenőrző szám hiánya gondot okozott.
A következő lépés ezért a nemzetközi számlaszámrendszer (IBAN) kialakítása volt, amely lehetővé teszi azt, hogy egy bank megállapíthassa, az ügyfele által megadott külföldi számlaszámban történt-e elírás. Az IBAN-t úgy alakították ki, hogy tartalmazza a nemzeti számlaszámot is, azonban azt kiegészíti az országkóddal (pl. HU = Magyarország, AT = Ausztria) és a közvetlenül ez után következő kétjegyű ellenőrző számmal, lehetővé téve a tévedések, elírások időben történő kiszűrését és a feldolgozás automatizálását. Magyarországon az IBAN bevezetése az MNB és a bankszövetség együttműködésével történt, tavaly év végére már mindenki megismerhette a saját számlájához tartozó nemzetközi számlaszámot.
Az Európai Fizetési Tanács (European Payment Council - a továbbiakban: EPC), amit a nagy európai magánbankok az egységes fizetési övezet megvalósítása érdekében alakítottak meg 2002-ben, az érdekelt kereskedelmi bankokkal közösen fogadta el az egységes övezet megvalósításának alapelveit, stratégiáját. Az egyik dokumentum (Credeuro Convention) szerint egy EU-n belüli átutalás maximum három munkanapot vehet igénybe, a másik (Interbank Charging Principles) alapján olyan díjazási struktúrát kell kialakítani, amely biztosítja, hogy a folyamatban részt vevő közvetítő bankok ne vegyenek el az ügyfél pénzéből.
Ezen túlmenően az EPC meghatározta a szükséges lépéseket, valamint ezek határidőit. A terv szerint létrehoznak egy páneurópai elszámolóházat, amelynek 2004 közepére legalább annyi nemzetközi átutalást kell feldolgozni, mint amennyi a hagyományos, levelező banki módszerrel történik. A gyors előrehaladást a magánbankokból álló Euró Banki Társulás tapasztalata teszi lehetővé, amely több elszámolási rendszert működtet. Az egyik ilyen rendszer a már korábban említett, nagy egyedi értékű átutalásokat feldolgozó Euro1.
Ehhez kapcsolódva, hasonló elven működik a bankok Euro1-nél szélesebb köre számára a STEP1 rendszer, amely kis egyedi értékű tranzakciókat számol el, a SWIFT FIN-Copy szolgáltatását használva. A rendszerben a tagok egymással szemben bilaterális limiteket állítanak fel. A nap folyamán (7.30-tól 14.00-ig) a bankok a megbízásaikat egyenként küldhetik a rendszerbe, s amennyiben belefér a megállapított limitbe, a tranzakciót továbbítják, egyébként sorba áll. A bankközi nettósított tartozásokat és követeléseket délután 16.00-ig az Euro1 rendszerben rendezik. A rendszer az MT102, MT103, MT104, MT202, MT204, MT400 üzenettípusokat számolja el.
Az EBA 2002-ben kezdett el kidolgozni egy új rendszer, a STEP2 alapelveit, amely a bankok még szélesebb köre számára nyújt szolgáltatásokat. A rendszerbe a bankok nem egyenként küldik a tranzakciókat, hanem egyszerre több ezret kötegelve (vagyis sok átutalást egy nagyobb adatállományban; a hazai zsírórendszer is így működik). Ez a módszer sokkal nagyobb számú átutalás továbbítását teszi lehetővé, jelentős költségmegtakarítás mellett. Az elszámolóház kezdetben csak egyszerű átutalásokat teljesít, de a tervek szerint 2005-től alkalmas lesz az EU-n belüli csoportos beszedések lebonyolítására. A rendszert 2003. április 28-án helyezték üzembe, s az elmúlt hónapok alatt a tranzakciószám jelentősen emelkedett. A rendszer működése a hazai Giro Rt. által működtetetthez hasonló: a klíringtagok késő estig (22.00) kötegelve küldhetik be a tranzakciókat. A bankközi nettó pozíciók elszámolása reggel az Euro1 rendszerben, a nap nyitásakor (7.30) történik, a klíringtagok a számukra érkezett tranzakciókat tartalmazó kötegeket egy órával később vehetik át. Azért, hogy az üzenetek automatikus feldolgozhatóságát biztosítsák, a rendszer az MT103+ üzenetszabvány szerinti tranzakciókat dolgozza fel (a nemzetközi számlaszám és a címzett bank SWIFT-kódját kötelező megadni). Ezen túl a SWIFT új, elszámolóházak számára kidolgozott XML alapú Bulk Payment üzeneteit is fel fogja tudni dolgozni (utóbbi véglegesítését a SWIFT az idén őszre ígéri).
Bár a hozzáférés elméletileg minden bank számára nyitva áll, a közvetlen csatlakozás számos rendszerben történő párhuzamos részvételt feltételez (TARGET, Euro1), így az csak az európai szemmel nézve is legalább közepes bankoknak éri meg. A rendszerhez közvetlenül csatlakozók száma egyelőre 50 alatt van, hol-ott az EU-ban kb. 8-9000 bank működik. Az unióban a kisebb bankok ezért a nagyokon keresztül bonyolíthatják le átutalásaikat. Az emiatt keletkező valószínű versenyhátrányt mérlegelve pl. a német jegybank úgy döntött, hogy csatlakozni fog az Euro1, illetve STEP2 rendszerekhez, és rajtuk keresztül a kisebb bankok olcsóbban vehetik igénybe az elszámolóház szolgáltatásait.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.