BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Folytatódik a benzinárvita

A Mol Rt. üzemanyagár-képzésével feltételezhetően extraprofitra tesz szert, amelynek egy részét vissza kellene juttatni a fogyasztónak, nem pedig megtartani vagy külföldi társaságok tulajdonjogának megszerzésére fordítani - vélekedett Kovács Kázmér ügyvéd tegnap a Magyar Autóklubban rendezett tájékoztatón. A jövő héten a Legfelsőbb Bíróságon folytatódik a Mol üzemanyagár-képzésével kapcsolatos hároméves versenyjogi vita, amelynek tétje - mint elhangzott - az üzemanyagok nagy- és kiskereskedelmi árainak mérséklése.

A Mol ellen a GVH 2000 nyarán indított eljárást, azt követően, hogy a hazai kiskereskedelmi árak - úgymond - csúcsokat döngettek. Nem csak az autóklub, a kormány is a versenyhatósághoz fordult. Ám a GVH 2001 januárjában megszüntette az eljárást, megállapítva: a cég erőfölénye ugyan fennállt, de azzal nem élt vissza. A határozatot az autóklub megtámadta a bíróságon. Álláspontja szerint a Mol az üzemanyagár-képzése során a mediterrán térségből származó importárakból kiindulva, azokat a vasúti szállítási költségekkel növeli, jóllehet az orosz piacról szerzi be a nyersanyagot, amelyhez vezetéken jut hozzá. Árai tehát nem a tényleges ráfordítást tükrözik, és ez sérelmes a fogyasztóra.

A bíróság új eljárásra kötelezte a versenyhatóságot. Ítéletében teljes körű költségfelmérést rendelt el, mivel úgy találta, hogy a GVH csak összehasonlító árak alapján vizsgálta a cég árképzési gyakorlatát. Helytelenítette, hogy elmaradt a teljes költségfeltárás, amelynek elvégzése egyébként - mint kifejtette - a számviteli törvénynek megfelelően működő cégeknél nem okozhat különösebb gondot.

A GVH és a Mol fellebbezett, figyelemmel arra is: a költségelemzés nem egyszerű számviteli probléma. Az autóklub csatlakozó fellebbezést nyújtott be azért, hogy az ítélet ne csak a nagy-, hanem a kiskereskedelmi árak vizsgálatára is kiterjedjen. (MKK)

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.