A reklámpiac a magyar kultúra legnagyobb támogatója, évente kétmilliárd forintot fizet be a nemzeti kulturális alapba - mondta Harsányi László, a Nemzeti Kulturális Alapprogram (NKA) elnöke a XI. országos reklámkonferencia megnyitóján kedden Egerben.
"A kultúra beszorult a háztartásokba" - mondta a reklám és kultúra viszonyát boncolgató előadásban, hozzátéve, ezt mi sem bizonyítja jobban, minthogy a statisztika szerint naponta 155 percet töltünk tévénézéssel, míg olvasásra mindössze 24 percet fordítunk, kulturális és sporteseményre pedig összesen 4 perc jut. További bizonyítékként említette, hogy a családok többségének egyetlen kulturális kiadása a televízió előfizetési díj volt, ameddig ez létezett, ellenben színházra - 1999-es adatok szerint - elenyésző hányaduk költött.
Közlése szerint a reklámköltések területén is a televízió vezet, viszont kulturális reklám szinte nem is létezik, kivéve a filmforgalmazók hirdetéseit.
Ezzel együtt is az összes reklámköltés 2 százalékát teszi ki a kulturális reklámra fordított összeg - tette hozzá.
Harsányi László a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma 2002-es felmérését idézve elmondta: a nem piaci alapon működő intézményeknek szinte egyáltalán nincs lehetőségük maguk népszerűsítésre.
Példaként említette, hogy tavaly a Szépművészeti Múzeum 13 millió forintot, a Nemzeti Galéria 7 millió forintot tudott reklámra fordítani. A vidéki intézményeknél még kevesebb jut erre a célra, a szolnoki könyvtárban például ez az összeg 150 ezer forint.
"Ez esetben ez a hibahatár alatt van, siralmas állapotnak tekinthető" - mondta az alapprogram elnöke.
Rámutatott arra is, hogy a társadalmi célú hirdetések sem tartalmaznak kulturális reklámokat. Harsányi László szerint létre kellene hozni egy olyan alapot, amelyből a kulturális reklámokra lehet forrásokat juttatni az intézményeknek.
Közölte, hogy az NKA a jövő évben kulturális reklámkampányt indít, amelyhez az egész reklámszövetség részvételére szükség van.
A Vonzások és változások címmel rendezett konferencián Levendel Ádám, a Magyar Reklámszövetség elnöke elmondta: ezentúl évente rendezik a szakmai konferenciát, mert az EU-csatlakozással megkerülhetetlen változások elé néz a magyar reklámszakma és reklámpiac.
Közlése szerint ezentúl minden alkalommal Eger ad otthont a tanácskozásnak. (MTI)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.