A Postabank (Pb) Rt. a magyar számviteli szabályok szerint készült, nem konszolidált adatok szerint szeptember végéig 1,037 milliárd forint adózás előtti profitot ért el - jelentette be Singlovics Béla vezérigazgató.
A mérlegfőösszeg egy év alatt 13 százalékkal bővült és szeptember végén 427,3 milliárd forintot tett ki - mondta el a vezérigazgató
A milliárdos profit kellemes meglepetés, a Pb ugyanis 2003-ra eredetileg 500 millió forintos veszteséget tervezett. A tavalyi egész évi 1,776 milliárd forintos banki deficithez képest mintegy 2,8 milliárd forint a javulás. Ha a bank saját tervét vinné tovább, 2004-re az idei eredmény négyszeresével számolna - mondta Könye Zsolt pénzügyi vezérigazgató-helyettes.
A vezérigazgató emlékeztetett arra: a tavaly ősz óta posztján lévő menedzsment feladata a bank értékének növelése, privatizációra való felkészítése volt. Az új vezetők két fronton indítottak támadást: igyekeztek a költségeket csökkenteni és a bank bevételeit növelni. A Pb alapvető problémája ugyanis az volt, hogy a bank többet költött, mint amennyit megtermelt.
A költségcsökkentés terén a vezetés a gyors eredménnyel kecsegtető területekre koncentrált, így 20-23 százalékos létszámcsökkentést hajtott végre és újra tárgyalta a beszállítói szerződéseket - mondta Singlovics. Elmondta azt is: igyekeztek a bankot lakossági és vállalati területen egyaránt aktivizálni, megállítani a piaci részesedés csökkenését. A bevételarányos költségszint 10 százalékkal csökkent.
Hangsúlyozta, hogy a banküzem jövedelemtermelő képessége a negatív piaci hatások (forint leértékelés, a kamatszint nagymértékű hullámzása) hatása ellenére számottevően javult, a banküzemi eredmény a tavalyi első kilenc havi 299 millió forintról 2,049 milliárd forintra emelkedett. Ehhez nagyban hozzájárult, hogy a jutalék típusú bevételek a tervet meghaladóan nőttek, különösen a lakossági díjbevételek emelkedtek kiemelkedő mértékben, 74 százalékkal.
A lakossági üzletágban a kitörést a lakáshitelezés beindítása jelentette az FHB Földhitel- és Jelzálogbank Rt.-vel együttműködve, emellett kiemelt figyelmet fordítottak a személyi hitelezésre és a lakossági folyószámlához kapcsolódó szolgáltatásokra. A lakossági hitelek állománya kilenc hónap alatt megduplázódott és 70,7 milliárd forintra emelkedett. Az FHB által refinanszírozott jelzálog típusú lakáshitelek 23,7 százalékkal nőttek, bár a Pb elég későn lépett e piacra. A személyi hitelezés több mint 77 százalékkal nőtt.
Vállalati oldalon a lízing volt a húzóerő (a bankcsoport a lízingpiacon a 4. helyezett). Emellett a kkv-k finanszírozására összpontosítottak, új szolgáltatásokat vezetve be. Singlovics egyik példaként a Széchenyi Kártyát említette: jelenleg 2700 kártyabirtokos 50,4 milliárd forintos hitelkerettel rendelkezik a banknál, a keret átlagos kihasználtsága 60 százalék. A vállalati hitelezés egy év alatt közel 35 százalékkal bővült.
A Postabank saját tőkéje a korábbi években bekövetkezett erodálódás után az idén már nőtt és szeptember végén 37,293 milliárd forint volt - hangsúlyozta Könye Zsolt. Az évközi eredmény nélkül számított tőkemegfelelési mutató az októberben zárult HTCC (Hungarian Telephone and Cable Corp.) tranzakciót is figyelembe véve 10,2-10,5 százalék, a tranzakció hatására 1,5 százalékkal javult. Mint ismert, a Pb 20,1 százalékos HTCC-részesedését valamint a HTCC-kötvényeket értékesítette.
A vezérigazgató HTCC pakett eladásának az első kilenc havi számokra csekély hatása volt, a tranzakció hasznát pedig a konszolidációs szerződés alapján az államkasszába kell befizetni - mondta a pénzügyi vezérigazgató-helyettes. A bank az idén 1,3 milliárd forintot fizet be a büdzsébe, alapvetően a HTCC-értékesítéshez kapcsolódóan. A Pb a korrektül törlesztő társaságot továbbra is hitelezi.
A bank és az állam közötti konszolidációs szerződést 2003. december 31-vel zárják le. A bankban régi, rossz portfolió már nincsen, a jogi ügyekről pedig a privatizációs szerződés rendelkezik, amely megosztja a kockázatot az eladó és a vevő között - tette hozzá. (MTI)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.