BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Sportkocsikat sújtó EU szabály

Az EU új gyalogos-védelmi szabályai az autók orrának drasztikus átalakulását vonhatják maguk után, ami azzal járhat, hogy az Európába szánt járművek aránytalanul magas orr-részt kaphatnak. Az intézkedés elsősorban a sportkocsikat érintheti hátrányosan. Nyugat-Európában a halálos balesetek mintegy 30 %-a gyalogosgázolás, így az Európai Unió döntéshozói elfogadták azt az új szabályt, amely szerint 2005 októberétől csak a gázolás esetén a gyalogosok számára is megfelelő túlélési esélyt biztosító autókra kaphatnak típusvizsgát a gyártók.

A szakemberek szerint ez annyit jelent, hogy az orrmotoros autók motorháztetejét átlagosan 70 mm-el kell feljebb emelni, hogy az autó elejére csapódó gyalogos számára megfelelő deformációs zónát alakítsanak ki. De az újabb modellek eleje nem csak magasabb, hanem sok esetben hosszabb is kell legyen: az autó elején is legalább 150 mm-es, viszonylag puha zónát kell kialakítani.

A dolog valószínűleg hasonlít majd az Amerikában az 1980-as éveke elején uralkodó állapotokra: ott az új balesetbiztonsági szabályok miatt egy darabig számos, ormótlan műanyagidomokkal felszerelt autót lehetett látni, de néhány éven belül megszülettek a megfelelő új technikák és formatervezési ötletek, amelyekkel egyszerre biztonságossá és vonzóvá lehetett tenni az autókat.

Az új technológiák már készen állnak, de egyelőre túl drágák: a felpattanó motorháztető, a külső légzsákok és az új szerkezetű energiaelnyelő motorháztetők már működnek a gyártók tesztlaborjaiban, de a sorozatgyártás egyelőre várat magára. Az első fecske állítólag a Jaguar XK8 típus 2005-ben megjelenő utódja lesz, amelyet Európában épp azért forgalmaznak majd felpattanó motorháztetővel, hogy ne kényszerüljenek kompromisszumokra az orr kecses formájával kapcsolatban.(euro.hu)

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.