Regisztrációs adóból - a Pénzügyminisztérium adatai szerint - az év első négy hónapjában a 62,3 milliárd forintos éves előirányzat 24,6 százaléka folyt be - írja a Magyar Nemzet. (A múlt évben 64,6 milliárd teljesült.) A tárca sajtóosztálya szerint ebből azonban nem szabad meszszemenő következtetéseket levonni, hiszen a tervezett 13,8 milliárd helyett 15,3 milliárd forint bevétel teljesült. Sok autókereskedő mégis úgy véli, a négy hónap alatt közel 25 százalékos teljesülés a korábbi várakozásukat igazolja, amely szerint az állam idén kevesebb bevételt fog realizálni az ez évtől jelentősen magasabb regisztrációs adó miatt. Úgy vélik, hogy négy hónap alatt időarányosan a bevételek 33,3 százalékának kellett volna teljesülnie.

Fojt Attila, a Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesületének (MGOE) elnöke aláhúzta: a használt autók után fizetendő magas regisztrációs adó miatt az import drámaian visszaesett. A tavaly behozott 19 ezer autó helyett becslésük szerint az idén ennek felét sem éri majd el az import volumene. (2002-ben majd százezer, egy évvel később még közel 74 ezer használt autó "gurult" be hazánkba.) Álláspontjuk szerint EU-konforttá kell tenni ezt az adónemet, s arra lenne szükség, hogy a használt autóknál az újak után fizetendő regisztrációs adó mértékének 70 százalékát kelljen fizetni. Ez lenne az első lépés az EU-konforttá tétel érdekében. Első lépés, hiszen az unióban nagyságrendekkel kevesebb adót kell fizetni a használt autók után.

A gépjármű-kereskedők egyesületének elnöke hangsúlyozta, hogy partnerek a gazdaság e szegmensének kifehérítésében - bár szerinte annyira nem fekete ez a terület, mint ahogy azt egyesek gondolják. Ismertette, hogy a közelmúltban leültek a Pénzügyminisztérium szakértőjével, majd volt egy levélváltásuk a témában, javaslatot is tettek, de azóta semmi konkrétum nem történt. Fojt úgy látja, ha az általuk javasolt elképzelést bevezetnék, akkor a behozatal a duplájára duzzadna. Az elnök aláhúzta: ha erre nem kerül sor, az hátrányosan érinti azokat a családokat, akik csak használt, de a jelenleginél korszerűbb járműre szeretnék lecserélni autójukat, ám a magas adó miatt ezt jelenleg nem tehetik meg. Ez hátrányos a használtautó-kereskedőknek is, mert forgalmuk már eddig is drasztikusan visszaesett, s a jövőben még inkább apadni fog. A használt autót importáló cégek száma a korábbi 350-ről ötvenre esett vissza. A bezárások miatt a szállítócégek többsége is tönkrement, a háttériparral együtt pedig öt-tízezer ember veszítette el az állását. (MNO)