Nincs bizalom, „bespájzolnak” otthonra a fogyasztók
Az élelmiszerekre, háztartási vegyiárukra és kozmetikumokra kihegyezett, 11 országra kiterjedő felmérés szeirnt a fogyasztók - ha lassan is, de - növekvő arányban fordulnak a kereskedelmi márkás termékek felé. Azon kívül a vásárlók olcsóbb üzletek felé mozdulnak el, ami különösen az USA-ban, Spanyolországban, Dániában és Olaszországban figyelhető meg.
Mindemellett nem csökkent a vásárlások gyakorisága, és továbbra is növekszik az egy vásárlásra jutó költés. Jellemző, hogy az emberek több árut készleteznek otthon, mint korábban. Lényeges jelenség a bolti eladás szempontjából, hogy a fogyasztók bizalma világszerte erősen csökken.
Nyugat-Európában az értékben mért forgalom legnagyobb arányú növekedését Nagy-Britanniában regisztrálta a Nielsen, 5 százaléknál nagyobb arányban, a legutóbbi két év januárját összevetve. Az eladás legnagyobb mértékben, 4 százalékot meghaladóan Spanyolországban csökkent. Mennyiséget tekintve is sokkal kevesebbet adtak el Spanyolországban, mint egy évvel korábban. Figyelemre méltó aktuális változás még Németországban a vásárlások gyakoriságának jelentős csökkenése, illetve Nagy-Britanniában emelkedése.
A fogyasztói bizalom erősen csökken mind a nagy nyugat-európai országokban, mind az USA-ban. A fogyasztói bizalom mutatója némi javulást a nagy, fejlődő országokban jelez; Oroszországban, Kínában, Indiában és Brazíliában.
Trendek
A hangsúlyozott trend: a gyártók újragondolták promóciós terveiket, hogy megnyerjék az olcsóbb, akciós vásárlási lehetőségeket kereső fogyasztókat. Ezért fontosnak tartják, hogy a költségek optimalizálásánál a vállalatok döntéshozói különös gonddal kezeljék promóciós ráfordításaikat, illetve promóciós befektetéseik megtérüléseit. Ugyancsak kiemeli a jelentés, hogy a válság alatt a cégek fontosnak tartják a termékfejlesztést. Ilyenkor a legnagyobb sikert ígérő újdonságokat érdemes bevezetni a piacra.
"Gyártóknak a mostani nehéz időkben érdemes fokozni erőfeszítéseiket márkáik értékének növelése érdekében. Így védekezhetnek leghatásosabban a kereskedelmi márkák terjeszkedésével szemben" – mutatnak rá a Nielsen szakértői a 2009 januári globális piaci trendekkel kapcsolatban.


