Több mint kétmillió adózó mintegy 8 milliárd forintot juttatott el tavaly a civilszervezetekhez, alapítványokhoz azzal, hogy nyilatkozott adójának egy százalékáról. Megkezdődött az adóbevallási szezon, így ismét ideje dönteni, hogy kit támogat az ember. Egyáltalán nem biztos azonban, hogy az a szervezet, amelynek odaadnánk az egy százalékot, valóban jogosult rá.
Tavaly 150 ezer érvénytelen nyilatkozat került az adóhatósághoz, ezekből 25 százalék azért volt rossz, mert a támogatni kívánt alapítvány nem volt regisztrálva – mondta el lapunknak Miha Tamás, a Human Dialog ügyvezetője. Kiemelte, 17 százalék olyannak akarta adni a pénzt, amely szervezet ki volt zárva, 20 százaléknyi pedig azért esett ki, mert az adóbevallás nem jutott el időben a hatósághoz. Ráadásul 2015-ben 6 ezerrel csökkent a regisztrált szervezetek száma, ami tovább növeli a hibázási lehetőséget. Ha azt nézzük, hogy egy adózó átlagosan 3800 forintról dönt, akkor minimum 500 millió forint pénz maradt az állami kasszában.
Leginkább a személyes érintettség vagy a lojalitás motiválja az egy százalék felajánlásakor az embereket a Human Dialog reprezentatív kutatása szerint. A gyerekek kiemelt terület, de az állatmenhelyek is a középpontban vannak. Kiderült, a 20–39 éves korosztály képviselői inkább hajlamosak a bevallásuk készítésekor dönteni arról, míg az idősebbek akár éveken át ugyanazt az alapítványt vagy egyesületet támogatják. Azok, akik elektronikus úton vallják be adójukat, átlagosan mintegy 1000 forinttal magasabb összeget adnak, mint akik papíralapon. Nagyobb az egy százalékról rendelkezők aránya azoknak a körében, akik maguk készítik el a bevallást, és nem a könyvelőjük, a munkahelyük vagy a NAV csinálja meg helyettük.
A válaszadóknak csaknem fele fel tudott idézni civilekről szóló „egyszázalékos” reklámot a tavaly tavaszi időszakból, és többségük úgy véli, döntésére hatottak a nonprofitok kampányai.
Magyar találmány
Az adó bizonyos százalékának felajánlása a civilek javára magyar találmány, de az elmúlt évtizedben a régió számos más országában átvették a módszert. A tapasztalatok összevetéséből kiderül, hogy a lengyel (47 százalék), az olasz (60) és a szlovák (55) adófizetők is a magyarokéhoz (50-60) hasonló arányban élnek a civilek támogatásának ezen eszközével.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.