Az Európai Bizottság azon terve, hogy adót vessen ki a középvállalatokra, valószínűleg sosem fog megvalósulni. Az uniós költségvetés tervezetében szereplő javaslatot a vállalatok és a politikusok is gyűlölik.
A tervet, amelyhez az európai kormányok és az Európai Parlament jóváhagyása is szükséges, már most sorra utasítják el az érintettek. Az adó – amelyet Ursula von der Leyen, a bizottság elnöke szerdán jelentett be az EU következő hosszú távú költségvetésének részeként – évi 6,8 milliárd eurót hozna. Az ötlet lényege, hogy ez új bevételi forrásként szolgálna az uniós programok finanszírozására és a Covid-időszakban felvett hitelek visszafizetésére.
Ám alig száradt meg a tinta a javaslaton, Németország és Hollandia máris végzetes csapást mért rá.
Szó sem lehet arról, hogy az Európai Unió adóztassa a vállalatokat, hiszen nincs erre jogalapja
– mondta Friedrich Merz egy közös sajtótájékoztatón Keir Starmer brit miniszterelnökkel Londonban. „Nem fogjuk ezt megtenni.” A helyzet pikáns, hiszen Merz és von der Leyen egyaránt a német kereszténydemokrata párt, a CDU tagja. A holland kormány szóvivője a Politico című lapnak elmondta: „Hollandia számára ez nem képezi vita tárgyát, az EU-nak inkább csökkentenie kellene a költségvetését, nem növelnie”.
Az Európai Parlament képviselői – akiknek szintén jóvá kellene hagyniuk a tervet – sem lelkesednek. Monika Hohlmeier, az Európai Néppárt (EPP) képviselője és a költségvetési bizottság alelnöke szerint
az adó élesen szembemegy azon erőfeszítéseinkkel, amelyek célja az európai vállalatok – különösen a közepes méretű cégek – versenyképességének erősítése.
„Pontosan ezek azok a cégek, amelyeket jelentős versenyképességi alappal támogatunk – az innováció ösztönzésére, a termelékenység növelésére és az EU globális befektetési központként való megerősítésére” – tette hozzá. Ez a vélemény különösen fontos, hiszen az EPP a legnagyobb párt az Európai Parlamentben, és a brüsszeli politikai gépezet legerősebb csoportja. Az Európai Bizottság tagjai között is dominálnak, és Von der Leyen is az EPP tagja.
A javasolt adó azokra a vállalatokra vonatkozna, amelyek bevétele meghaladja a 100 millió eurót – és meglehetősen abszurd módon akkor is fizetniük kellene, ha nincs nyereségük. A 100 milliós árbevételi küszöb nem is tűnik olyan nagynak – egyes nagybankok ennek több mint az 500-szorosát is elérik évente.
– derül ki a bizottság által közzétett szövegből.
Az egész úgy, ahogy van, nonszensz, hiszen azt jelenti, hogy egy 750 millió eurós bevételű cégnek ugyanannyit kellene fizetnie, mint mondjuk egy 75 milliárdos árbevételű óriáscégnek. A tervezett adóból évi 6,8 milliárd euró bevétel származna, amely jelentős része lenne annak a közel 60 milliárd eurónak, amit az EU 2028-tól közvetlen adóbevételként kíván beszedni.
Alessandro Ciriani, Giorgia Meloni korábbi minisztere, jelenleg az olasz Fratelli d’Italia párt EP-képviselője szerint a javaslat „ellentmond a Parlament többségi akaratának”.
Ez nyilvánvaló ellentmondás: arról beszélünk, hogy támogatjuk a termelő szektort, aztán adóval sújtjuk
– mondta.
Az, hogy az adó nem a nyereséget, hanem a forgalmat adóztatná, „nagyon rossz ötlet” – mondta Zsolt Darvas, a Bruegel agytröszt vezető kutatója.
Az egyik gond, hogy különböző nyereséghányaddal működő ágazatokat sújtana azonos módon. Egy másik probléma, hogy az adó regresszív: az eltérő pénzügyi helyzetű cégeket ugyanazzal az összeggel terhelné. „Ez nem helyes, egyszerűen nem igazságos” – mondta Darvas. „Valószínűleg ez a lehető legrosszabb opció.”
Sokan azt is kifogásolják, hogy az adó szembemegy az ipari versenyképesség céljával. Von der Leyen második mandátumának fő üzenete a „versenyképesség”, így a vállalati adó politikailag nehezen eladható – különösen Berlinben. Németország kétévnyi recesszió után a gazdasági stagnálással küzd. A válság miatt a kormány kénytelen teljesen újragondolni fiskális stratégiáját – miközben kereskedelmi háborút vív az Egyesült Államokkal, ami veszélyezteti az exportorientált gazdasági modellt.
A német Gazdasági Minisztérium illetékesei már korábban figyelmeztettek: az EU költségvetési bevételeinek értékelése attól függ, hogyan kezelik az európai gazdaság versenyképességét.
Von der Leyen javaslata mögött persze van logika, az más kérdés, hogy teljesen kifacsart. Brüsszel érvelése szerint az európai és a külföldi vállalatok egyaránt profitálnak abból, hogy az egységes piac részei lehetnek – ahogy Fabien Keller francia képviselő (a liberális Renew csoportból) fogalmazott: „ez közvetlenül kapcsolódik egy uniós közjóhoz: az egységes piachoz. Az EU nélkül nem lenne zökkenőmentes kereskedelem a világ legnagyobb egységes piacán.” Ebből azonban messze nem következik, hogy az EU egységes piaci által kínált előnyöket egy mindenkit egyformán sújtó átalányadóval kellene a visszájára fordítani – különösen akkor, amikor égető szükség lenne a vállalatok ösztönzésére és támogatására.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.