Fiskális ösztönzés, szabad kereskedelem és reformok nélkül nem jut ki a lassú növekedés csapdájából a világgazdaság. Ám a politikai bizonytalanság, a kormányokkal szemben megnyilvánuló választói bizalmatlanság légkörében nehéz átfogó átalakításokba belefogni. Ez a lényege az ipari államokat tömörítő Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) köztes előrejelzésének, amely a nagy gazdaságokat veszi górcső alá.
Nagy kockázatok leselkednek a világgazdaságra: a befektetők lelkesek, a tőzsdei indexek kapaszkodnak felfelé, miközben a fogyasztás és a beruházás elégtelen, a termelékenység alacsony, a jövedelmi egyenlőtlenség tágul, a kamatok és az árfolyamok változása pedig nagy felfordulást okozhat a nemzetközi pénzügyi piacokon – kongatta meg a vészharangot Catherine Mann, az OECD vezető közgazdásza.
Az előrejelzés érdemben nem változott a novemberi részletes prognózishoz képest, vagyis a világgazdaság idén 3,3, jövőre 3,6 százalékkal bővülhet. Azaz élénkülhet kissé, de az iram elmarad az 1987-től 2007-ig tartó időszak csaknem négyszázalékos éves átlagától. S ha a tagországok a költségvetési kiadások növelésével nem adnak lendületet a beruházásoknak, akkor a bővülés három százalék környékén maradhat.
Az Egyesült Államokban a gazdaság ösztönzésén gondolkodnak, ez Donald Trump programja, s emiatt a növekedés idén 2,4, 2018-ban pedig 2,8 százalék lehet, szemben az eurózónával, amely mindkét esztendőben csupán 1,6 százalékkal bővülhet. Érdekes ezt az összegzést összevetni a Roubini Economics keddi amerikai előrejelzésével, amely szerint a betegbiztosításnak a vártnál nehezebben haladó átalakítása halasztja az adóreformot, ezért idén kétszázalékos növekedés várható, s jövőre csak 1,8 százalékos.
Az OECD szerint ideje, hogy a monetáris politika átadja a stafétabotot a fiskális és strukturális politikának. Még költségvetési mozgástér is kialakult: ahhoz, hogy a GDP arányában 0,5 százalékkal emelkedjenek tartósan a beruházások, például az Egyesült Államok, az Egyesült Királyság, Olaszország, Spanyolország, Németország akár négy-öt éven át megengedhet magának nagyobb költségvetési deficitet, az államadósság arányának romlása nélkül. A növekedésösztönző szerkezeti reformoknak is tág terük van. A jelentés megemlíti Magyarországot is, amely – Olaszország és Franciaország mellett – még sokat tehetne például a gazdasági kormányzás hatékonyságának javításáért.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.