Nehéz napokat él át a magyarországi légi közlekedés, miután több fronton is kiéleződött a helyzet a munkavállalói oldalon az elmúlt napokban. Először a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér csomagkezelésének mintegy felét lebonyolító Malév Ground Handling Zrt. (MGH) dolgozói hirdettek sztrájkot hétfő hajnalra, amelyet végül lefújtak. Ez azonban korántsem jelenti azt, hogy a régóta fennálló feszültség megoldódott volna, úgy tudjuk, a Légiközlekedési Egyesült Szakszervezet (LESZ) elnöke, Csorba Attila tegnap hosszan egyeztetett a cég vezetésével. A LESZ az MGH mintegy 120 munkavállalóját képviseli, ez az állomány a budapesti reptér földi kiszolgáló személyzetének körülbelül a 40 százalékát adja. A vállalat mellett a Celebi és a Menzies biztosít még ilyen jellegű tevékenységet.
A szakszervezet egyebek mellett 15 százalékos béremelést és kedvezőbb munkaidő-beosztást szeretne kiharcolni. Az MGE ezzel kapcsolatban azt közölte, hogy még a sztrájkfenyegetés előtt intézkedett egy két részletben történő – március 1-jétől bruttó 10 ezer forintos alapbéremelés, május 1-jétől pedig bruttó 20 ezer forintos teljesítménybér-emelés –, összességében több mint 10 százalékos béremelésről, amelyben a dolgozók 95 százaléka részesül. Úgy tűnik, ez az ajánlat egyelőre kevés az alkuhoz.
Felfokozott a helyzet a teljes egészében állami tulajdonban lévő HungaroControl Zrt.-nél (HC) is, amely a magyarországi légtérben zajló forgalom irányítását látja el. Itt a Control Magyar Légiforgalmi Irányítók Szakszervezete jelentett be mára kétórás figyelmeztető sztrájkot 11 és 13 óra között. Lapzártáig nem dőlt el, hogy a munkabeszüntetés valóban bekövetkezik-e, információink szerint a HC és a szakszervezet tegnap intenzív tárgyalásokat folytatott. Az ügyben kerestük a szakszervezet vezetőjét, Lakatos Jánost, de nem sikerült elérnünk, így pontosan azt sem tudni, milyen eredményeket tűzött ki maga elé az érdekképviselet. Reagált viszont Bártfai-Mager Andrea, a nemzeti vagyon kezeléséért felelős tárca nélküli miniszter sajtóosztálya, mint közölték, egyelőre céges belügyként kezelik a történteket, és a tárgyalások nem minisztériumi szinten zajlanak.
Ahogy a végül elmaradt LESZ-sztrájk (ez a Wizz Air, az Air France, a KLM és a Tarom reggeli járatait érinthette volna), úgy a HC leállása is súlyosan érintheti a magyarországi légi közlekedést. Az Eurocontrol tájékoztatása szerint a kapacitás csökkenése miatt a kezelhető gépek száma is visszaesik: Budapesten a leszálló gépekből 15-öt, a Magyarország felett áthaladókból pedig 46-ot tudnak majd irányítani óránként. Az ugyancsak a HC által kezelt koszovói magas légtér sem lesz elérhető az átrepülő forgalom számára. A szerdai menetrend szerint 11 és 13 óra között összesen 49 járat érkezik és indul Ferihegyről, a napi átlagos átrepülő forgalom pedig 2500 járat körül alakulhat Magyarország felett. Hardy Mihály, a Budapest Airport Zrt. szóvivője a Világgazdaságnak azt mondta, semmilyen ráhatásuk nincs a fejleményekre.
A HC tájékoztatása szerint a távolkörzeti és bevezető légiforgalmi irányító szolgálat munkatársai, valamint a toronyban szolgálatot teljesítő irányítók léphetnek sztrájkba. Ők száz alatti létszámot képviselhetnek, a január végi adatok szerint a HC 748 embert foglalkoztat. A mostani munkabeszüntetés azért is meglepő, mert a HC február végén még azt közölte lapunkkal, hogy valamennyi szakterület érdekképviseleti szervével hároméves bérmegállapodásokat kötött a 2017–2019-es időszakra, az abban foglaltakat pedig maradéktalanul végrehajtotta.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.