Húsvéthatással magyarázható visszaesés a szálláshelyeken
Márciusban 3,1 százalékkal, az első negyedévben 5,6 százalékkal emelkedtek a szálláshelyi szobaárak, ezáltal a vendégéjszakák 1,2 százalékos visszaesése ellenére a szektor teljes árbevétele bruttó 6,3 százalékkal emelkedett az első három hónapban. A vendégéjszakák számának 4,4 százalékos márciusi csökkenése nem okozott meglepetést, mivel a naptárhatás erőteljesen érvényesült, majd az áprilisi statisztikában jelenik meg a nagypéntek és a húsvét, valamint az iskolai tavaszi szünet pozitív hatása.
A statisztikai hivatal gyorsjelentése szerint a külföldi vendégek által eltöltött éjszakák száma 4,1, a belföldieké 4,7 százalékkal elmaradt az előző év azonos időszakától. A szezonális és naptárhatás figyelembevételével a külföldi vendégforgalom 1,7, a belföldi vendégforgalom 3,7 százalékkal növekedett, miközben a kereskedelmi szálláshelyek összes bruttó árbevétele 3,2 százalékkal emelkedett márciusban. A teljes szálláshelyi árbevétel 35 milliárd forintot tett ki, ebből 19 milliárd volt a szállásdíjbevétel. A vendégszámok is elmaradtak a kevesebb hosszú hétvége és a későbbi ünnep miatt márciusban, az előző év azonos hónapjához viszonyítva a külföldi vendégek száma 2,8, a belföldi vendégeké 1,7 százalékkal csökkent. Jelentősen, 13 százalékkal, 1,6 milliárd forintra emelkedett ugyanakkor a Széchenyi Pihenőkártyához kötődő költések volumene, az első negyedévben 10 százalékkal haladta meg a bázist.
Az első negyedév egésze 50 százalékos szállodaiszoba-kihasználtságot hozott, ami 0,8 százalékkal marad el a tavalyitól, a kereskedelmi szálláshelyek 5,1 milliós vendégéjszakaszáma pedig 1,2 százalékkal kevesebb, mint egy éve volt. Mindezzel szemben a szálláshelyek bevétele 6,3 százalékkal emelkedett az év első három hónapjában, amikor elérte a 92 milliárd forintot. A Magyar Turisztikai Ügynökség a márciusi adatokat úgy értékelte, hogy a hazai turizmus a négynapos hosszú hétvégék nélkül is jól teljesít, és a legfontosabb küldő piacokról származó forgalma számottevően növekedett.


