BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Fel kell készülni az elkerülhetetlen technológiai és működési átalakulásra

Világszerte gyorsan maguk mögött hagyták a járvány kirobbanása utáni válságüzemmódot a vállalatok – legalábbis ez derül ki a Mazars által készített reprezentatív globális felmérésből.

A közvélekedéssel ellentétben 2020 nem minden szektorban alakult kedvezőtlenül a vállalkozások számára, és a nehéz körülmények ellenére lehetőségekből továbbra sincs hiány – derült ki a felmérésben megkérdezett több mint ötszáz topmenedzser válaszaiból, akik az autóipar, a technológiai és telekommunikációs szektor, valamint a pénzügyi szolgáltatás területén tevékenykednek. Meglepő eredmény, hogy a vállalatok többsége nem tart a Covid–19-járvány negatív hatásaitól. A cégek jellemzően optimistán látják a jövőt, többségük (71 százalék) pedig 2021-ben már árbevétel-növekedésre számít.

A járvány első, tavaszi hulláma idején a vállalatok az olyan rövid távú kihívásokra koncentráltak, mint a finanszírozás, a cég jó hírneve, a munkavállalókat érintő kérdések. Az év közepére azonban a vállalatvezetők felvették a kesztyűt, és már 2021-re és a következő évekre kezdtek tervezni. A stratégiaalkotásban egyre hangsúlyosabban jelentek meg az olyan témák, mint a kutatás-fejlesztés, az új termékek és szolgáltatások bevezetése, valamint a fenntarthatóság.

A gazdasági és technológiai trendek szerepét illetően a cégek 58 százaléka arra számít, hogy a gazdasági folyamatok alakulása fogja a leginkább meghatározni az üzleti környezetet. A topmenedzserek 49 százaléka említette meghatározó tényezőként a technológiai és innovációs trendeket, és bár a fejlődés egyre nehezebben követhető tempóban zajlik, szinte mindannyian (90 százalék) bíznak abban, hogy vállalatuk képes lesz megfelelően reagálni a kihívásokra.

A pandémia ellenére a közegész­ségügyi kockázatok csak a harmadik helyre kerültek a sorban. A válaszadók negyede nyilatkozott úgy, nem biztos abban, hogy kezelni tudja az ezzel járó nehézségeket. A kedvezőtlen társadalmi és politikai változásoktól a Kelet-Közép-Európában működő vállalatok tartanak leginkább, minden második (46 százalék) megkérdezett említette ezt meghatározó körülményként a régióban. Kontinensünk nyugati felén ez a szám 28 százalék, meglepő módon azonos értéket mutat az afrikaival.

A gépjárműiparban és a feldol­gozóiparban hosszú távon a fenntarthatóság kérdése vált meghatározóvá. Világosan mutatja ezt a trendet a fosszilis üzemanyagoktól való fokozatos, a teljes iparágra jellemző eltávolodás, miközben egyre több ország dönt úgy, hogy két évtizeden belül teljesen megtiltja a fosszilis üzemanyagú autók forgalmazását. A pénzügyi szolgáltatók szintén hosszú távú befektetésnek tekintik a fenntarthatóságot.

Árnyalja a képet ugyanakkor, hogy 2020 végén a Mazars megismételte a felmérést, ezúttal kisebb körben, és jellemzően Nyugat-Euró­pára fókuszálva. A cégvezetők hangulata időközben kissé borúsabbra fordult: emelkedett azoknak a cégeknek a száma, amelyek 2021-ben árbevétel-csökkenéstől tartanak. A hosszú távú tervezés is háttérbe szorult, felerősödött azonban a digitalizáció szerepe. Iparágtól függetlenül a vállalatok szerte a világon igyekeznek felkészülni a következő években elkerülhetetlen technológiai és működési átalakulásokra. Általánosan jellemző, hogy a cégvezetők több területen is nagy átalakulásra számítanak, ezért a vállalatuknál is jelentős átalakításokat terveznek a következő három-öt évben.

Klímaváltozás: még várat magára a szemlélet­váltás

„A klímaváltozás az utolsó helyen szerepel a vállalatok fontossági listáján. Nyugat-Európából nézve arra számítottunk, hogy a világjárvány rávilágít a probléma súlyára” – idézték a témában kiadott közleményben Mark Kennedyt, a Mazars partnerét. Ez azonban nem így alakult: a válaszadók 20 százaléka sorolta a klímaváltozást az üzleti környezetet alakító legfontosabb trendek közé. Úgy tűnik, a szemléletváltás még várat magára, ami különösen Kelet-Közép-Európa országaiban szembetűnő: a régió cégvezetőinek csupán 10 százaléka említette a klímakérdést, ami messze a legalacsonyabb arány a világon. A cégvezetők magabiztosak abban, hogy kezelni tudják majd: 70 százalékuk nyilatkozott úgy, hogy felkészültnek érzi rá a vállalatát.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.