BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Több édesség fogyhat az idén

Idén nem maradnak raktáron a csokinyuszik, a gyártók a tavalyi tapasztalatok után már kevesebb termékkel készültek az ünnepre, de bíznak a 2020-as húsvéthoz képest akár három-négy százalékos bővülésben.

Az édességgyártók számításait is keresztülhúzta a járvány, általában a húsvéti időszakban – amely egyébként az egész éves csokoládéfogyasztás 5 százalékát hozza – 900-1000 tonna üreges terméket értékesítenek, tavaly 822 tonnára esett vissza a fogyasztás – mondta Sánta Sándor, a Magyar Édességgyártók Szövetségének elnöke az ágazat helyzetét értékelő kerekasztal-beszélgetésen. Hozzátette: míg egy átlagos húsvéti időszak 3,5-4 milliárd forint bevételt hoz a gyártóknak, tavaly 3,2 milliárd forint volt az ágazat szereplőinek a bevétele. Nagyjából két hónap, az április és a május kimaradt 2020-ban a csokoládéértékesítésben, újak voltak még a járvány miatti korlátozások, és elmaradtak az impulzusvásárlások is, amelyek a szeletes termékeknél nagyon fontos szerepet játszanak. A kekszek iránti kereslet azonban nagy növekedést ért el, némiképp kompenzálva az egyéb termékek esetében a kisebb visszaesést.

A szövetség elnöke szerint az idei eredmények várhatóan a tavalyihoz hasonlóan alakulnak majd, a húsvétkor legfeljebb 3-4 százalékos növekedéssel számol, ami körülbelül 3,3 milliárd forintos bevételt hozhat a gyártóknak. A hazai boltokban megvásárolható üreges figurák zömét egyébként magyar üzemekben gyártják. Az árakban nagyobb változás nem volt tavaly, és idén is legfeljebb néhány százalékos növekedés várható az egyes termékeknél.

Az édességágazatnak is nagy nehézségeket okoznak a globális logisztikai problémák, a konténerek ára hatszor-nyolcszor magasabb, emitt számottevően növekszenek a gyártási költségek. A kínai felvásárlások miatt kialakult papír­hiányban és papírár-emelkedésben is érintett az ágazat, erre nagyobb készletekkel próbálnak rea­gálni.

Némethné Szabó Aliz, a Metro Kereskedelmi Kft. édesség és cukrászat részlegének kategóriamenedzsere a rendezvényen elmondta: a kereskedők előre jelzik a gyártóknak, hogy mekkora megrendelésre számíthatnak tőlük, karácsony előtt majdnem egy évvel, húsvét előtt pedig három hónappal korábban leadják a várható igényüket. Mivel 2019 novemberében még nem lehetett látni a globális járványhelyzet alakulását, így számolni sem lehetett a következményeivel, ezért nagy készlet maradt raktáron. Ebből okulva karácsonyra már konzervatív előrejelzéseket adtak, hogy minél kisebb legyen a veszteség, és végül sikeres szezont tudott zárni az ágazat – emelte ki a Metro menedzsere.

Az édességek esetében egyébként a karácsony és a húsvét a két főszezon, de már olyan mikroszezonok is megjelentek, mint a Valentin-nap, a nőnap és az anyák napja. Minden évben csökken a húsvéti szezonban az édességértékesítés, mert egyre kevésbé ünneplik az emberek a húsvétot, sokan a tradicionális szokások helyett inkább kirándulnak.

A húsvét

3,3

milliárd forintos bevételt hozhat a gyártóknak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.