A munkavállalók 90 százaléka nem vágyik vissza az irodába, akiket mégis visszahívnak, azok zömében több hetes gyászfolyamaton mennek keresztül, a haragtól a szomorúságon át a beletörődésig – mondta a VG-nek Balogh-Mázi Mária, a DreamJo.bs tulajdonosa és vezérigazgatója. Hozzátette, a tapasztalatok szerint

sokan hatékonyabban dolgoznak otthon, mint az irodában, ugyanakkor home office-ban nem működnek azok a kreatív és közösségi interakciók, amelyeknek a munkahely, az iroda teret ad, így vélhetően a hibrid módszer lesz majd a megoldás hosszú távon.

A távmunka lehetősége egyébként a toborzásnál is egyre nagyobb szerepet kap, ahogy a cégek kényelmi szolgáltatásai is, a munkavállalók ugyanis arra vágynak, hogy a munkáltató partnerként tekintsen rájuk. A szakember elmondása szerint

a fizetés megint a legfontosabb szempontok közé került, ahogy az előmeneteli lehetőség is, de felerősödött a közösség szerepe, valamint a béren kívüli juttatásoké,

vagyis azok az elemek, amelyek komfortosabbá teszik a munkavállalói élményt, és azt érzi általa, hogy fontos a munkáltatója számára. Vannak azokban olyan tényezők is, amelyekkel meg lehet fogni a jó szakembereket, mégsem kerül sokba a cégeknek. Az egyik ilyen, hogy olyan víziója legyen, amellyel a munkavállaló azonosulni tud, illetve olyan feladatokon dolgozhasson, amelyek számára izgalmasak.

Fotó: Shutterstock

A vízió, és a partneri szemlélet egyébként a járvány során felértékelődött a dolgozók megtartásához.

Több mint kétezer céggel dolgozunk együtt, és a tapasztalatok azt mutatják, hogy azoknál a vállalkozásoknál, amelyeknél a cégvezető őszinte, nyitott kommunikációt folytatott a járvány során, és elmondta, hogy mekkora a probléma, ott minden korábbinál hűségesebbek lettek a dolgozók. Még akkor is kitartottak a cég mellett, ha a túléléshez bércsökkentésre volt szükség

– emelte ki Balogh-Mázi Mária. Hozzátette, a járvány hatására sok cégvezető megtanult jobban bízni a dolgozóiban, hiszen nehéz időben is helyt álltak. Szintén az elmúlt másfél év történéseinek tudható be, hogy nagyon sok vezető megmutatta az emberi oldalát is, hiszen például egy zoom értekezleten bepillantást engedett az otthonába. Ezek összességének tudható be, hogy a passzív álláskeresők aránya lényegesen csökkent mára, a járványt rosszul kezelő cégeket pedig már akkor elhagyták a jó munkavállalók, amikor újraindultak a toborzások. A DreamJo.bs kimutatása szerint a munkahellyel rendelkező fehérgallérosok közül a legtöbben azért kerestek állást az elmúlt másfél évben, mert a munkáltatója nem kezelte megfelelően a járványt.

Most az is nehezíti a terepet, hogy a home office által kinyíltak a határok, és sok magasan képzett munkavállaló külföldre dolgozik a magyarországi otthonából,

ennek az lett az eredménye, hogy egy jó online marketingest, vagy szoftverfejlesztőt nehezebb most találni, mint a járvány előtt.

Ez a jelenség a fizetéseket is felkorbácsolta.

Mivel most mindenki keresi a jó munkaerőt az egyik legjobb megoldás, hogy kitűnjön egy cég a tömegből, az az őszinte kommunikáció, amelynek az is része, hogy már a hirdetésben szerepel a fizetés is.

Egy fehér galléros szakképzett jó munkaerő megtalálása jelenleg nagyjából 2-3 hónapba és milliós nagyságrendű összegbe kerül.