Visszatértek az alkoholhoz a fiatalok, a Z generáció tagjai, miközben az italozás a 60 évnél idősebb, baby boomer generáció tagjai körében enyhén visszaesett – derül ki egy, a világ 15 legnagyobb alkoholpiacát vizsgáló felmérésből.
A 25 ezer főt megkérdező, az ISWR szeszipari piackutató által készített kutatás szerint a Z generáció azon tagjai közül, akik már jogszerűen fogyaszthatnak alkoholt, 73 százalék ivott szeszes italt az elmúlt fél évben, míg két éve ez az adat még csak 66 százalék volt. A 7 százalékpontos növekedés valamennyi generációt tekintve a legnagyobb mértékű volt.
Az alkoholfogyasztás azonban a jelenleg 28 és 43 év közötti millenniumi generációban volt a legjellemzőbb, ahol az utóbbi hat hónapban 83 százalék ivott, szemben a két évvel ezelőtti 79 százalékkal.
A 33–59 közötti X generációban 77-ről 79-re nőtt az arány, míg a boomereknél 73-ról 72 százalékra csökkent.
Az adatok mindenesetre a Financial Times összefoglalója szerint arra utalnak, hogy téves az a feltételezés, hogy a Z generáció tömegesen és véglegesen hátat fordítana az alkoholnak. Richard Halsted, az ISWR fogyasztói elemzések részlegének vezetője szerint inkább arról lehet szó, hogy a megélhetési költségek emelkedése miatt fogták vissza a szeszfogyasztást a fiatalok, hiszen leginkább a bárok, kocsmák, éttermek, klubok árai emelkedtek, melyek főként a fiatalokat célozzák. Azonban minden egyes évben egyre több Z generációs fiatal lép be a munkaerőpiacra, miközben a már ott lévők bére is emelkedik karrierje során.
A kutatás eredményei azonban még kevesek a szeszipar számára, hiszen szintén az ISWR adatai alapján a szeszesital-fogyasztás tavaly 2 százalékkal csökkent, míg 2023-ban 1 százalékkal, miután az olyan feltörekvő piacok, mint Brazília, Mexikó és India növekedését ellensúlyozták a csökkenő eladások az Egyesült Államokban, Kínában és Európában.
A csökkenés mindenesetre élénk befektetői vitákat is kiváltott arról, hogy strukturális visszaesésről vagy átmeneti lejtmenetről van-e szó. A piacon a pesszimisták hangja győzedelmeskedett, legalább az iparág nagy cégeinek – mint a Diageo, a Pernod Ricard vagy a Heineken – részvényei jelentősen vesztettek értékükből. Pedig a vállalatok még alacsony alkoholtartalmú és alkoholosmentes ajánlatokkal, valamint a fogyasztás magasabb kategória felé terelésével is igyekeztek küzdeni a folyamat ellen.
Erre utal az is, hogy számos cég csökkenő mennyiség mellett emelkedő bevételekről számolt be.
Az alkohol strukturális hanyatlása mellett érvelők szerint ma már az emberek egészségesebben élnek, míg más vélemények szerint a közösségi médiával töltött több idő és a megélhetési költségek megugrása áll a visszaesés mögött.
A kutatásból az is kiderül, hogy a boomerek 6 százaléka állította, hogy aktívan többet iszik, míg ez az arány a Z generáció körében 29 százalék. Ugyanakkor a fiatalok 40 százaléka szerint a baráti köre többet iszik, mint korábban.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.