Egyre nehezebb helyzetben vannak a magyarországi taxisok, hiszen amellett, hogy a koronavírus-járvány ezt az ágazatot sem kímélte, a folyamatosan növekvő üzemanyagárakkal is szembe kell nézniük. A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) legutóbbi inflációs adatai szerint a magyarországi taxik átlagos kilométerdíja alig felerészben követi a benzin és a gázolaj áremelkedését.

Fotó: Kallus György / VG

Ma egy kilométernyi utazás taxival a KSH adatai szerint 322 forintba kerül átlagosan Magyarországon

– ebbe a fővárosi, értelemszerűen magasabb tarifák mellett a vidéki kisvárosok díjszabásai is beletartoznak –, ez öt évvel ezelőtt még 273 forint volt, azaz 18 százalékkal emelkedett az ár. Ugyanez az üzemanyagok esetében: a benzin 2017 szeptembere és 2021 szeptembere között 353 forintról 457 forintra, a gázolaj pedig 349 forintról 453 forintra nőtt, tehát az előbbi körülbelül 29, az utóbbi pedig nagyjából 30 százalékos növekedést ért el. Egy évet vizsgálva még nagyobb a különbség a két adat között, míg ugyanis a taxis kilométerdíj 6 százalékkal, addig az üzemanyagok több mint 22 százalékkal nőttek. Márpedig a különbséget nem lehet csak úgy áthárítani az utasokra, így a taxisok egyelőre kénytelenek állni az elszálló költségeket.

Az utóbbi években folyamatosan érezzük az egyre növekvő költségeket – mint az üzemanyag, a biztosítások, szervizdíjak, a gépjárműbeszerzés díja, az évenkénti műszaki vizsgák, a fóliázás, a taxióra-hitelesítés, a pénztárgép-üzemeltetési és szervizdíjak, képzési díjak, takarítási és mosatási költségek, könyvelési díjak, droszthasználati díj, és még sorolhatnám – a saját bőrünkön, hisz azokat nem terheltük át az utasainkra

– emelte ki a VG-nek Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség elnöke, aki azt is elárulta, hogy a taxis vállalkozók összes költségének körülbelül a 20 százalékát teszi ki az üzemanyag.

Sajnos a folyamatosan emelkedő és állandó költségek miatt egyre nehezebb fenntartani a taxis vállalkozásokat – mutatott rá a szakember. A személytaxi- szolgáltatást hazánkban egyéni és társas vállalkozások végzik annak összes előnyével és hátrányával együtt. A vállalkozónak nemcsak a havi költségeit kell kitermelnie a bevételből – az aktuális tarifa használatával –, hanem abból a saját bérét, illetve a gyors jármű-amortizáció miatt a következő autójának a beszerzési árát is, legalább ötévenként újra és újra. A jelenlegi, 2018 óta alkalmazott árak szerint Budapesten 700 forint az alapdíj, 300 forint a kilométer- és 75 forint a várakozási díj. Ezeket szeretnék minimum 30 százalékkal emelni. Erre tesznek majd javaslatot, de természetesen figyelembe veszik a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara és a főváros javaslatait is, mert ahogy eddig is, érdekük a kompromisszum. Metál Zoltán szerint a tarifaszerkezet egyszerű és kiszámítható, azt az utasok hosszú évtizedek óta megszokták, ezért azon nem lenne célszerű most módosítani, de ha erre igény lenne, volnának javaslataik. A szövetség elnöke hozzátette: mivel a költségeik szintje lassan meghaladja a nyugat-európai taxisokét, még a dupla kilométerdíj sem lenne irreális.

A szövetség adatai szerint egyébként a Covid-válság alaposan megtépázta a szakmát, míg 2019-ben Magyarországon 10,5 ezer taxis vállalkozó volt, ma már csak hétezren szállítanak. Budapesten pedig a korábbi 7 ezer helyett mindössze 5 ezren taxiznak. „A jelenlegi rendelésszámhoz képest a csökkent taxiszám továbbra is folyamatosan biztosítja a megrendelői igényeket, hiszen a turizmus sajnos még nem tért magához, de a nyitással egyidejűleg ismét egyre gyakrabban használják a taxit az utasok” – összegezte Metál Zoltán.