Miközben a 30-40 százalékos élelmiszerár-inflációt minden társadalmi réteg megszenvedi, egy párhuzamos drágulási jelenség sújtja a családokat. Ez a gyermekápolási termékek rendkívül súlyos áremelkedése, amelynek a mértéke elérte a 60-80 százalékot.

Shopping.,A,Young,Mother,Chooses,Baby,Food,With,Her,Baby
Shopping. A young mother chooses baby food with her baby sitting in a grocery cart. Close up. The concept of family shopping.
Brutális drágulással szembesülnek a kisgyerekes családok.
Fotó: Shutterstock

Külön aggasztó, hogy miközben az inflációs adat és a trendek lassulást mutatnak, a gyermekápolási termékeknél, 

kiemelten a pelenkánál és a tápszernél tavasz végén is markáns drágulás állt be.

Hogy miért, mik a kilátások az árváltozás terén és hogyan reagálnak a családok a drágulásra, Csereklei Zoltánt, Magyarország legnagyobb pelenkaértékesítő csatornája, a Pelenka.hu ügyvezető igazgatóját kérdeztük.

Mennyivel drágult a tápszer és a pelenka?

 

Valóban gigantikus mértékben növekedett a pelenkák és tápszerek ára az elmúlt egy-két évben, ez a folyamat az idén csúcsosodott ki a leginkább 

 

– kezdte a cégvezető. A tapasztalataik szerint a legjobban keresett 

  • pelenkáknál a piaci árak két év alatt 70 százalék feletti emelkedést mutattak. Az elmúlt egy évben 33 százalékos drágulást mértek; 
  • a Pelenka.hu statisztikái szerint a tápszereknél a kétéves árváltozás a legkedveltebb termékcsoportban 60 százalék felett volt. 

Mindez úgy oszlik meg, hogy az elmúlt egy évben még 35 százalékot ért el, vagyis látszik, hogy jelentősen nőttek a kisbabás famíliák terhei.

Hogyan reagálnak a családok a brutális drágulásra?

Csereklei Zoltán ennek kapcsán arról számolt be, hogy alapvetően nagy a márkahűség mind a pelenkák, mind a tápszerek esetén. Csakhogy ez a fokú árnövekmény megtörte ezeket a preferenciákat, és elindult a vásárlók mozgása 

az alacsonyabb árfekvésű, jellemzően silányabb minőségű termékek irányába.

A másik megfigyelés, hogy a kedvezményes, promóciós időszakokban való vásárlások száma is megugrott. „A legtöbb vevő a jó árakat, az extra promóciókat keresi, ami teljesen érthető, hiszen nagyon nehéz a családoknak kigazdálkodnia a baba ellátásához szükséges anyagi fedezetet” – jegyezte meg.

Miért drágul a tápszer és a pelenka?

Egyértelműen látszik, hogy a termékek beszerzési árának növekedését egy összetett hatás okozza. Ezek közül kiemelkedik, hogy a gyártók minden eddiginél nagyobb mértékű alapanyagár-emelkedéssel szembesültek a mögöttünk hagyott két évben. Így például 

  • a papír, 
  • a műanyag 
  • és a pelenkák nedvszívó képességét superabsorbens összetevő

is kiugróan drágult. Mindezt megfejelte a késztermékek és nyersanyagok szállítási, illetve raktározási költségeinek exponenciális növekedése. A magyar piac importnak való kitettsége sem könnyített a helyzeten, a Pelenka.hu által a legnagyobb mennyiségben értékesített pelenkákat (Pampers, Libero, Huggies) Lengyelországban, Svédországban, Hollandiában és Angliában gyártják. Ezekben az üzemekben a magyarországihoz hasonlóan emelkedtek a bérköltségek, ami ugyancsak beépült az árakba. Ezekhez jött hozzá a kiemelkedően magas euróárfolyam. Mindez együttesen vezetett az elmúlt két évben bekövetkező a 60-80 százalékos dráguláshoz.

„A beszállítói árak mellett meg kell említenem, hogy a kereskedőket terhelő költségek is jelentős mértékben emelkedtek az elmúlt időszakban, de a legtöbb esetben ezeknek a pluszköltségeknek az árban való érvényesítésére nincs lehetőségünk. Ezért szorosabb gazdálkodásra van szükségünk a fenntarthatóság megtartása érdekében” – hívta fel a figyelmet.

Meddig drágulhat még a pelenka és a tápszer?

Csereklei Zoltán azt mondta, hogy a Pelenka.hu-nál ő és a csapata is azon dolgozik, hogy a kisbabás, kisgyermekes családok számára a legjobb megoldást nyújsák. Tárgyalnak a főbb beszállítóikkal és stratégiai partnereikkel, és a jelenlegi információk alapján – ha csak nem lesz újabb jelentős behatás – 

az idén már nem várhatók újabb áremelések,

ami megnyugtató lehet a családok számára.

Egyelőre nem kényszerülnek árcsökkentésre a tengerentúli kiskereskedők, bár lassul a kereslet

Az amerikai lakosságot ellátó cégek sikerrel hárítják át a fogyasztókra megnövekedett költségeiket.