Újabb fontos lépést tett hazánk a trieszti terveinek megvalósításához. Az olaszországi illetékes kikötői hatóság jóváhagyta a magyar tulajdonban lévő terminál rakpartosítását. Ezzel párhuzamosan elkezdődött a pályázati munkák elbírálása is, a közeljövőben eldőlhet, kit bízhatnak meg a munkálatok elvégzésével – írta meg a Napi.hu.

Fotó: Adria Port Zrt.

A pályázaton győztes cég feladata első körben az lesz majd, hogy hajózhatóvá tegye a csatornát, amihez kotrási munkálatokra lesz szükség. Szintén a munkálatok első fázisába tartozik majd a közúthálózathoz való csatlakozás megoldása is.

Az ehhez szükséges ráfordítás várhatóan 45 millió euró (16,8 milliárd forint) lesz majd.

A lap emlékeztetett, hogy a magyar kormány 2021 januárjára tudta megszerezni a trieszti kikötő terminálját, bár már 2019-ben 11,2 milliárd forintnyi eurót invesztált a trieszti kikötőfejlesztést megvalósító cégbe, az Adria Port Zrt.-be.

Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter 2022-ben, római látogatása alkalmával arról számolt be, hogy

a magyar cégek a tervek szerint 2026-tól vehetik igénybe exporttevékenységükhöz a trieszti kikötő magyar terminálját.

Adria Port Zrt.
kikötő, látványterv, 
Triest, horvátország, magyar,,
Fotó: Adria Port Zrt.

Szintén a tavalyi év végén az Il Foglio című olasz lap írt arról, hogy a trieszti magyar kikötői projekten belül kínai szálak és összefonódások láthatók. Írásuk szerint a terminál összeköttetésbe kerül majd a kínai Új selyemút projekttel, amelyhez Olaszország 2019-ben, a G7-országok közül elsőként csatlakozott, ám egyes hírek szerint már kihátrálna belőle. Az ötéves szerződés 2024 márciusában ugyan lejár, de ha egyik fél sem jelzi változtatási szándékát, automatikusan megújul. Az együttműködésből való kilépést a határidő előtt legalább három hónappal kell jelezni, így ha a Giorgia Meloni vezette olasz kormány nem szeretné meghosszabbítani az együttműködést, időben értesítenie kell róla Pekinget.