BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Új magyar atomerőmű: ezt kevesen tudják – együtt építik Paks II.-t az oroszok, a németek és az amerikaiak

Kivételes ipari együttműködés jött létre Magyarországon a háborús időszakban. Az új paksi atomerőmű építésébe a fél világ bekapcsolódott.

A nukleáris ipar, a napenergia-ipar és az autóipar átállása a három fő pillére Magyarország hosszú távú gazdasági növekedésének – erről is beszélt a külgazdasági és külügyminiszter szerdán Bukarestben.

Paks II
Galéria, https://paks2.hu/web/guest/talajszilarditasi-munkak
Új paksi atomerőmű: ezt kevesen tudják: együtt dolgoznak a felépítésén az oroszok, a németek és az amerikaiak / Fotó: Paks II.

Szijjártó Péter a Transzatlanti Energia- és Klímaügyi Együttműködési Partnerség (P-TECC) rendezvényén leszögezte, hogy Magyarország vállalta a karbonsemlegesség elérését 2050-re, illetve azt is, hogy 2030-ra az energiatermelését 90 százalékban fenntarthatóvá, szén-dioxid-mentessé teszi. Kifejtette, hogy hazánk nem rendelkezik jelentős kőolaj- vagy földgázmezőkkel, sem tengerparttal, a kormány pedig nem akarja 

tönkretenni országunk gyönyörű tájait szélerőművekkel,

így mindössze két lehetőség van arra, hogy nagy mennyiségben, megbízható és fenntartható módon áramot lehessen előállítani: a nukleáris energia és a napenergia. Üdvözölte, hogy az európai uniós tagállamok többsége és az Egyesült Államok is atomenergia-párti.

Paks II.: ezt kevesen tudják az új magyar atomerőműről

A magyar áramtermelés mintegy 50 százalékát adja jelenleg a paksi nukleáris erőmű, a tervezett bővítéssel pedig a 2000 megawattos kapacitás a következő évtized elejére 4400-ra fog nőni. Így a részarány 70 százalékra emelkedik. A két új reaktorblokk működtetésével 

  • évi 17 millió tonna szén-dioxid kibocsátása lesz kiváltható,
  • míg a földgázimport 2,5-3 milliárd köbméterrel lesz csökkenthető évente.
  • A bővítés 1,8 millió háztartást lát majd el tiszta árammal, miközben a már meglévő blokkok élettartam-hosszabbításának előkészítése is zajlik.
  • A beruházás háromezer munkahelyet hoz létre közvetlenül és 11 ezret közvetetten.
  • Az építkezés és a működtetés a következő hatvan évben 50-65 milliárd dollárral dobja meg a magyar bruttó hazai terméket (GDP).

A karbonsemleges áramtermelési projektek közül a nukleáris beruházások esetén a legerősebb a multiplikátor hatás a gazdaságra nézve. Az atomenergia rendkívül fontos magyar szempontból, az pedig külön öröm, hogy a paksi nukleáris projekt, azaz a Paks II. megvalósítása kifejezetten nemzetközi. Mint ismert, a fővállalkozó orosz, a Roszatom, amellyel még 2014-ben kötöttek szerződést. De rajta kívül

  • német,
  • francia,
  • svájci,
  • amerikai
  • és osztrák

vállalkozók is bekapcsolódtak a kivitelezésbe. „Nagy európai, amerikai vállalatokkal dolgozunk együtt, és minket boldoggá tesz ez az ipari együttműködés” – húzta alá.

Magyarország leválna az orosz kőolajról, ha az Európai Bizottság hagyná 

Szijjártó Péter a panelbeszélgetésen tudatta, hogy Magyarországon az utóbbi öt évben a nyolcszorosára bővült a napenergia-kapacitás, ez jelenleg 6700 megawattot tesz ki, a teljes áramtermelő kapacitás 47 százalékát. Magyarország egyedülálló helyzetben van, miután egyike a világ azon három országának, ahol mind a három német prémium autómárka gyártóbázissal van jelen, és eközben a világ tíz legnagyobb elektromosakkumulátor-gyártója közül öt is megjelent, köztük a piacvezető.

A német elektromos autók kínai elektromos akkumulátorral működnek. Ez a valóság. És nagyon szorosan együttműködnek Magyarországon – fogalmazott. Ennek kapcsán arra figyelmeztetett, hogy az autóipar elektromos átállása nélkül nem lenne lehetséges a kitűzött környezet- és klímavédelmi célok teljesítése, ez az átállás pedig igen jelentős kihatással lesz az európai gazdaságra is.

Magyarország mostanra a világ negyedik legnagyobb elektromosakkumulátor-gyártójává vált, és a jelenleg zajló beruházások lezárultával a második helyre fog előrelépni.

A miniszter arra is kitért, hogy a földgáz- és kőolajellátás nem politikai, hanem fizikai kérdés, mert ehhez csővezetékekre van szükség. Az infrastruktúra nagyban meghatározza, hogy kivel lehet együttműködni, honnan lehet vásárolni. A magyar kormány a kőolajellátás terén is érdekelt lenne a diverzifikációban, de ehhez alternatív szállítási útvonalak is kellenek, márpedig a horvát vezetéknek elég korlátozott a kapacitása.

Felidézte, hogy Magyarország és Szlovákia korábban az Európai Bizottsághoz fordult annak érdekében, hogy bővítsék a horvátországi infrastruktúra kapacitását, ebből nem lett semmi, azonban a tranzitdíjat Zágráb az ötszörösére emelte.

Érintette a földgázbeszerzéseket is. Magyarország az első nem szomszédos ország, amely földgázt vásárol Törökországból, illetve idén megkezdték a szállítást Azerbajdzsánból is. A szavai szerint ugyanakkor itt is korlátozott mennyiségekről van szó, ugyanis a délkelet-európai infrastruktúra kapacitása közel sem elégséges, és az Európai Bizottság a térségbeli államok kérése ellenére sem kíván részt venni anyagilag ennek a fejlesztésében arra hivatkozva, hogy a gáz 15 év múlva nem lesz része az energiamixnek.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.